یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

استمرار مسیر در بنیاد سینمایی فارابی/۹

فلاح پور: بنیاد سینمایی فارابی نفعی برای سینمای ایران ندارد/ از جیب مردم خرج سفرهای خارجی و جشنواره های پوچ و زائد نکنید

اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما در خصوص استمرار مسیر در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: بنیاد سینمایی فارابی محلی برای رانت عده ای خاص است و نفعی برای سینمای ایران ندارد؛ سیاست های این نهاد طی سال های اخیر به دور از ضوابط بوده و این بنیاد در راستای اساسنامه و اهداف اصلی اش حرکت نمی کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تیک» و «حرفه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسائل و معضلات سینمای ایران این روزها به اوج بحران رسیده و کم کم برخی اتفاقات رو می شوند و برنامه ها عیان می شوند! بنیاد سینمایی فارابی سال ها است عملکرد رانتی داشته و در ۲-۳ سال اخیر مواردی مطرح شد!

وی ادامه داد: حمایت های عجیب این بنیاد از یک سری افراد خاص صورت را همه دیدند! حمایت هایی از فیلم ها و فیلمنامه هایی که حتی ساخته نشدند! برای استمرار حیات بنیاد سینمایی فارابی لزومی احساس نمی شود و این نهاد در سازمان سینمایی ادغام شود تا بودجه بیشتری از بیت المال هدر نرود.

این سینماگر تصریح کرد: از جیب مردم خرج سفرهای خارجی و جشنواره های پوچ و زائد نکنید!؛ بسیاری از جشنواره ها و سفرهای خارجی که مسئولان فرمایشی و رانتی می روند هیچ کارکرد مثبتی برای ارتقای سینمای ایران نداشته و ندارد. اگر این سفرها و جشنواره ها قرار بود نتیجه خوبی برای سینمای ایران داشته باشد روز به روز شاهد افول و نزول بیشتر سینما نبودیم!

فلاح پور یادآور شد: سینمای ایران حتی در دوران ۸ سال دفاع مقدس نیز بسیار متنوع تر، پر فروغ تر و سرپاتر از سینمای کنونی بود. سینما بخشی از زندگی مردم بود اما امروز مردم میلی به تماشای فیلم های دم دستی و رانتی ندارند و از این رو بهانه ای برای ادامه حیات این نهادهای بودجه بربادده وجود ندارد.

وی خطاب به مدیران سینمایی متذکر شد: شما اگر می خواهید سینمای ایران ادامه پیدا کند باید سینماگرانی که با باندها و رانت ها ارتباطی نداشتند و کنار گذاشته شدند را به سینما باز گردانید و در عوض دست رانت خواران بی هنر و بی تجربه را که سینما را به سیطره خود درآورده اند از سینما کوتاه کنید.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو افزود: بهانه های دروغین سیاست گذاری ها و ضرورتی که پشت آن منافع اقتصادی جریان خاصی است که همیشه در همه دولت ها حضور دارند و رانت خواری می کنند باید در هم شکسته شود. تحقیقات و جشنواره ها بنیه نحیف اقتصاد سینمای ایران را می بلعد و رو به انحطاط می کشاند و این جریانات نیز باید برای همیشه به فراموشی سپرده شوند تا سینمای ایران بتواند اندکی نفس تازه کند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.