سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

سینما و ۸۸ درصد مخاطبان فراموش شده؛

از تأکید بر گسترده تر شدن ابعاد ابتذال در سینما تا اشاره به نفوذ فرهنگی/ خانواده ها خجالت می کشند به سینما بروند/ مدیران خائنانه سکوت کرده اند!

محسنی نسب-شاه حسینی-کاسبی-اسلاملو-وحیدزاده-حر-پوریامین-قهرمانی-سربخش-فهیم-اسکندری-هدایت

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما ضمن تأکید بر گسترده تر شدن ابعاد فساد وابتذال در سینما متذکر شدند: اصلی ترین دلیل نرفتن اکثریت مردم به سینما این است که فیلم ها تأثیر مخرب فرهنگی دارند و مردم شریف، اخلاق مدار و نجیب به تماشای آثار سخیف و مبتذل نخواهند رفت.

به گزارش سینماپرس، سینما با حضور مردم معنا پیدا می کند اما مدت ها است به واسطه سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی و باز گذاشتن درهای سینما و ورود برخی افراد که هیچ علاقه ای به سینما ندارند و به صورت کاسبکارانه و تنها برای کسب سود بیشتر سرمایه های شان را به سینما می آورند وضعیت تولیدات سینمایی آشفته تر از هر زمان دیگری شده و همین اتفاق باعث شده تا بسیاری از مردم از سالن های سینما دور شوند و تمایلی برای تماشای فیلم های مبتذل، سخیف و بی مایه سینما نداشته باشند.

این اتفاق آنقدر جدی شده که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به واکنش وا داشته؛ هرچند که سینماگران از سال ها قبل پیش بینی چنین اوضاع اسفباری را برای سینما داشتند و بارها در مصاحبه های خود از مدیران سینمایی خواهان رسیدگی جدی و فوری به وضعیت سینما بودند اما وادادگی مدیران باعث شده تا امروز وضعیت سینما وخیم تر از گذشته شود؛ اینک سینمای ایران سینمایی در آستانه اضمحلال است و قطعاً اگر وضعیت به روال سابق پیش برود به زودی شاهد مرگ سینما در کشورمان خواهیم بود.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: محسن محسنی نسب، انسیه شاه حسینی، محمد کاسبی، محمدرضا اسلاملو، ابراهیم وحیدزاده، اکبر حر، مریم پوریامین، محمد قهرمانی، علیرضا سربخش، آرش فهیم، ستاره اسکندری و حسن هدایت با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: وقتی ما سینماگران خجالت می کشیم با خانواده خود فیلم های مبتذل و تهوع آور را در سینما ببینیم چرا باید انتظار داشته باشیم مردم به سینما بروند؟؛ کدامیک از این فیلم ها اخلاق مدار هستند و احساس خوب به مخاطب انتقال می دهند؟ اصلی ترین دلیل نرفتن اکثریت مردم به سینما این است که فیلم ها تأثیر مخرب فرهنگی دارند؛ بنده شخصاً حاضر نیستم این کمدی های مبتذل را در سینما با محارم خودم ببینم، از روی خانواده ام خجالت می کشم. امروز وضعیت به گونه ای شده که ما سینماگران هم آرزو می کنیم مردم با این شرایط اسفبار به سینما نروند، چون در سینما جز ترویج بی اخلاقی اجتماعی و ابتذال چیز دیگری وجود ندارد، چه در فیلم های اجتماعی و چه در فیلم های کمدی ما فقط شاهد بی اخلاقی هستیم.

انسیه شاه حسینی نیز با انتقاد شدید از وضعیت سینما اظهار داشت: تا زمانی که فساد سینمای ایران را احاطه کرده مردم به سینما نخواهند رفت، بروند که چه چیز ببینند؟ خیانت و دروغ و شوخی های رکیک جنسی و حرف های زشت و تهوع آور؟ اگر به جای وزیر ارشاد بودم هنگام ارائه این گزارش سرم را به دیوار می کوبیدم! تا زمانی که سینمای ایران سرشار از فیلم های مهوع شده که مسئولان فرهنگی در قبال آن ها خائنانه سکوت کرده اند، قطعاً مردم شریف، اخلاق مدار و نجیب به تماشای این آثار سخیف و مبتذل که به اسم فیلم و سینما و هنر تولید و اکران می شود نخواهند رفت. بنده که شخصاً آرزو می کنم روزی برسد که اگر فیلم های سینما مثل امروز باشند هیچ کس به سینما نرود، آن وقت متوجه می شویم که جامعه ای سالم و فرهیخته داریم!

محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: دلایل دوری مخاطبان از سینما بسیار زیاد است و به یکی دو مورد بسنده نمی شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود سال به سال شاهد کاهش شدیدتر میزان مخاطبان سینما خواهیم بود. سینمای ایران نیاز به تولید فیلم های ارزشمند بر اساس ذائقه و نیازهای روز مردم دارد، ما باید فیلم هایی بر اساس موضوعات روز کشور تولید کنیم تا مردم به سمت سینما جذب شوند. امروزه سینمای ما بسیار تکراری شده، در اغلب فیلم ها چند هنرپیشه تکراری مشغول بازی کردن هستند، موضوعات همه کسالت بار و نخ نما شده و همین باعث می شود تا مخاطبان از این فیلم ها خسته شوند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه مدیران فرهنگی ثابت کرده اند که توان اداره حوزه مهم فرهنگ و هنر را ندارند و به همین دلیل این حوزه با مخاطرات جدی همراه شده است، سوأل بنده از آن ها این است که آقایان آیا آنقدر انقلابی و صادق هستید که اعلام کنید توان اداره حوزه فرهنگی و هنری را ندارید؟، شما خودتان به ضعف های تان واقف هستید و این مسأله در همین سخنان تان مشهود است پس ای کاش جای خود را به کسانی بدهید که توان مدیریتی شان ثابت شده است و می توانند اوضاع فرهنگی و هنری را سامان ببخشند.

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: افراد جامعه سلیقه ها و سطح سواد و دانش گوناگونی دارند، آن ها خواست های مختلفی دارند و دوست دارند در سینما بتوانند فیلم هایی در ژانرهای متنوع را تماشا کنند اما وقتی سینمای ایران تنها از کمدی های آبکی بزن دررویی حمایت می کند، چرا مردم باید به سینما بروند؟؛ سینمای ایران را کمدی های آبکی و سخیف احاطه کرده و ما در آن هیچ فیلمی در ژانرهای تاریخی، پلیسی، وحشت، دینی و... شاهد نیستیم! این روزها اوضاع آنقدر آشفته شده که افرادی که کارهای خوب تولید می کنند تنبیه می شوند و مسئولان دیگر به آن ها موقعیت و بودجه نمی دهند و این افراد را خانه نشین می کنند اما در عوض کسانی که آثار سخیف و بی ارزش می سازند مورد حمایت های ویژه و عجیب قرار می گیرند. بسیاری از هنرمندان مانند ما هم نشسته ایم و شاهد این اوضاع فجیع و ناراحت کننده هستیم و نمی دانیم که در آینده چه چیزی در انتظار سینمای ایران است.

اکبر حر کارگردان سینما نیز با انتقاد از وضعیت آشفته سینمای کشور اظهار داشت: هر مخاطبی که اندکی منطق و عقلانیت داشته باشد حاضر نمی شود به سینما برود و روان خود را آزرده کند، معلوم است که مردم سینما را تحریم می کنند و به سینما نمی روند؛ سینمای ایران چه چیزی دارد که مردم به سمت آن بروند؟ یک سری فیلم های تلخ و تیره و پر از یأس و ناامیدی و یا فیلم های سردستی به اسم سینمای کمدی سرشار از لودگی و ابتذال! مسأله تولیدات سخیف و سیاه یکی از عمده ترین دلایل دوری مردم از سینماها است. مردم عقل دارند و هرگز حاضر نیستند به سینما بروند و خوراک فرهنگی نامطبوع مصرف کنند. سینما نیاز به قهرمان و الگو دارد؛ تاریخ ملی و دینی ما سرشار از قهرمان است اما مسئولان فرهنگی و سینمایی نمی خواهند این قهرمان ها دیده شوند، آن ها مخالف قهرمان پروری در سینمای کشورمان هستند. ما این همه شهید داریم که یکایک آن ها قهرمان هستند اما در رابطه با آن ها فیلمی تولید نمی شود و این در حالی است که در سراسر دنیا برای خود قهرمان های پوشالی و کاذب می سازند اما در عوض سینمای ما پیروی سینمای روشنفکرمآبانه فرانسه شده؛ این ها جز نفوذ فرهنگی چه چیزی است؟ چرا ما در سینمای مان اینقدر اعتقادات و ارزش خانواده و دین را زیر سوأل می بریم؟ این اهداف دشمن است که توسط عمال نفوذی در سینما پیاده می شود و مدیران فرهنگی چه عامل دشمن باشند چه نباشند تنها در راستای منافع آن ها قدم برمی دارند.

مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: با توجه به قدرت بسیار اثرگذار هنر سینما در به تصویر کشیدن و ترویج افکار، آرا و اندیشه ها، بررسی و مطالعه نوع رویکردهای سینماگران تحلیل ارزش اثرگذاری سینما امری بسیار مهم و واجد ضرورت به نظر می رسد که می تواند در اثرگذاری های فرهنگی و اعتقادی بر مخاطبان خود اثری جدی بر جای گذارد؛ کسانی که وضعیت سینما را مغشوش، مخاطبان را خانه نشین و هنرمندان را منزوی کرده اند، آبشخور تفکرات شان غربی است! آن ها می خواهند صحنه های سینمای ما پر باشد از فقر، بیداد، تجاوز، اعتیاد، دربه دری، فساد و فحشا، کلاهبرداری و... آن ها دنیای سیاه را برای مردم ما می خواهند اما سینما نوری است در تاریکی ها! آنانی که صحنه سینما را مغشوش می خواهند، سینماگران ما را حیران و هنرمندان ما را منزوی، آبشخور تفکرشان غرب است. اما ای کاش نگاهی به تکنولوژی غرب داشتند. نگاه آن ها به دهان سیاست بازان غربی است که کیسه زر و زبان زور و چنگ بر تزویرشان است! اسفا!

