شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

استمرار مسیر انفعال و وادادگی در بنیاد سینمایی فارابی/۴

متوسلانی: نهادهایی مانند فارابی که کارآیی مثبتی ندارند ادامه حیات شان زائد است/ این بنیاد به افول رفته اهدافش روشن نیست و در بلاتکلیفی به سر می برد

محمد متوسلانی

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص استمرار مسیر انفعال و وادادگی در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: نهادهایی مانند فارابی که بودجه دولتی می گیرند و کارآیی مثبتی ندارند ادامه حیات شان زائد است و باید تدبیری اساسی در خصوص ادامه حیات آن ها شود چرا که اگر بخواهند بودجه از دولت بگیرند و خرج پرسنل خود کنند و نفعی برای سینما نداشته باشند دلیلی ندارد که این نهاد همچنان پابرجا بماند.

کارگردان فیلم های سینمایی «کفش های میرزا نوروز» و «دو روی سکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمان ثابت کرده که بنیاد سینمایی فارابی عملکرد موفقی ندارد؛ در سال های ابتدایی تأسیس این نهاد حرکات نسبتاً خوبی صورت گرفت اما این حرکات استمرار نداشت و این بنیاد نتوانست در مسیر اصلی و درست و از پیش تعیین شده اش جلو برود.

وی با بیان اینکه این بنیاد به افول رفته اهدافش روشن نیست و در بلاتکلیفی به سر می برد تصریح کرد: عملکرد سلیقه ای مدیران این نهاد در تمامی دوره ها و عدم پاسخگو بودن آن ها نسبت به پرسش ها و انتقادات و همچنین عدم شفافیت در عملکرد این نهاد از جمله مسائلی است که باعث افول هرچه بیشتر فارابی شده است.

متوسلانی سپس بنیاد سینمایی فارابی را نهادی عقب تر از فضای امروز سینما دانست و در این باره خاطرنشان کرد: این نهاد اگر قرار است کمکی به سینمای ایران کند باید بر اساس نیازهای روز زمانه و جامعه جلو برود؛ این نهاد باید بر اساس تحولات و تغییرات سینمایی و اجتماعی خود را بروز رسانی کند اما متأسفانه این تحول را فارابی شاهد نیستیم و حتی وعده ها و صحبت هایی که مدیران آن می کنند هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفته است.

این سینماگر تأکید کرد: بنده معتقدم نهادی ناظر متشکل از سینماگران و اصحاب رسانه های جمعی باید به صورت سالانه عملکرد دستگاه هایی مانند فارابی را بررسی و ارزیابی کنند و اگر دیدند که نقاط ضعف این نهادها بیشتر از نقاط قوت شان است مدیران سینمایی و سیاست گذاران کلان فرهنگی باید جلوی ادامه حیات این دستگاه ها را بگیرند تا بودجه های دولتی بیشتری از بین نرود.

بازیگر فیلم های سینمایی «گناهکاران» و «زمهریر» متذکر شد: نهادی مانند فارابی به چه دردی می خورد وقتی که یک سینماگر نزد آن ها می رود و برای تولید اثرش از آن ها حمایت می خواهد و راحت به او می گویند بودجه نداریم؟ اگر بودجه ندارید برای چه ادامه حیات می دهید؟ بود و نبود شما چه نفعی برای سینما در پی دارد؟

متوسلانی با ذکر یک مثال گفت: نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی همانقدر زائد و ناکارآمد هستند که جشنواره های سینمایی بین المللی در ایران زائدند! ما دوست داریم در ایران جشنواره بین المللی برگزار کنیم اما بلد نیستیم و نمی دانیم که یک جشنواره بین المللی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؛ خوب وقتی بلد نیستیم ویژگی جشنواره های بین المللی را اجرا کنیم چه فایده ای دارد که فقط یک اسم و عنوان بین المللی به جشنواره های مان می دهیم و بودجه ای صرف می کنیم و با صدای بلند اعلام می کنیم که جشنواره بین المللی برگزار کرده ایم!؟

وی در پایان این گفتگو افزود: این مثال را عنوان کردم که به این نکته اشاره کنم مدیران سینمایی ما بیشتر از آنکه دنبال بازدهی باشند دنبال شو و ویترین هستند و به همین علت بر اساس سلایق شخصی شان مبادرت به صرف بودجه هایی از بیت المال می کنند که بی بازده است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.