یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

لزوم زنده نگه داشتن خاطرات شهدا با زبان هنر/۹

ایرانمنش: سینمای ایران سالانه بضاعت تولید ۲۰۰ فیلم دفاع مقدس را دارد

رضا ایرانمنش در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: رضا ایرانمنش گفت: یکی از مهمترین معضلات و مسائل سینمای ایران رانت و تبعیض قائل شدن میان اهالی هنر است.

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: مدیران سینمایی و فرهنگی تنها شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند و به عمد ما را از این عرصه کنار گذاشته اند و بنده با ضرس قاطع عرض می کنم که این اتفاق صد در صد عمدی است و دست هایی در کار است تا سینمای دفاع مقدس به نابودی کشیده شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین معضلات و مسائل سینمای ایران رانت و تبعیض قائل شدن میان اهالی هنر است. تا زمانی که این ۲ اتفاق در سینما وجود داشته باشند ما از هر ناحیه ای جز صدمه و لطمه چیز دیگری نخواهیم دید.

وی یادآور شد: سینمای دفاع مقدس در دهه ۶۰ و ۷۰ به اوج خود رسیده بود اما عده ای خواستند مانع از رونق بیشتر این سینما شوند و از همان دوران تلاش خود را به کار بستند تا این سینما روز به روز کوچک و کوچک تر شود. در آن روزگار فیلم های دفاع مقدس در کنار فیلم های سایر ژانرها تولید و اکران می شد و هر فیلمسازی بنا به دغدغه خود کار خودش را می کرد اما برخی افراد به عمد موجبات کوچک سازی این سینما را فراهم آوردند.

این سینماگر با بیان اینکه ما علاوه بر سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری نهادها را داریم که وظیفه شان پشتیبانی و حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی است اظهار داشت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد شهید، موسسه روایت فتح و... همگی باید برای افزایش تولیدات سینمای دفاع مقدس تلاش ویژه و مضاعف داشته باشند. این بسیار تلخ است که علاوه بر از دست دادن شهدا بسیاری از جانبازان و خانواده شهدا را نیز طی سال های اخیر از دست دادیم اما نتوانستیم کار قابل و درخور تأملی را برای آن ها تولید کنیم.

ایرانمنش متذکر شد: امروز عده قلیلی از بچه های جنگ باقی مانده اند که اگر ما پای صحبت هریک از آن ها بنشینیم، بدون اینکه تلاش کنیم و زور بزنیم تا حرف های آن ها را درک کنیم، قصه ها و داستان های شان برایمان جذاب و باورپذیر هستند چرا که این داستان ها از دل واقعیت بیرون آمده و عامه پسند هستند و در صورت بدل شدن به یک اثر سینمایی می توانند با استقبال بسیار بالای مردم روبرو شوند.

بازیگر فیلم های سینمایی «کمین» و «دکل» خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد آنچه از بچه های جنگ سینه به سینه به ما رسیده به نسل امروز جوان سینما برسانیم. من و امثال من که خودمان را نابود شده می دانیم که نباید کار کنیم اما ای کاش مدیران سینمایی حداقل این عرصه مهم را به دست دیگران بسپارند و نگذارند بیش از این به سمت نابودی و اضمحلال برود.

این هنرمند سپس با انتقاد شدید از فیلم هایی که طی سال های اخیر تولید و روانه اکران شده اند تصریح کرد: متأسفانه ذائقه مردم را به شدت تنزل داده اند؛ آنقدر ذائقه مردم را پایین آورده اند که حدی بر آن نمی توان متصور شد. متأسفانه سینما امروزه در کشور ما محدود به چند بازیگر خاص شده که پشت سر هم از این فیلم به آن فیلم می روند و گاهی حتی فرصت عوض کردن لباس های شان را هم پیدا نمی کنند و از سوی دیگر تنها عده ای فیلمساز خاص امکان تولید اثر در این سینما را دارند.

ایرانمنش تأکید کرد: بی تردید اینکه سینما تنها در دست عده قلیلی از بازیگران و کارگردانان باشد اصلاً توجیه پذیر نیست؛ ما وقتی از سینمای دفاع مقدس صحبت می کنیم منظورمان این نیست که فیلمی مانند «دسته دختران» کار شود؛ این که کار شدن نیست! سینمای ایران سالانه بضاعت تولید ۲۰۰ فیلم دفاع مقدس را دارد و ما باید در طول سال حداقل ۲۰۰ فیلم سینمایی دفاع مقدسی را تولید کنیم چرا که توانایی مالی و لجستیکی آن را داریم.

این سینماگر با طرح این پرسش که چرا پول های حوزه فرهنگ و هنر در جاهای زائد خرج می شوند اما برای سینمای دفاع مقدس مصرف نمی شوند اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس باید از این وضعیت خطیر بیرون بیاید. البته همانطور که پیش تر اشاره کردم عده ای به عمد نمی خواهند این سینمای مهم و ارزشمند از این وضعیت درآید. متأسفانه مدیران ما همه در حد شعار هستند و عملی برای بهبود اوضاع ندارند و نمونه اش آنکه خود من و بچه هایی مثل من بیکار هستیم و به عمد کنار گذاشته شدیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: برخی افراد همانطور که یک زمان خواستند سینمای دفاع مقدس شکل بگیرد و به حد اعلای خودش در جامعه برسد و مخاطب پسند شود و مخاطب خودش را داشته باشد الآن تلاش می کنند این سینما روز به روز کوچک شود و کم کم از بین برود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.