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این راستا گفت: فضای سالن های سینمایی ناسالم است، امنیت اخلاقی در آن ها وجود ندارد و از همین رو خانواده ها نمی توانند به سینما بروند؛ سالن های سینما به جای آنکه مکانی فرهنگی باشند، بدل به بازارمکاره ای شده اند که در آن ها مانکن ها با آرایش ها و لباس های زننده مشغول جولان دادن هستند و عده ای افراد معلوم الحال در آنجا خودنمایی می کنند، معلوم است که مرد باغیرت یک خانواده راضی نمی شود با این شرایط اهل منزلش را به سینما ببرد. سینما باید مکانی امن برای خانواده ها باشد، اما متأسفانه ما اغلب در سالن های سینمایی به خصوص سینماهای معروف و بزرگ با وضعیتی مواجهیم که گویا در جامعه اسلامی نیستند. دختر و پسرهایی که دست در گردن هم انداخته اند و حتی قبل از ورود به سالن سینما حرکات مشمئزکننده ای از خود نشان می دهند نباید اجازه ورود به سینماها را پیدا کنند و بنده معتقدم اداره امکان به صورت جدی باید نسبت به این قضیه ورود پیدا کند.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی با انتقاد از شرایط سینمای کشور اظهار داشت: اظهارات وزیرارشاد نشان از ناتوانی مدیران سینمایی دارد و این آماری که ایشان اعلام کرده اند درست است، ما مدت ها است می دانیم تنها جمعیتی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم به سینما می روند و این آمار بالای فروش فیلم ها هم به دلیل افزایش بی رویه قیمت بلیت سینماها است. اغلب فیلم های امروز سینما سرشار از بدآموزی و شوخی های بی پروا و رکیک جنسی هستند معلوم است مردم انقلابی و مومن ایران اسلامی به تماشای چنین فیلم های زننده ای نمی روند؛ مرد یک خانواده چطور می تواند دست زن و بچه اش را بگیرد و به سینما برود؟ مردم وقتی چنین خزعبلاتی را در سینما می بینند از سینما رفتن پشیمان می شوند. این کاهش شدید میزان مخاطب در سینماها هشداری است به مسئولان کشور؛ آقایان این شما هستید که باید تکان بخورید و به خودتان بیایید؛ باید ببینید چه محتوای زننده ای را به مردم القا می کنید که وضعیت سینما این گونه شده؟

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: بیان اینکه ۸۸ درصد مردم، سینما نمی روند، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معنی خاصی دارد؛ به نظر من وزیر ارشاد با بیان این مطلب قصد داشته به مدیران سنیمایی تحت امر خود هشدار بدهند که وضعیت ارتباط مردم با سالن های سینمای بسیار وخیم است و نباید به فروش چند میلیاردی برخی فیلم ها افزایش نسبی فروش سینما در هر سال دل خوش کنند. در سینمایی که اکثریت تولیداتش را یا فیلم‌های سخیف تشکیل می‌دهد و بخشی از فیلم‌ها نیز محدود به مسائل چرک و سیاه هستند و برای جشنواره‌های خارجی ساخته می شوند، جایی برای تفریح فرهنگی و سالم برای مردم نمی ماند.

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: فقدان سالن سینما در بسیاری از شهرها، محدود بودن سوژه ها و تکراری بودن آثار، مشکلات معیشتی مردم و کاسبکاری سینماگران، دلایل اصلی ریزش شدید مخاطب در سینما هستند؛ این مسأله ای که آقای وزیر به آن اشاره کرده اند، انتقاد از خودشان و مدیران زیرمجموعه شان است و این وظیفه آن ها است که چاره ای برای عبور از این بحران اندیشه کنند، بنده معتقدم همین که در این شرایط ۱۲ درصد از مردم هم به سینما می روند جای امیدواری است و ما اگر با این شرایط پیش برویم در آینده میزان افرادی که به سینما می روند به ۳-۴ درصد کاهش پیدا خواهند کرد. جریان های منفی در سطح جامعه ما وجود دارد و همین باعث شده تا همه چیز به نازل ترین حد خود تنزل پیدا کند؛ وضعیت سینما خوب نیست همانطور که وضعیت موسیقی و تئاتر و نشر خوب نیست! همانطور که ما سال ها است نتوانسته ایم در کشورمان شاهد حضور یک خواننده خوب باشیم و حال مان از شنیدن صدا و ترانه های خواننده های امروزی بد می شود، در سینما هم نتوانسته ایم جریان ساز و تأثیرگذار باشیم. ابتذال در عرصه فرهنگی و هنری کشور حاکم شده و تا وضعیت همین است هیچ امیدی به بهبود اوضاع نمی توان داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.