یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون/۷

حاجتمند: برای جهت دهی درست به سینما نیازمند تبیین نقشه جامع فرهنگی هستیم/ فیلمسازان فرهیخته باید خود را با مردم همراه کنند نه اینکه همچنان دل در گرو ظواهر غربی داشته باشند!

هادی حاجتمند

سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: برای جهت دهی درست به سینما نیازمند تبیین نقشه جامع فرهنگی هستیم تا هنرمندان بدانند باید در چه مسیری و با چه دیدگاهی حرکت کنند در غیر این صورت همانند گذشته همه چیز به حال خود رها شده و مسأله مهم راهپیمایی عظیم اربعین نیز در آثار فرهنگی نادیده گرفته می شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «مدیترانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک ماجرایی در سیستم مدیریتی فرهنگی کشورمان وجود دارد به گونه ای که مدیران یا از این طرف بام می افتند یا از آن طرف بام!

وی ادامه داد: این اتفاق به آن معنا است که آن ها یا بدون تبیین استراتژی سینما را به کارگردان ها می سپارند تا آن ها هرآنچه دوست دارند تولید کنند یا از این طرف بام می آیند ممیزی و سانسور می کنند! این اتفاق در حالی است که مدیریت فرهنگ و هنر این گونه نباید باشد. مدیریت آن است که نقشه بزرگ جامع فرهنگی کشور تعریف شود و آن نقشه راه را به هنرمند واگذار کنند تا هنرمند بداند باید در چه مسیری قدم بردارد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه اربعین می تواند فیلمسازان ما را به آینده روشن برساند متذکر شد: در سینمای جهان بحث آخرالزمان را زیاد داریم که بر اساس جهان بینی و فلسفه زیستی آمریکا و غرب پایان جهان را روایت می کنند. از فیلم های آرماگدونی و سینمای امروزشان و فیلم هایی که در مورد پایان تاریخ می سازند همه در این راستا است. در واقع ساختن این فیلم ها جزو زندگی و زیست شان است.

حاجتمند در همین راستا خاطرنشان کرد: در حال حاضر هالیوود کتاب هایی به اسم فلسفه اسکورسیزی و کاپولا و... در می آورد که در آن نگاه خودشان به آخرالزمان را می گویند. ما به عنوان کشور مسلمان و شیعه به آخرالزمان از منظر خودمان معتقدیم که آینده جهان با ظهور امام زمان (عج) روشن می شود و برای ما آن دوران آغاز شکوفایی تاریخ است. به عقیده ما روزی که امام زمان (عج) ظهور می کنند مستضعفان بر کره زمین حاکم خواهند شد.

وی تأکید کرد: جریان پیاده روی اربعین حسینی (ع) و اکستریم لانگ شاتی که مردم در این جریان ایجاد می کنند و از همه فرهنگ ها و زبان ها دور هم جمع می شوند و با هم زندگی می کنند و به سمت یک خیمه واحد با پرچم سرخ می روند همان آخرالزمان از نگاه ما است. این فلسفه ما است که باید آن را در آثار فرهنگی و هنری مان به ویژه فیلم های سینمایی مان بسط و گسترش دهیم.

حاجتمند در پایان این گفتگو افزود: اگر فیلمساز فرهیخته ما خود را به آن برساند می تواند با مردم همراه شود و اگر نرساند و اطلاعاتش اندازه مردم رشد نکند درگیر ظواهر و فلسفه غربی خواهد ماند. بنده معتقدم فیلمسازان فرهیخته باید خود را با مردم همراه کنند نه اینکه همچنان دل در گرو ظواهر غربی داشته باشند و امید که چنین شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.