سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

انقراض سینمای کودک و نوجوان و انفعال مدیران/۱

حاجی غلامی: سینمای کودک منقرض نشده، مدیران به این سینما بها نمی دهند/ ماه ها است یک فیلمنامه کودک به فارابی داده ام اما هنوز حتی آن را نخوانده اند!

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: سینمای کودک منقرض نشده، مدیران به این سینما بها نمی دهند و اگر اندکی به این گونه مهم سینمایی توجه می شد سینمای کودک می توانست گیشه سینماها را نجات دهد کما اینکه این روزها شاهدیم انیمیشن «پسر دلفینی» توانسته مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گیرد و یکی از پرفروش ترین فیلم های در حال اکران باشد.

کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه به خوبی آگاهیم که اگر فیلم مناسبی در حوزه کودک و نوجوان ساخته شود مردم با جان و دل دست بچه های شان را می گیرند و آن ها را به سینما می برند؛ معضل اصلی سینمای کودک علاوه بر انفعال مدیران سینمایی و بی تدبیری آن ها ساخت فیلم های نازلی است که برای کودکان امروزی عاری از جذابیت است.

وی ادامه داد: من نمی دانم چطور مدیرعامل بنیاد فارابی از انقراض سینمای کودک صحبت می کنند در صورتی که هیچ تلاشی برای احیای آن انجام نداده اند؛ من به عنوان فعال این حوزه که از فیلم های کوتاه تا بلندم در ژانر کودک ساخته شده در یک سال اخیر هیچ برنامه ای از سوی مدیران فارابی دریافت نکردم که قرار است چه اتفاقی برای این گونه سینمایی رخ بدهد!

حاجی غلامی تصریح کرد: بنده ماه ها است یک فیلمنامه کودک به فارابی داده ام اما هنوز حتی آن را نخوانده اند! جالب است که وقتی پیگیری می کنیم می گویند فعلاً فرصت نیست که فیلمنامه شما خوانده شود. خوب همه این اتفاقات نشان دهنده آن است که مدیران به حوزه کودک و نوجوان اهمیت نمی دادند که اگر کمی اهمیت می دادند حداقل فیلمنامه را می خواندند و یا آن را رد می کردند یا اصلاحیه می دادند و یا برای ساخت حمایت می کردند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: این وظیفه مدیران سینمایی است که یک دفترچه سیاست گذاری دست سینماگران کودک بدهند تا ما ببینیم قرار است با چه موضوعاتی از سینمای کودک حمایت شود. پرسش بنده از مدیران محترم این است که شما طی مدت حضورتان چه راهی را جلوی پای سینماگران کودک گذاشتید که آن ها به آن عمل نکردند و به زعم شما باعث شدند تا سینمای کودک به سمت انقراض برود؟

وی با بیان اینکه ما جز سیاست های غلط هیچ اتفاقی را در حوزه سینمای کودک و نوجوان شاهد نبودیم متذکر شد: آیا مدیران سینمایی از افراد موفق در جشنواره ها حمایت کردند؟ از برنده های همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حمایت کردند؟ کدام کار را کردند که حالا از انقراض صحبت می کنند؟

حاجی غلامی در پایان این گفتگو افزود: سینمای کودک سینمای آسانی نیست و قطعاً هر کسی وارد آن می شود دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد و باید از او حمایت ویژه صورت گیرد. اما آنچه ما شاهدیم بی تفاوتی به سینماگران کودک و نوجوان است و همین اتفاق کم کم باعث ایجاد بی انگیزگی مطلق در سینماگران کودک می شود و در نهایت به انقراض سینمای کودک می رسیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.