دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

استمرار مسیر در بنیاد سینمایی فارابی/۶

بابائیان: کل مجموعه عریض و طویل فارابی می تواند کارش را در یک اتاق سازمان سینمایی انجام دهد/ تبعیض قائل شدن فارابی میان اهالی سینما یکی از رفتارهای ناپسند است

داریوش بابائیان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در خصوص استمرار مسیر در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: کل مجموعه عریض و طویل فارابی می تواند کارش را در یک اتاق سازمان سینمایی انجام دهد تا از این رهگذر از هدررفت بیشتر بودجه بیت المال جلوگیری شود! حضور افرادی به نمایندگی از این نهاد در جشنواره های خارجی نظیر کن و برگزاری برخی جشنواره های ریز و درشت جز اتلاف پول از جیب ملت هیچ دستاورد دیگری ندارد و باید جلوی این اتفاق گرفته شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شور عشق» و «رنگ شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنیاد سینمایی فارابی در بدو تأسیس اش محل اجاره دادن وسایل و آوردن مواد خام از خارج کشور و حمایت مالی و اعطای وام به سینماگران و در مجموع راه اندازی کار فیلمسازان بود اما با فروختن لوازم فیلمبرداری و تجهیزات و تعطیلی قسمت تدوین و آرشیو این نهاد کارآیی خود را از دست داد و بعد از آن ادامه حیاتش بی فایده بود.

وی ادامه داد: فارابی امروزه به چند نفری از تهیه کنندگان آن هم از طریق سفارشات بیرونی وام می دهد و واقعاً کارکرد و دستاورد دیگری ندارد. این نهاد قطعاض می تواند با چند نفر جزئی شامل یکی دو کارمند و یک مدیرعامل در جای کوچکتری مانند یکی از اتاق های سازمان سینمایی اداره شود.

بابائیان در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از اتلاف بودجه بیت المال توسط این نهاد برای برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: چرا تمامی بازنشستگان فارابی با اعضای خانواده و عروس و دامادهای شان در جشنواره کودک شرکت می کنند؟ این پول هایی که از بیت المال خرج این اتفاقات می شود چه دستاوردی برای سینمای ما داشته و دارد؟

این سینماگر متذکر شد: باور بفرمایید کارآیی دفتر ما با یک تعداد بسیار اندک نیرو از بنیاد سینمایی فارابی با آن همه تجهیزات و کارمند و... بیشتر است! بنده به عنوان یک تهیه کننده پیشکسوت سینما از آقای خزاعی و سایر دوستان در سازمان سینمایی می خواهم بازنگری جدی بر ادامه حیات و عملکرد بنیاد سینمایی فارابی داشته باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مزاحم» و «هزاران زن مثل من» تأکید کرد: اگر قرار است فیلمی از سینمای ایران در بازارهای فیلم جشنواره های جهانی نظیر جشنواره فیلم کن عرضه شود بخش خصوصی بدون هدررفت بودجه بیت المال خودش می تواند از پس این کار به خوبی برآید و این اتفاق به هیچ وجه نیازی به حضور اعزام برخی افراد خاص از بنیاد سینمایی فارابی ندارد. وقتی تولید شایسته ای انجام نداده و اغلب تولیداتش مشغول خاک خوردن هستند فارابی اصلاً چه فیلمی برای عرضه در این جشنواره ها دارد؟

بابائیان تصریح کرد: تبعیض قائل شدن فارابی میان اهالی سینما یکی از رفتارهای ناپسندی است که ما به کرات شاهد آن بوده ایم؛ وقتی سازمان سینمایی فیلمنامه ای را تصویب و به آن پروانه ساخت می دهد فارابی هم باید ملزم باشد به آن فیلم وام اعطا کند اما متأسفانه آنچه شاهدیم این است که نامه هایی که از این طرف و آن طرف به فارابی می اید تعیین کننده میزان اعطای وام و حمایت این نهاد هستند!

وی در پایان این گفتگو افزود: این باعث ناراحتی است که فارابی به برخی افراد خاص بودجه های میلیاردی می دهد و دست بخش کثیری از اهالی سینما همواره از این بودجه ها خالی است و بیکار و خانه نشین هستند! پرسش ما این است که چرا عده ای تا پروانه ساخت می گیرند بودجه شان از فارابی تأمین می شود؟ من از شما تقاضا دارم میزگردی برپا کنید و از کسانی که طی تمامی سال های فعالیت شان در سینمای کشور به حق شان نرسیده اند دعوت کنید در آن جلسه حضور داشته باشند و راجع به اتفاقات بنیاد سینمایی فارابی صحبت کنند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.