دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۱۲

پارسا: تیم برگزارکننده جشنواره چهلم نمی‌توانند سال آینده جشنواره‌ای در ابعاد بین‌المللی برگزار کنند/ جشنواره فجر نیاز به اصلاح ساختاری دارد

حماسه پارسا

سینماپرس: حماسه پارسا کارگردان سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: با توجه به جمیع نقصان ها، معایب و مشکلات ساختاری و اجرایی واضح است که تیم برگزارکننده جشنواره چهلم نمی توانند سال آینده ای جشنواره ای در ابعاد بین المللی برگزار کنند، مگر اینکه چند مهمان خارجی دعوت کنند و بخواهند صرفاً بنا بر حضور این مهمانان خارجی عنوان جشنواره را بین المللی کنند در غیر این صورت برای برگزاری یک جشنواره استاندارد بین المللی نیاز به تغییرات فراوانی است که از جمله آن ها تغییر در ترکیب برگزارکنندگان این رویداد است.

کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می شود» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شأن جمهوری اسلامی ایران برگزاری یک جشنواره بدون حاشیه و با نظم است؛ ما نیاز به جشنواره‌ای داریم که بتوانیم چشم جهانیان را نسبت به سینمای کشورمان خیره کنیم و این مهم نیازمند تدبیر و دغدغه‌مندی از سوی سیاست‌گذاران فرهنگی و مدیران سینمایی است.

وی سپس با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر بر اساس سیاست‌هایی خاص تأسیس شد و در سال‌های ابتدایی اش به بهترین وجه برگزار می شد، یادآور شد: جشنواره فیلم فجر در روزگاری نه چندان دور جایگاه فیلمسازان صاحب اندیشه بود. امثال ابراهیم حاتمی‌کیا، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و... در این رویداد حضور داشتند. الآن سال‌ها است جشنواره چنین جذابیتی ندارد و بیشتر زدوبند و باندبازی است و فیلم هایی که به جشنواره راه پیدا می کنند فاقد اندیشه هستند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اغلب سیمرغ‌ها به صورت کدخدامنشانه تقسیم می شوند؛ تعارف در جشنواره حرف اول و آخر را می زند و حاشیه بر متن این رویداد به شدت غلبه کرده است. جشنواره سیستم شفافی ندارد و اعمال سلیقه مدیران و دست اندرکاران این رویداد آسیب جدی به جشنواره وارد کرده است.

پارسا سپس با تأکید بر اینکه یکی از این اعمال سلیقه ها حذف سیمرغ مردمی به عنوان یک جایزه معتبر از جشنواره چهلم بود اظهار داشت: درست است که سر این سیمرغ هم همیشه زدوبند و باندبازی وجود داشت اما به هر حال برای سینماگران جایزه مهمی بود و حذف یک باره آن از سوی دبیر جشنواره بسیار عجیب است.

کارگردان سریال خانگی «اکازیون» تصریح کرد: از صفر تا صد جشنواره فجر نیاز به اصلاح ساختاری دارد به نحوی که فقط زمان برگزاری اش باید در دهه فجر انقلاب باقی بماند و بقیه بخش های جشنواره باید بروز رسانی شوند. باید در این جشنواره پیشرفت و تعالی وجود داشته باشد. همانطور که سینما رو به جلو می رود این جشنواره هم باید حرکتی رو به جلو داشته باشد و نباید با متریال ۴۰ سال قبلش برگزار شود!

این کارگردان سینما تأکید کرد: وقتی این همه مشکل در جشنواره وجود دارد طبیعی است که اغلب سالن های سینما از مردم تهی است! امسال یکی از بدترین سال های جشنواره از نظر استقبال مردمی بود. دیگر این جشنواره برای مردم اهمیت ندارد و این اتفاق بسیار تلخ و نگران کننده است.

پارسا متذکر شد: یکی از بزرگترین مشکلات دست اندرکاران این رویداد سینمایی آن است که هر انتقادی نسبت به جشنواره را انتقاد سیاسی قلمداد می کنند در صورتی که انتقادات به جشنواره بار سیاسی ندارد و سینه سوختگان و دغدغه مندان سینما می خواهند این رویداد اصلاح شود.

وی عملکرد هیأت انتخاب جشنواره چهلم را بسیار بد و فاجعه بار توصیف کرد و در این باره گفت: کیفیت آثار حاضر در فجر چهلم به شدت پایین بود. بی شک ما اگر در این رویداد چند فیلم خوب می دیدیم خستگی به وجودمان نمی ماند و این همه اشکالات ساختاری جشنواره هم کمتر به چشم مان می آمد.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات جشنواره چهلم عدم اتخاذ تدایر کرونایی در این رویداد بود. ما طی ۲ سالی که از شیوع کرونا در جهان می گذرد به کرات شاهد بوده ایم که رویدادهای سینمایی در جهان یا تعطیل شده اند و یا جشنواره هایی نظیر برلین، ونیز و... با تدابیری خاص برگزار شده اند که از جمله آن ها تست پی سی آر همه روزه حاضران در این رویداد بوده اما در جشنواره فجر چهلم رسماً پروتکل های بهداشتی نادیده گرفته شدند و فاصله گذاری اجتماعی در این جشنواره تنها یک شوخی بود.

پارسا در پایان این گفتگو افزود: در نهایت باید بگویم متأسفانه در چهلمین سال برگزاری جشنواره فجر ما شاهد برگزاری آبرومندانه ای نبودیم؛ لیست برگزیدگان جشنواره قبل از اختتامیه به دست یکی از رسانه ها افتاد، قبل از جشنواره برخی منتقدان با اسپویل کردن فیلم ها در صفحات شان این شائبه را به وجود آوردند که آثار را دیده اند و این ها اتفاقاتی است که کام سینماگران را به شدت تلخ کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.