دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

گرداب بی قانونی خانه سینما؛ استیصال سینماگران و انفعال مدیران/۳

فاضلی: به دلیل بی توجهی و انفعال نهادهای نظارتی عده ای گستاخانه در خانه سینما ترکتازی می کنند/ تعطیل شدن این نهاد بهتر از وجود آن است!

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: به دلیل بی توجهی و انفعال نهادهای نظارتی عده ای گستاخانه در خانه سینما ترکتازی می کنند و گویا کسی هم حریف شان نیست! متخلفان در واقع از خلاء بی توجهی نهادهای ناظر سوءاستفاده می کنند و دیگر مثل گذشته تخلفات شان را در پشت پرده انجام نمی دهند و بی محابا و آشکارا دست به تخلف می زنند.

این منتقد پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من تعجب می کنم چرا آقای خزاعی به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی مانع متخلفان در خانه سینما نمی شوند و نظارت جدی روی خانه سینما ندارند؟ این سوأل بسیاری از ما اهالی سینما است که بی پاسخ مانده! واقعاً نمی دانم چرا مدیران وزارت ارشاد در برابر تخلفات سکوت کرده اند؟

وی ادامه داد: بی تردید اگر قرار باشد این قبیل تخلفات ادامه دار باشد تعطیل شدن این نهاد بهتر از وجود آن است! وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اگر خود را موظف می دانند تا به خانه سینما بودجه دهند و کمک مالی به این نهاد تزریق کنند باید روی مسائل و جزئیات و تخلفات و کارکرد آن هم نظارت داشته باشند.

فاضلی سپس با بیان اینکه چند سالی است برخی صنوف به زور و اجبار هیأت مدیره پیشین در ذیل وزارت کار ثبت شده اند که خود این اتفاق غیرقانونی و نادرست است اظهار داشت: وزارت کار در این سال ها چه کاری برای اصناف سینمایی انجام داد؟ اصلاً سنخیت ما هنرمندان با وزارت کار چیست؟ آن ها حتی ما را به عنوان سندیکا هم قبول ندارند؛ وزارت کار که هیچ حمایتی از خانه سینما و اعضای آن نداشته و حتی در بحرانی ترین روزهای سینما حاضر نشده به اهالی سینما چند بن خرید ساده بدهد به چه دردی می خورد؟ ما در ذیل این وزارتخانه ثبت شدیم که چه شود؟

این منتقد سینما تأکید کرد: وضعیت این روزهای خانه سینما و انفعال مدیران فرهنگی با مواجهه با این تخلفات محرز توهین به شعور چندین هزار عضو خانه سینما است. تا زمانی که سازمان سینمایی ورود نکند و اساسنامه خانه سینما بر اساس بندها و ماده هایی که در سازمان سینمایی است تطبیق داده نشود وضعیت همین است. سازمان سینمایی باید به صورت جدی ورود کند و بدون محافظه کاری بساط متخلفان را برچیند.

وی متذکر شد: در اولین قدم صنوفی که ذیل وزارت کار ثبت شده اند باید باطل اعلام شوند. این هیأت مدیره و مجمع و انتخابات اخیر باید باطل اعلام شود؛ یعنی چه که یک عده دور هم جمع شدند و برای خودشان هیأت مدیره تشکیل دادند وقتی چند صنف به صورت غیرقانونی از حضور در مجمع و دادن رأی منع شده بودند؟ این ها همگی هرج و مرج و سوءاستفاده عده ای افراد است. سازمان سینمایی نباید با آن ها مسامحه کند. خانه سینما اگر قرار است حامی اصناف سینمایی باشد باید مستقیماً زیر نظر سازمان سینمایی اداره شود و اساسنامه آن هرچه زودتر اصلاح شود.

فاضلی خاطرنشان کرد: خانه سینما اگر ذیل وزارت کار است اعطای بودجه توسط سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به آن یک تناقض عجیب محسوب می شود. اصلاً معلوم نیست خانه سینما موسسه است، نهاد است، اداره است، انتفاعی است یا غیرانتفاعی است؟ آن ها ادعای استقلال دارند ولی بودجه را از دولت می گیرند. نمی شود برای جای دیگری کار کنید و پول و حقوق از ارشاد دریافت کنید.

این سینماگر تأکید کرد: چند سال است این نهاد در بلاتکلیفی به سر می برد. رسیدگی به مسائل صنفی و معیشتی و رفاهی در آن به چشم نمی خورد. یک بیمه به برخی سینماگران داده که آن هم به صورت کجدار مریز است! اصلاً بهترین کار این است که اگر سازمان سینمایی هم تمایلی ندارد که خانه سینما زیر نظر آنجا باشد می توانند خانه سینما را زیر نظر صندوق اعتباری هنر ببرندو تکلیف آن را روشن کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: این رهاشدگی و سهل انگاری فعلی در خانه سینما قطعاً به نفع هیچ کس نیست! عده ای مدام در حال سوءاستفاده از این رها شدگی هستند و می دانند چطور وارد هیأت مدیره شوند و رأی جمع کنند و... این نوعی فاجعه است. اصلاً یک نفر بیاید و پاسخ دهد چطور آقای عسگرپور یک باره وارد شد و یک باره رئیس هیأت مدیره شد؟ باید به صورت جدی و قاطع سازمان سینمایی باید نظرش را راجع به خانه سینما اعلام کند و همه ما منتظر هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.