شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد/۷

کفیلی: اگر مبلغ اعطایی وزارت ارشاد عنوانش «عیدی» است باید به همه تعلق بگیرد/ از پردرآمدها مالیات اخذ کنید!

پویان کفیلی

سینماپرس: پویان کفیلی رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار سینما گفت: اگر مبلغ اعطایی وزارت ارشاد عنوانش «عیدی» است باید به همه تعلق بگیرد چرا که در فرهنگ ما عیدی متعلق به همه است و فقیر و غنی و بزرگ و کوچک نمی شناسد اما اگر عنوان آن «بسته حمایتی» است قضیه فرق می کند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش از هر مسأله ای باید عنوان کنم صنف ما به همراه ۳ صنف دیگر به دلیل آنکه جزو صنوف ضعیف خانه سینما محسوب می شدند توانستند برای تمامی اعضای شان عیدی دریافت کنند اما ما با دیگر صنوف سینمایی همراهی کردیم و نامه ای به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتیم و درخواست کردیم که این عیدی به بقیه سینماگران هم تخصیص یابد.

کفیلی ادامه داد: از نظر من لزوماً عدالت در تخصیص منابع به صورت تساوی مطلق نیست. صنوف در همه جای دنیا برای حمایت از ضعفا شکل گرفته اند. بی تردید اگر قانون کار در جمهوری اسلامی ایران برای صنوف به درستی اجرا شود ما دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت و تمام تلاش بنده این است که بتوانیم این قانون را در صنوف سینمایی اجرایی کنیم.

دستیار فیلمبردار فیلم های سینمایی «رفقای خوب» و «من یک ایرانی ام» در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چطور می توان متوجه شد چه کسی در سینما نیازمندتر از دیگران است که عیدی باید به او اختصاص یابد اظهار داشت: بنده با این نظر شما همدل هستم قطعاً به صورت دقیق نمی توان متوجه شد که چه کسی بیشتر نیازمند کمک است از این رو من معتقدم باید مباحث در ابعاد کلان تر و مهمتر مطرح شوند و مشکلات سینما و صنوف از ریشه حل شوند تا به خودی خود چنین معضلاتی در سینما رخ ندهد.

این سینماگر با ارائه یک راهکار در این خصوص خاطرنشان کرد: این یک مسأله حاکمیتی است؛ اگر از پردرآمدها مالیات اخذ شود و بعد از دریافت مالیات از آن ها به کم درآمدها کمک شود مسلماً بخش عمده ای از مشکلات مرتفع می شود. من معتقدم ما باید مطالبات مان را عوض کنیم. امروزه در سینمای ایران اهالی سینما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند، از جمله آنکه ما همچنان یک قرارداد الگو و تیپ نداریم و تلاش بنده همواره این بوده که به خاطر رفاه حال اعضای مان قراردادهای مان را زیر نظر قانون کار ببریم.

وی در همین راستا تأکید کرد: در حال حاضر قراردادهای سینمایی یک جانبه به نفع تهیه کنندگان هستند و بنده در جلسه ای که با آقای انتظامی داشتیم از ایشان درخواست کردم که مباحث کلان تر سینما از جمله همین مسأله قراردادها را برطرف کنند تا به خودی خود بخش اعظمی از مشکلات سینمای کشور برطرف شود.

کفیلی ادامه داد: سینماگران وضعیت مطلوبی ندارند و این در حالی است که مردم تنها سلبریتی ها را می بینند و فکر می کنند وضع سایر اهالی سینما نیز مانند آن ها خوب است اما همانطور که یک نوازنده درآمد اندکی دارد اما خواننده ها درآمدهای میلیاردی دارند در سینما نیز وضعیت این گونه است و ما به جز تعداد انگشت شماری از بازیگران و کارگردانان که درآمدهای نجومی دارند شاهد دستمزد و درآمد اندک سایر سینماگران هستیم و از این رو اگر مالیات از این پردرآمدها اخذ شود می توان به کم درآمدها کمک کرد و عدالت را در سینما جاری ساخت.

این دستیار فیلمبردار افزود:  من شخصاً یک معلم زاده و کارمندزاده هستم که پدر و مادرم اول مالیات شان کسر می شود بعد با مابقی پولشان زندگی می کنند! ما نباید شاهد این اتفاق باشیم که سود اصلی را بنگاه های پر سود اقتصادی می برند اما دست اهالی فرهنگ و هنر خالی است! ما به طور جدی همراهی می کنیم که مالیات بدهیم برای اینکه حمایت و امنیت و بهداشت و بیمه بیکاری داشته باشیم.

وی در خاتمه اظهاراتش به وضعیت بحرانی کنونی سینما به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا اشاره کرد و گفت: در خوش بینانه ترین حالت فعالیت های سینمایی می توانند از مهرماه آغاز شوند و در حال حاضر شرایط برای شروع و ادامه پروژه های سینمایی مهیا نیست. تا زمانی که قانون و پروتکل های بهداشتی و ایمنی در کار سینما نوشته نشوند شروع هر کاری در سینما پرر یسک است و قطعاً اگر برای اهالی سینما اتفاقی بیفتد کسی پاسخگو نخواهد بود از این رو طی ماه های پیش رو وظیفه متولیان فرهنگی و سینمایی حمایت همه جانبه از اهالی سینما است تا در گذران زندگی شان خلل و نقصانی ایجاد نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.