دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

راه اندازی مرکز سینمایی فارسی‌زبانان در کانادا

راه اندازی مرکز سینمایی ویژه فارسی‌زبانان جهان

سینماپرس: مرکز غیردولتی سینمای فارسی یا FCC به مدیریت امیر عندله و با هدف تمرکز بر فعالیت‌های سینمایی ۳ کشور فارسی‌ زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان در شهر تورنتو کانادا آغاز به کار کرده است.

به گزارش سینماپرس، مرکز سینمایی فارسی FCC (Farsi Cinema Center) که در کانادا تاسیس شده در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو برای مذاکره با فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینمای سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان حضور دارد. این نهاد غیردولتی در نظر دارد تا حضور فیلمسازان فارسی‌زبان در عرصه‌های بین‌المللی را تسهیل کند.

امیر عنداله، مدیر و بنیانگذار FCC درباره ضرورت‌های شکل گیری این نهاد گفت: در فستیوال‌های مختلف شاهد این بودم که  به‌رغم حضور فیلم‌های خوب و مدعی از کشورهای فارسی‌زبان، در بحث مارکتینگ و همکاری با دیگر ملیت‌ها، ضعف‌ها و مشکلات زیادی وجود دارد. سازمان‌ها و نهادهای دولتی که به این منظور شکل گرفته‌اند هم اغلب برنامه منسجم و مشخصی برای این مساله ندارند و در واقع هیچ متولی مشخص و بابرنامه‌ای برای حمایت و همراهی فیلمسازان، به‌خصوص فیلمسازان جوان وجود ندارد مگر اینکه فیلمساز توسط نهادی یا تولیدکننده‌ای خارج از آن کشور مورد حمایت قرار بگیرد.

به گفته و، فیلمسازان فارسی زبان بسیاری در جشنواره های مختلف حضور دارند و موفقیت کسب می‌کنند ولی ارتباطات آنها منسجم نیست.

وی که سابقه پخش فیلم‌ در خاورمیانه را دارد، تاکید کرد: FCC  بنیادی با رویکردی اقتصادی نیست، FCC  به عنوان بنیادی مستقل و غیر وابسته در تلاش است تا کارهایی را که فیلمسازان فارسی‌زبان اغلب بر اساس دوستی‌ها و اعتبار شخصی انجام می‌دادند به شکل برنامه‌ریزی‌ شده و منسجم به انجام برساند. در واقع  هر آنچه که در فضای سینمای بین‌المللی مربوط به فارسی‌زبانان است به نوعی در حوزه کاری ما تعریف می‌شود که شامل شکل‌دادن همکاری‌های مشترک، راهنمایی فیلمسازان برای معرفی شایسته خود در فضای بین‌المللی، راهنمایی برای یافتن نهادهای سرمایه‌گذار است.

عنداله در پایان گفت: در آغاز کار تمرکز اصلی FCC بر گردآوری مرکز اطلاعات سینمای کشورهای فارسی‌زبان است تا نیازها و درخواست‌های بین‌المللی را در این باره پاسخگو باشد. FCC با حضور در جشنواره فیلم تورنتو فعالیت توام با توسعه خود را آغاز می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.