یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۱۰

صباغ سرشت: وضعیت فعلی سینما مرا دچار دلزدگی کرده است/ فیلم های فرهنگ ساز له می شوند اما آثار نازل مورد حمایت قرار می گیرند

سحر صباغ سرشت در نشست خبری فیلم سینمایی «فصل نرگس»

سینماپرس: سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیرتولید سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: وضعیت فعلی سینمای کشور به شدت مرا دچار دلزدگی کرده است چرا که هیچ روابط دوستانه ای در این سینما وجود ندارد و بحث دیگر از رقابت گذاشته و به حسادت رسیده است و هیچ کس به منافع جمعی توجهی ندارد و همه به منافع شخصی و فردی شان فکر می کنند و همین اتفاق منجر به باندبازی و لابی گری های گسترده در سینمای کشور شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه این اتفاق نه تنها در سینمای کشور که در کلیت جامعه ما رواج دارد؛ ما در جامعه مان اصولاً چندان دوستی و اتحادی میان مردم و حتی دوستان و اعضای خانواده را مشاهده نمی کنیم و دچار یک نوع بی اخلاقی و فردگرایی و ولنگاری شده ایم. سینمای کشور هم به جای آنکه رسانه ای برای فرهنگ سازی باشد خودش یک مروج بی فرهنگی در جامعه شده است.

وی سپس با بیان اینکه فیلم های فرهنگ ساز در حال له شدن هستند اما فیلم های نازل که ترویج بی اخلاقی می کنند مورد حمایت مسئولان قرار می گیرند تصریح کرد: انگار سیاست های سینمای کشور به گونه ای است که به جای اینکه سینما جایی برای فرهنگ و فرهنگ سازی باشد جایی برای درآمدزایی و سرگرم سازی مردم شده است. البته من با مبحث درآمدزایی و یا سرگرم سازی مخالف نیستم اما در کنار آن از آنجا که سینما یک رسانه فرهنگی و هنری است باید مقوله مهم فرهنگ سازی هم در آن بسط و گسترش پیدا کند.

صباغ سرشت خاطرنشان کرد: امروزه وضعیت در سینمای ما به گونه ای شده که از ۱۰۰ فیلمی که در سینمای کشور تولید می شوند ۸۰ تای آن ها صرفاً هدف شان سرگرم کردن مردم و فتح گیشه ها است. تعدادی از فیلم ها هم فقط برای حضور در جشنواره های خارجی ساخته می شوند و شاید تعداد انگشت شماری فیلم های فرهنگی تولید شوند که آن ها هم به دلیل سیاست های غلطی که دامان سینمای کشور را گرفته است له می شوند که از جمله آن ها می توان به «فصل نرگس» اشاره کرد چرا که مدیران سینمایی می خواهند ذهن مردم خاموش بماند و فقط با تعدادی آثار نازل آن ها را سرگرم کنند.

مدیر تولید فیلم سینمایی «یک روز دیگر» تأکید کرد: ریشه های لابی گری و باندبازی به شدت در جامعه ما عمیق شده است. ما اگر بخواهیم راهکاری برای برون رفت از این اوضاع و احوال اسفبار ارائه کنیم بهتر است در ابتدا جامعه مان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و سپس به سینما که زیرمجموعه ای از جامعه است برسیم چرا که مشکلات ما در جامعه بسیار بزرگ تر است.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این روزها در کشور ما جای همه چیز با هم عوض شده است!؛ ما شاهد حضور افرادی در سمت و پست های مدیریتی فرهنگی هستیم که هیچ گونه ارتباطی با این حوزه ندارند و این مسأله بسیار غلط و آسیب زننده است. همه این اتفاقات ریشه در همان باندبازی ها و لابی گری ها دارد و امیدوارم که با اتحاد و دوستی میان اهالی سینمای کشور دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.