یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

انقراض سینمای کودک و نوجوان و انفعال مدیران/۵

قوی تن: اگر فارابی واقعاً دغدغه پویایی سینمای کودک را دارد باید به صورت واقعی از فیلمسازان این حوزه حمایت کند

 علی قوی تن در فستیوال الیمپیا

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: اگر مدیرعامل فارابی واقعاً دغدغه پویایی سینمای کودک را دارد باید به صورت واقعی از فیلمسازان این حوزه حمایت کند چرا که با شوآف و شعار وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد؛ آقای جوادی باید فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان را گرد هم جمع کنند، نظرات و پیشنهادات ایشان را بشنوند و از طرح و ایده های آزادانه همه آن ها حمایت کنند و سعی نداشته باشند تا تفکرات خود و بنیاد فارابی را در فیلم ها بگنجانند؛ اگر این اتفاق بیفتد تولیدات این گونه سینمایی افزایش پیدا کرده و ما شاهد رشد و تحول سینمای کودک و نوجوان خواهیم بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «پل سفید» و «زندگی و زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قاعدتاً حمایت از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان نباید به این شکل باشد که مثلاً بنیاد سینمایی فارابی اعلام کند ما امسال می خواهیم فقط از آثار فانتزی حمایت داشته باشیم؛ این اتفاق نادرست است و به نوعی باعث سری دوزی می شود و در نهایت هم نمی تواند نفعی برای سینمای کودک و نوجوان در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی حمایت از سینمای کودک و نوجوان معنای واقعی پیدا می کند که مدیران بنیاد سینمایی فارابی از همه تفکرات آزاد حمایت کنند و اجازه دهند فیلمسازان دغدغه مند این حوزه با هر تفکر و ایده ای دست به تولید بزنند و این گونه مهم و ارزشمند سینمایی را متحول کنند.

قوی تن سپس با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان یکی از با اهمیت ترین گونه های سینمایی در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما است اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که بسیاری از کشورها به سینمای کودک به عنوان وسیله ای برای تفنن و سرگرمی کودکان و نوجوانان نگاه نمی کنند و این سینما را برای جامعه خودشان یک سینمای آینده ساز می دانند که می تواند شکل جامعه آن ها را به صورت بنیادین تغییر دهد.

این سینماگر متذکر شد: متأسفانه در کشور ما هیچ گاه نگاه منطقی و درست نسبت به سینمای کودک و نوجوان وجود نداشته؛ مدیران ما هنوز به این درک نرسیده اند که اگر کودک امروز را به حال خود رها کنیم این کودک در ۱۰ سال آینده که به یک جوان یا نوجوان تبدیل می شود بر اساس خوراک های فرهنگی که دیگر کشورها به او داده اند بار می آید و نمی تواند عایدی برای کشور خود در پی داشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان آبی مادرم» و «پرواز بادبادک ها» تصریح کرد: باعث تأسف است که سینمای کودک و نوجوان به صورت عملی تاکنون در کشور ما جدی گرفته نشده و اغلب مدیران نگاهی سرسری به این سینما داشته اند. بنیاد سینمایی فارابی سال ها سال تلاش کرد تا با کمک برخی فیلمسازان دلسوز این گونه سینمایی را زنده نگاه دارد اما این اتفاق نیفتاد چرا که نگاه مدبرانه ای در آن وجود نداشت.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو به وظیفه نهادها و دستگاه های دیگر به غیر از بنیاد سینمایی فارابی برای رشد و توسعه و تحول این گونه مهم سینمایی اشاره کرد و گفت: خیلی از نهادها در این سال ها به سینمای کودک و نوجوان لطمه زده اند که یکی از آن ها صدا و سیما است. مثلاً در همین صدا و سیما وقتی می خواهند یک فیلم کودک را از صاحب اثر خریداری کنند می خواهند به اندازه دستمزد یک آهنگساز فیلم برای خرید رایت اثر بها پرداخت کنند و این در حالی است که طی سال های اخیر هزینه تولید یک فیلم ده ها برابر شده و صدا و سیما هم باید بر اساس مبلغ روز بهای یک اثر را پرداخت کند و وقتی این اتفاق نمیفتد فیلمساز و تهیه کننده میل خود را برای تولید این اثر از دست می دهند.

قوی تن تأکید کرد: تا همه نهادها و ارگان های فرهنگی و هنری کشور به گونه سینمای کودک و نوجوان بها ندهند هیچ تحولی در این عرصه صورت نخواهد گرفت. ما بارها در کشورهای دیگر شاهد بوده ام که چطور از فیلمسازان کودک و نوجوان شان حمایت می کنند و به محض تولید اثر فیلم های آن ها را با هزینه های بالایی خریداری می کنند تا آن ها از تولید در این گونه دلسرد نشوند.

وی خاطرنشان کرد: سینمای کودک و نوجوان سینمایی فرهنگ ساز و آینده ساز است و مسئولان سینمایی باید از آثاری که در راستای اخلاق و فرهنگ ملی و دینی ما هستند حمایت کنند تا میزان بیشتری از این فیلم ها تولید شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای سهراب» و «نسکافه داغ داغ» در پایان این گفتگو افزود: بنیاد سینمایی فارابی باید از افرادی مثل ما که دغدغه این گونه سینمایی را دارند و در این فضا از خود گذشتگی کرده اند و از مال و جان و زندگی شان زده اند تا این سینما پویا شود حمایت کند؛ مسئولان این بنیاد باید به ما احترام بگذارند و از ما دعوت کنند و با ما همفکری کنند تا بتوانند به نتایج مطلوبی در حوزه سینمای کودک و نوجوان برسند در غیر این صورت انقراض این گونه سینمایی حتمی خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.