سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

گرداب بی قانونی خانه سینما؛ استیصال سینماگران و انفعال مدیران/۲

صباغ زاده: خانه سینما دچار بی قانونی سیستماتیک شده و تخلفات آن به یک مورد محدود نمی شود/ نمی دانم علت سکوت مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی چیست؟

کاوه صباغ زاده در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا

سینماپرس: کاوه صباغ زاده کارگردان سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: خانه سینما دچار بی قانونی سیستماتیک شده و تخلفات آن به یک مورد محدود نمی شود! گویا عدم اعمال قانون به یک رویه طبیعی در این نهاد بدل شده و این انتخابات اخیر ثابت کرد که قانون مندی در این نهاد وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» و «ایتالیا ایتالیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در خانه سینما چند سال است هیأت مدیره هایی مشغول به کار می شوند که حتی توان آن را ندارند که برای صنوف خود کار ویژه ای انجام دهند. هیأت مدیره ها چند سالی است دیگر وزن سابق را ندارند و مرتب ضعیف و ضعیف تر می شوند.

وی ادامه داد: هیأت مدیره ها برآمده از صنوف هستند؛ بی شک اگر کسی در صنف خودش درست کار صنفی انجام نداده باشد و استراتژی صنفی نداشته باشد هیچ قدمی نمی تواند برای اهالی سینما بردارد.

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز فیلم های سینمایی «چهارشنبه خون به پا می شود» و «راننده تاکسی» خاطرنشان کرد:کار صنفی یک تخصص است. کسی شاید بازیگر و کارگردان بدی باشد اما مدیریت صنفی را خوب بلد باشد یا ممکن است فردی در حرفه خود درجه یک باشد اما در کار صنفی موفق نباشد. متأسفانه وضعیت در خانه سینما به گونه ای است که بخش زیادی از کسانی که برای فعالیت صنفی ورود می کنند یا قرعه به نامشان می افتد یا می خواهند یاد بگیرند و کسب تجربه کنند. بی شک من مخالف ورود آدم های جدید نیستم اما به این شرط که مفید باشند و تدبیر ویژه ای برای رفع معضلات اصناف سینمایی داشته باشند.

صباغ زاده سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما دلیل سکوت برخی سینماگران در مواجهه با تخلفات آشکار در انتخابات اخیر خانه سینما چیست و مهمتر از آن چرا مدیران سینمایی در این باره سکوت کرده اند اظهار داشت: نمی دانم علت سکوت مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی چیست؟ واقعاً آنقدر همه چیز عجیب و غریب شده که بنده قدرت درک این شرایط را ندارم.

این سینماگر متذکر شد: سکوت و انفعال اهالی سینما هم شاید به دلیل فشارهای سخت زندگی باشد؛ دیگر کار صنفی برای سینماگران اولویت ندارد چرا که خانه سینما کار ویژه ای برای معیشت اعضا انجام نداده و تنها کارش گاهی اوقات در حد اهدای بسته معیشتی شب عید و ماه رمضان بوده که اصولاً از طرف نهادهای بالاتر در اختیار خانه سینما قرار داده شده تا آن ها تقسیم کنند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: متأسفانه بنیان خانه سینما از اساس دچار مشکل است و تا این نهاد دچار پوست اندازی نشود نمی توان آینده خوبی برای آن متصور شد. این کاری که مدیران خانه سینما در این سال ها برای سینماگران انجام دادند اسمش کار صنفی و رفع معضلات معیشتی نبوده و نیست. آن ها در برخی مواقع با ارقام کوچک توانستند کارهایی انجام دهند اما معیشت اعضای خانه سینما به خود این نهاد گره نخورده و از این رو برای سینماگران چندان حائز اهمیت نیست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.