دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸

معیارهای انتخاب داوران جشنواره فجر/

صلح جو: منتقدان بهترین داوران هستند/ منتقد کسی است که از آثار تارانتینو و کیارستمی به یک اندازه لذت می‌برد

طهماسب صلح جو2

رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره معیارهای انتخاب داوران جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم بهترین و منصف ترین داوران منتقدان سینمای ایران هستند، برای اینکه یاد گرفتند همه فیلم ها را ببینند و هر فیلم را با ژانر سینمایی خودش ارزیابی کنند.

 رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره معیارهای انتخاب داوران جشنواره فیلم فجر به سینماپرس گفت: به نظرم بهترین و منصف ترین داوران منتقدان سینمای ایران هستند، برای اینکه یاد گرفتند همه فیلم ها را ببینند و هر فیلم را با ژانر سینمایی خودش ارزیابی کنند.

وی افزود: البته لازم است که از رشته های دیگر هم در ترکیب داوران باشند ولی زمانی آنها می توانند داور باشند که نگاه منتقدانه داشته باشند، منظور از منتقد فقط این نیست که عیب های فیلم را ببیند، منتقد ظرایف یک فیلم را می سنجد، گروه منتقدان می تواند بهتر در مقام داوری قرار بگیرد.

طهماسب صلح جو ادامه داد: به عنوان مثال برای رشته فیلمبرداری از خود این صنف انتخاب شود که قطعا اثر بخش خواهد بود، منتقد ممکن است که ارزش های زیبایی شناسی تصویر را در یک فیلم تشخیص دهد ولی اینکه تشخیص بهتر ظرایف تکنیکی فیلمبرداری با شخص فیلمبردار است.

صلح جو خاطرنشان کرد: کارگردان ها صاحب یک نوع سلیقه هستند و با همان سلیقه هم فیلم می سازند، طبیعی است که هر فیلمساز فیلمی را می پسندد که با سلیقه خودش همراه باشد، به عنوان مثال مشخص است عباس کیارستمی در داوری چه فیلم هایی را انتخاب خواهد کرد! منتقدی که یک ژانر و تکنیک در فیلم را دوست داشته باشد، منتقد نیست. یک منتقد هم می تواند از فیلم های کیارستمی لذت ببرد و هم تارانتینو، با اینکه تارانتینو نظر خوبی نسبت به کیارستمی ندارد، چرا که کاملا با هم در تضاد هستند و به سبک یک دیگر هم علاقه ای ندارند.

این منتقد یادآور شد: زمانی که همه طیف داوران جشنواره فیلم فجر از کارگردانان انتخاب می شوند قطعا نمی توانند خروجی خوبی داشته باشند و سلیقه آنها است که داوری را شکل می دهد، فیلمساز می تواند صاحب سلیقه باشد اما منتقد نباید با سلیقه فیلم ببیند، البته باید هویت منتقد بودن داور هم برای ما محرض باشد.

صلح جو درباره تعداد داوران جشنواره فیلم فجر گفت: این موضوع به مدیریت جشنواره مربوط است، همانطور که اسکار و کن هرکدام یک نوع داوری دارند. معیارهای انتخاب داوران جشنواره فیلم فجر بیشتر مصلحت اندیشی های سیاسی و رفاقت بوده است.

رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره گفت: پیشنهاد می دهم با توجه به مشکلاتی که منتقدان و اهالی رسانه در کاخ جشنواره برای نمایش فیلم و پوشش خبری داشته اند، یک سینمای مجزا را به ما اختصاص دهند.

صلح جو درپاسخ به اینکه آیا این پیشنهاد از سوی اعضا منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران است، گفت: ما نظرمان را دادیم، آحاد جامعه منتقدین یا تایید می کنند و یا نظر دیگری دارند، اما آنچه که دیدیم مطبوعاتی ها از شرایط برج میلاد راضی نبودند. همواره رسانه ها به این وضعیت اعتراض داشته اند، شواری مرکزی هم از سمت آحاد منتقدان انتخاب شده است و این پیشنهاد ناشی از وضعیت چند سال اخیر برج میلاد داده شد.

 

برچسب‌ها

نظرات

  • محسن فاضلی ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ - ۲۲:۰۵
    0 0
    با شناختی که از روحیه اقای ایوبی اهل فرهنگ وهنر دارند. امیدواریم برای اهالی رسانه ومنتقدان ونویسندگان فعال حوزه سینما تدبیری اتخاذ شود ویک سینما ی مناسب در مرکز شهر برای اهالی رسانه اختصاص داده شود وتمامی اهالی رسانه یک بار برای همیشه از کاخ کذایی برج میلاد نفس راحتی بکشند. وکاخ برای میهمانان خارجی واهالی که با لباسهای رسمی واتومبیلهای انچنانی ومقامات گوارای وجودشان بماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.