یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۱۱

ذاکری: سیاست گذاران و مدیران جشنواره چهلم سینماگران و اهالی رسانه را با تلخکامی روبرو کردند/ جشنواره در قواره نام مقدس و مبارک «فجر» نبود

فریده ذاکری

سینماپرس: فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: چهلمین جشنواره فیلم فجر آخرین قدم ها را برای مرگ سینما برداشت چرا که نه در مدیریت، نه در ساختار و اجرا و نه در محتوای آثار هیچ پیشرفتی در آن دیده نمی شد بلکه هر چه شاهد بودیم یک عقبگرد و پسرفت جدی بود که زنگ خطر مرگ سینما و جشنواره را به صدا درآورد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر مسیر اصلی خود را گم کرده است و به نظر می‌رسد وزارت ارشاد نیز توان و دغدغه لازم برای بازگرداندن این جشنواره به مسیر اصلی خود را ندارد؛ البته هرسال فیلم‌ های قابل توجهی هم در همین سینما تولید می‌شود اما امسال دست اندر کاران ثابت کردند جشنواره فیلم فجر همه چیز نیست و نمی‌تواند طلوعی دوباره برای سینمای ایران باشد.
ذاکری سپس با بیان اینکه مسئولان به جای عمل به قانون و اساسنامه فقط یاد گرفته اند به دلخواه وخوشایند خودشان و دوستان قلم به مزد در جشنواره تغییرات سلیقه ای ایجاد کنند اظهار داشت: متأسفم که باید تأکید کنم مسئولان جشنواره را به یک بازی کودکانه تبدیل کردند؛ این شوی کودکانه در قواره نام مقدس و مبارک «فجر» نبود و آن ها چهلمین سال تولد جشنواره را بدل به سوگواره کردند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: اکثریت اهالی رسانه و منتقدان بر این باورند که ضعیف ترین جشنواره را در طول ۴۰ سال گذشته شاهد بودیم و افسوس و یاد دوران خوش جشنواره در سال های ابتدایی تولدش در دهه ۶۰ آه از نهادمان برآورد.

وی سپس با انتقاد شدید از به کارگیری مسعود نقاش زاده به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: آقای نقاش زاده لطفاً این آخرین سال دبیری شما برای بزرگترین جشنواره سینمایی کشور باشد همین یکبار برای مرگ جشنواره بزرگ سینمای جمهوری اسلامی ایران کافی بود، با حضورتان بیشتر این جشنواره را به قهقرا نبرید.

ذاکری متذکر شد: در مدیریت شما صداقت و صلابت جایی نداشت به نحوی که حتی نتوانستید انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردمی را مدیریت و صیانت کنید و در چهلمین سال جشنواره نظرات مردم را نادیده گرفتید.

وی سپس با انتقاد شدید از اشکالات اجرایی و مدیریتی در جشنواره چهلم علیرغم تمامی وعده ها و شعارهای مدیران و دست اندرکاران این رویداد سینمایی گفت: ازدحام مهمانان ویژه در کاخ جشنواره، عدم رویت کارت واکسیناسیون کرونا، فقدان نظم و مدیریت مناسب در جشنواره، عدم استفاده از ظرفیت بانوان در داوری آثار، لو رفتن لیست نهایی برگزیدگان قبل از مراسم اختتامیه و انتشار آن در رسانه ها و... از جمله نقاط ضعف این رویداد بود.

ذاکری سپس با اشاره به فیلم های اغلب ضعیف این دوره جشنواره گفت: آقای افخمی عضو هیأت انتخاب این رویداد در نهایت بهت و ناباوری اعلام کرد اصلاً فیلم های «ماهان» و «لایه‌ های دروغ» را تماشا نکرده است و برای رای‌ دادن به نظر و آراء سایر اعضای هیأت انتخاب درباره این آثار بسنده کرده است. افخمی گفته که پنج یا شش فیلم از ۶۰ فیلمی را که برای بررسی اولیه ارائه شده‌اند یا ناقص دیده یا اصلاً ندیده است و جالب آنکه مسئولان جشنواره حتی در این باره موضع گیری نکرده و پاسخی ندادند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: همه دست اندرکاران، سیاست گذاران و مدیران جشنواره چهلم باید بدانند سینماگران و اهالی رسانه را با تلخکامی جدی روبرو کردند. راه و روش آن ها برازنده این جشنواره با سبقه درخشانش نبود و من امیدوارم تا دیرتر نشده سیاست گذاران کلان حوزه فرهنگ اداره سینما و جشنواره را از دست این افراد خارج سازند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.