دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۳

اسماعیلی: جشنواره فجر انقلاب جای شوی لباس و مد نیست/ نمایش ۲۲ فیلم در جشنواره و حذف بخش های نگاه نو، خارج از جشنواره و... اجحاف در حق فیلمسازان مستقل بود!

نوید اسماعیلی

سینماپرس: نوید اسماعیلی کارگردان سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: جشنواره فجر انقلاب جای شوی لباس و مد نیست و انتظار می رفت مسئولان جلوی این رفتارها و مراسم های این چنینی را بگیرند و به اصل اساسی جشنواره که حضور آثار باکیفیت در ساختار و محتوا است توجه کنند اما متأسفانه چنین امری محقق نشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «طبقه یک و نیم» و «پاکول» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چهل سالگی سال بلوغ و تکامل است اما متأسفانه چهلمین جشنواره فیلم فجر نه تنها سال بلوغ و تکامل نبود که دستاوردهای ۳۹ دوره پیشین جشنواره را هم نابود کرد. اصل اساسی انقلاب اسلامی در تولیدات این دوره جشنواره جایگاه جدی نداشت و ما اغلب شاهد فیلم های ارگانی بودیم که با بودجه های هنگفت تولید شده اما فاقد محتوای مناسب و ساختار ارزشمند بودند.

وی ادامه داد: حضور فیلم های سطحی مانند «دسته دختران»، «لایه های دروغ»، «شادروان» و... در جشنواره چهلم فاجعه بود! اصلا مشخص نیست چرا بودجه های بیت المال خرج تولید این فیلم ها شده؟ سوأل بنده و بسیاری از اهالی سینما این است که هیأت داوران بر اساس چه پارامترهایی این فیلم ها را انتخاب کرده و در جشنواره فجر انقلاب به نمایش گذاشته اند؟ قضاوت آن ها بر چه اساسی بوده؟ چرا حتی فیلم هایی که مورد تمسخر مخاطبان عام سینما واقع می شود باید در مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور داشته باشند؟

اسماعیلی سپس با بیان اینکه نمایش ۲۲ فیلم در جشنواره و حذف بخش های نگاه نو، خارج از جشنواره و... اجحاف در حق فیلمسازان مستقل بود تصریح کرد: چرا مسئولان دولت انقلابی سیزدهم دست به کوچک و خنثی سازی جشنواره زدند؟ چرا بخش های مهم از این رویداد حذف شد؟ چرا سینمای مستقل در این دوره جشنواره دیده نشد؟ این ها همه پرسش هایی است که ما در پی پاسخ قانع کننده ای از سوی مدیران سینمایی در خصوص آن ها هستیم.

این سینماگر متذکر شد: بر اساس برنامه ریزی ها قرار است از سال آینده این جشنواره به شکل بین المللی برگزار شود آیا از هم اکنون نباید مدیران سینمایی از نظر ساختار و اجرا و محتوای جشنواره در پی آن باشند که جشنواره ای در ابعاد بین المللی برگزار کنند؟ اگر جشنواره سال آینده هم بخواهد از نظر ساختار و اجرا و محتوا مانند امسال برگزار شود ما با یک فاجعه جدی روبرو خواهیم شد. فکر کنید این همه تله فیلم با محتوای نازل و ابتدایی و سطحی بخواهند در جشنواره ای بین المللی به عنوان نماینده سینمای ایران نمایش داده شوند ما با چه فاجعه ای روبرو خواهیم شد؟

وی تأکید کرد: جشنواره فجر باید به ارزش ها بها دهد؛ جشنواره نباید محلی برای عرضه و جولان دادن فیلم هایی شود که با بودجه های بادآورده ملی و یا تبلیغات و پروپاگاندا مطرح می شوند. جشنواره فجر نباید شکل یک شو باشد. جشنواره باید محل عرضه اخلاق ایرانی و اندیشه دینی و انقلابی باشد.

اسماعیلی در خاتمه این گفتگو افزود: آقای نقاش زاده به عنوان دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر باید پاسخگوی تمام فجایع اتفاق شده در این دوره جشنواره باشند. بهانه اینکه فیلم ها برای دولت قبل بودند و ما تولید جدیدی نداشتیم از همین حالا پذیرفتنی نیست چرا که آن ها جشنواره را کوچک و کمرنگ برگزار کردند و اصلا اجازه دیده شدن به سایر فیلم ها در بخش خارج از مسابقه را هم ندادند و از سوی دیگر همان فجایع فتوکال و... در این دوره جشنواره نیز وجود داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.