یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

لزوم زنده نگه داشتن خاطرات شهدا با زبان هنر/۱۰

دهقانی اشکذری: برخی فیلم های دفاع مقدس فقط رنگ و لعاب دارند اما عمق ندارند

سیدجلال دهقانی اشکذری

سینماپرس: سیدجلال دهقانی اشکذری گفت: تا وقتی فیلمساز فضای دفاع مقدس را درک نکرده باشد قطعاً نمی تواند اثری تولید کند که به مذاق مخاطبان خوش بیاید.

سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: برخی فیلم های دفاع مقدس فقط رنگ و لعاب دارند اما عمق خوبی ندارند چرا که فیلمسازان شان فضای جبهه و جنگ را درک نکرده اند و تا وقتی فیلمساز فضا را درک نکرده باشد قطعاً نمی تواند اثری تولید کند که به مذاق مخاطبان خوش بیاید.

کارگردان فیلم های سینمایی «دلبری» و «خانه ای کنار ابرها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک سری از فیلمسازان فقط نسبت به تکنیک سینما مسلط هستند اما تولید فیلم دفاع مقدسی زیست مدل خودش را می خواهد. یک فیلمساز باید زندگی و نگاهش به قهرمانان دوران دفاع مقدس نزدیک باشد و با عمق وجودش آن ها و اعتقادات شان را قبول داشته باشد و آرمان های آن دوران را باور داشته باشد تا بتواند اثر خوبی را تولید کند.

وی در همین راستا ادامه داد: این اتفاق تأثیر خوبی را بر مخاطب می گذارد و مخاطب به راحتی می تواند با فیلم ارتباط بگیرد؛ ما خیلی از فیلم ها را در حوزه دفاع مقدس می بینیم که همه چیزش خوب است اما گرم و دلنشین نیست چون فیلمساز به لحاظ تکنیکی خوب عمل کرده اما عمق شخصیت و فضا را درک نکرده و این باعث می شود خروجی اثر نتواند با بینده ارتباط برقرار کند.

دهقانی اشکذری در بخش دیگری از این گفتگو یکی از معضلات مهم سینمای دفاع مقدس را دولتی شدن این سینما دانست و در این باره تصریح کرد: فیلمسازی برای دفاع مقدس و کلاً فضای فیلمسازی در هر گونه دیگری سخت شده اما عمده اشکال سینمای دفاع مقدس از نظر بنده این است که این سینما از ابتدا به فضای دولتی وابسته بوده و این کار را برای افراد دغدغه مند بسیار دشوار کرده است.

این سینماگر با بیان اینکه وقتی دغدغه بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد جذابیت فیلم برای مخاطب کمرنگ خواهد شد متذکر شد: اصولاً دولت وقتی روی اثری سرمایه گذاری می کند چندان به بازگشت سرمایه اش توجهی ندارد و همین باعث می شود فیلم هایی تولید شوند که جذابیتش برای مخاطب اندک است و مردم هنگام اکران از این آثار استقبال نمی کنند.

وی تأکید کرد: البته بنده می دانم که هزینه برای تولید فیلم های دفاع مقدسی زیاد است و این قبیل آثار لجستیک قوی می خواهند اما اگر این سینما از شکل دولتی خارج شود قطعاً تأثیرات مثبت زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. یکی از معضلات فیلمسازان دفاع مقدس این است که به دلیل هزینه های هنگفت تولید در زمان نگارش فیلمنامه ها به شدت دچار خودسانسوری می شوند اما اگر دولت تدبیری کند تا از همه فیلمسازان دفاع مقدس حمایت معنوی و لجستیکی و... داشته باشد قطعاً این معضلات برطرف شده و ما با سینمای درخشان و اثرگذاری روبرو خواهیم شد.

دهقانی اشکذری در خاتمه این گفتگو افزود: نکته مهم دیگر این است که فیلم ها به فیلمسازان سفارش داده نشوند چرا که بنده بعد از ساخت ۳ فیلم در فضای دفاع مقدس به این نتیجه رسیده ام که وقتی فیلمنامه ای دغدغه شخصی فیلمساز باشد، حرفش جدی تر و ملموس تر و تأثیرگذار تر خواهد بود و مخاطب با وی ارتباط بهتری برقرار می کند. متأسفانه برخی افراد بر این باور هستند که باید در فیلم دفاع مقدسی شعار بدهند در صورتی که اصلاً این گونه نیست و هر فیلمی تولید می شود باید بدون شعار و دارای جذابیت باشد تا مخاطب از آن حمایت کرده و چرخش مالی سینما بتواند به خوبی به حرکت خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.