شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

گرداب بی قانونی خانه سینما؛ استیصال سینماگران و انفعال مدیران/۴

پورصمدی: هیچ عزم و اراده جدی برای حل مشکلات خانه سینما وجود ندارد/ خانه سینما باید پشتیبان مادی و معنوی سینماگران پیشکسوت باشد

مرتضی پورصمدی در نشست خبری فیلم سینمایی«نلسون ماندلا برای همیشه»

سینماپرس: مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: گویا هیچ عزم و اراده جدی برای حل مشکلات خانه سینما وجود ندارد که اگر این عزم و اراده از سوی دست اندرکاران خانه سینما، مدیران وزارت ارشاد و وزارت کار وجود داشت ما امروزه شاهد این همه تشتت و خلاء در خانه سینما نبودیم و به جای رسیدگی به این درگیری های کاذب فکری برای رفع مشکلات متعدد اهالی سینما می شد.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «گیلانه» و «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه همواره کم کاری ها و کاستی هایی در راستای دفاع از صنوف و صیانت از حقوق مادی و معنوی آن ها از سوی خانه سینما وجود داشته و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: مگر خانواده سینما چند نفر هستند که دو وزارتخانه کار و ارشاد و از سوی دیگر مدیران خانه سینما از رسیدگی به آن ها عاجز هستند؟ چرا آن ها بعد از این همه سال به یک راه حل جدی نرسیده اند؟ قطعاً باید عزم و اراده جدی وجود داشته باشد و مسئولان تمامی این نهادها عمل گرا باشند تا بتواند اتفاق درستی برای خانه سینما و اعضای صنوف آن رقم بخورد در غیر این صورت روز به روز اوضاع به هم ریخته تر خواهد شد.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «دایره زنگی» تأکید کرد: خانه سینما باید پشتیبان مادی و معنوی سینماگران پیشکسوت باشد؛ یکی از مسائل ضروری این روزهای اهالی سینما مسائل بیکاری و معیشتی است. برخی اهالی سینما سن بالایی دارند و این سن بالا برای آن ها دو بحران جدی به وجود آورده؛ اول اینکه کمتر پیشنهاد کار به ایشان داده می شود و دوم اینکه بنا به اقتضای سن با بیماری های مختلف در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هزینه درمان و دارو برای آن ها کمرشکن است.

پورصمدی در همین راستا متذکر شد: از این رو اولین کاری که مدیران خانه سینما باید انجام دهند این است که یک بیمه کارآمد که صفر تا صد هزینه های دارو و درمان سینماگران را متقبل شود به آن ها اختصاص دهند و از طرف دیگر به مسائل رفاهی سینماگران که امری ضروری تلقی می شود توجه داشته باشند و آن ها را به حال خود رها نکنند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو به مسأله صیانت صنفی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسأله صیانت صنفی هم در این سال ها همواره مطرح شده اما هیچ گاه اقدام جدی برای آن صورت نگرفته به نحوی که در تولیدات انبوه سال های اخیر عده ای که عضو صنوف نبودند به راحتی کار کردند و کارشان پیش رفته و پروانه ساخت و نمایش گرفتند و اهالی صنوف سینمایی بیکار و خانه نشین بوده اند.

وی سپس به مسأله تقابل میان وزارت کار و وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: بنده در جلساتی که صنف خودمان با مسئولان وزارت کار برگزار کرد حضور داشتم؛ آن ها معتقد بودند خانه سینما بازوی اجرایی به لحاظ دفاع حقوق صنفی از سینماگران را ندارد اما وزارت کار می تواند برای اهالی سینما احقاق حق کند. وزارت کار مدعی است چون دایره حقوقی داریم جدی تر مسائل مربوط به حقوق صنفی سینماگران را پیگیری می کنیم؛ بنده واقعاً نمی دانم وزارت کار در این راه چقدر موفق بوده! اما آنچه حائز اهمیت است اینکه هیچ عزم و اراده جدی برای حل مشکلات خانه سینما نیست و همه چیز رها شده!

پورصمدی در پایان این گفتگو افزود: مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید بدانند که تغییر خانه سینما مسأله پیچیده ای نیست. این نهاد در حال حاضر یک نهاد ناکارآمد است در صورتی که می تواند با درایت مدیران نهادی برای رفع بحران از زندگی سینماگران شود و از این رو برای رسیدن به این مسأله مهم نباید بیش از این کوتاهی کرد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.