چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶

معیارهای انتخاب داوران جشنواره فجر/

خزاعی:چیدمان داوری باید بر اساس هدف جشنواره باشد/ فیلم فجر جشنواره‌ای موضوعی نیست

محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر در خبرگزاری سینمای ایران

محمد خزاعی؛ دبیر جشنواره سی ام درباره معیارهای انتخاب ترکیب داوران گفت: جشنواره فیلم فجر موضوعی نیست، اگر بخواهیم جشنواره موضوعی برگزار کنیم چیدمان داوری براساس تعریف همان جشنواره خواهد بود، سال گذشته که همه داوران از کارگردانان انتخاب شده بودند جزء دوره های استثنایی جشنواره فیلم فجر بود

«محمد خزاعی» دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر درباره معیارهای انتخاب ترکیب هیات داوران جشنواره فیلم فجر به سینماپرس گفت: در مجموع حرفه‌های تخصصی را که برای آن سیمرغ در نظر گرفته شده باید قشرهای تخصصی درباره آنها نظر بدهند، من هر جشنواره‌ای را که برگزار کردم چیدمان تخصصی را در آن رعایت کردم.

خزاعی با تاکید بر نگاه تخصصی داوران جشنواره فیلم فجر افزود: شاید فیلمسازی در حوزه کارگردانی تخصص زیادی داشته باشد ولی موسیقی را خوب نشناسد که در این حال آهنگساز می تواند مشاوره خوبی برای هیات داوری باشد، در مجموع خروجی خوبی هم خواهد داشت.

خزاعی درباره ترکیب داوران جشنواره سی ام یادآور شد: جشنواره فیلم فجر موضوعی نیست، اگر بخواهیم جشنواره موضوعی برگزار کنیم چیدمان داوری براساس تعریف همان جشنواره خواهد بود، سال گذشته که همه داوران از کارگردانان انتخاب شده بودند جزء دوره های استثنایی جشنواره فیلم فجر بود، الگویی بود که دبیر جشنواره انجام داد، البته من بازتاب ها را در جریان نبودم، چرا که جشنواره سال گذشته را در دنبال نکردم. در سی و یک سال جشنواره و چندین جشنواره های بین المللی به این شکل نیست که از یک طیف استفاده شود.

وی درباره جشنواره سی ام فیلم فجر و پیشنهادش به «علیرضا رضاداد» گفت: در دوره سی ام مسیر برگزاری جشنواره را رتوش زدیم و حرکت های جدیدی پایه گذاری شد که برای سالهای بعد تبدیل به یک متد شد، همه سینماگران و رسانه هایی که در دوره سی ام حضور داشتند آنرا نقطه عطفی در دوره های مختلف که کامل کننده دوره های قبل بود و همان متد در حال ادامه دادن است.

خزاعی ادامه داد: ما در جشنواره فیلم فجر باید به دنبال یک بازتعریف باشیم که به چه علت جشنواره را برگزار می کنیم؟ هدف گذاری را مشخص کنیم و بر اساس آن استراتژی را تعریف کنیم، مخصوصا در حوزه بین الملل، در دوره سی ام تغییراتی در حوزه مضمون و محتوا حوزه بین الملل انجام داده ایم و بخش جدیدی را به عنوان کشورهای جهان اسلام اضافه کردیم. باید در این حوزه برنامه ریزی شود، براساس چیدمان داوری می توان به خروجی جشنواره رسید.

وی افزود: «علیرضا رضاداد» آدم با تجربه ای است و با مشاورانی که انتخاب شدند امید این می رود که جشنواره خوبی را داشته باشیم و با توجه به حضور کارگردانهای بزرگ امسال جشنواره پرباری را خواهیم داشت، اگر برنامه ریزی درستی انجام شود قطعا یکی از بهترین دوره ها خواهد شد، اگر در حوزه های مختلف به خوبی هدایت انجام نشود شاید به معضل بزرگی تبدیل شود. جشنواره فیلم فجر متعلق به جریان خاصی نیست بلکه متعلق به سینمای ایران است.

دبیر چند دوره جشنواره مقاومت ادامه داد: آمد و رفت مدیران تاثیر زیادی در روند برگزاری جشنواره ندارد و این جشنواره یک حرکت ملی است و همه برای برگزاری بهتر جشنواره کمک کنند، مراقب باشیم فضایی ایجاد نکنیم که به مردابی تبدیل شود و نتوانیم خودمان را بالا بکشیم.بالاخره بایدها و نبایدهایی در فیلمسازی ما وجود دارد وسعی کنیم که این ها را رعایت کنیم.

 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ - ۱۵:۵۸
    1 1
    من هر ساله جشنواره فجر را دنبال می کنم بهترین دوره از لحاظ برگزاری و کارها و ایده های نو دوره سی بود خیلی متفاوت بود کاش اقای رضا داد از تجربیات ان دوره و خزاعی استفاده خوب ببرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.