دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

معیارهای انتخاب هیات داوران جشنواره فیلم فجر/

عباسیان: کارگردانان اشراف بیشتری بر داوری دارند/ دبیران جشنواره برای انتخاب داوران زیر فشارند

محمدرضا عباسیان

دبیر دوره قبل جشنواره فیلم فجر با اشاره به این که کارگردانی تنها رشته ای است که در همه حوزه ها اشراف دارد. گفت: انتخاب هیات داوران جشنواره فیلم فجر به تشخیص و سلیقه دبیر بستگی دارد.

«محمدرضا عباسیان» درباره معیارهای ترکیب داوران جشنواره فیلم فجر به سینماپرس گفت: انتخاب هیات داوران جشنواره فیلم فجر به تشخیص و سلیقه دبیر بستگی دارد، گفته می شود که بازیگر یا فیلمبردار در ترکیب داوران باشد تا هر عضو به تخصص خودش رای دهد اما در این صورت ترکیب هیات داوران 29 نفر می شود و نتیجه ای هم حاصل نخواهد شد. یک مشکل دیگری که ممکن است در این حالت به وجود بیاید انحصارگرایی هر داور خواهد شد، به طوری که برای مثال آهنگساز اجازه نظر دادن سایر داوران را برای سیمرغ بهترین آهنگسازی نخواهد داد و از طرفی آهنگساز در حوزه های دیگر تخصص نظر دادن ندارد بنابراین کارگردانی تنها رشته ای است که در همه حوزه ها اشراف دارد.

دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر افزود: سال گذشته داوران جشنواره را از کارگردان ها انتخاب کردیم و با همین منطق پیش رفتیم که بی سابقه هم نبوده است، همیشه غلبه در داوران با کارگردان ها بوده است که در تمام دنیا هم به این شکل است. من از ترکیب سال گذشته بسیار راضی بودم، جمع  کارنامه فعالیت داوران سال گذشته با کل تولیدات سینمای ایران برابری می کند، سال گذشته ما کمترین اعتراض را داشتیم، چرا که داوران سال گذشته دارای وزنی بودند که اشتباه بر آنها وارد نبود و رای آنها با قطعیت همراه بود.

عباسیان ادامه داد: از سوی دیگر توصیه پذیر نبودن داوران به دلیل وزن بالای هیات داوران برای دبیر شاید خوب نباشد، طبیعی است دبیری که دنبال رسمیت بخشیدن به جشنواره‌اش باشد از وزن های سینما استفاده خواهد کرد، اما اگر دبیری دنبال سفارش دادن به داور باشد، باید از هیات سفارش پذیر استفاده کند. من حتی سال گذشته بخش جایزه ویژه دبیر را به دلیل از بین بردن شائبه دخالت حذف کردم و باید یادآور شوم که همه سیمرغ های اعطا شده در سال گذشته محصول نظر داوران بود.

عباسیان درباره لابی و توصیه ها بالادستی در انتخاب اعضا داوران، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که روی دبیر فشارها و لابی هایی وجود دارد که در تصمیم گیری تاثیرگذار هستند ولی توصیه به عنوان مشاور خیلی خوب است.

دبیر سال گذشته درباره پیشنهادش به «علیرضا رضاداد» یادآور شد: پیشنهاد من در غالب عملکرد سال گذشته ام است و فکر می کنم که کار درست را انجام داده ام.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.