دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

انقراض سینمای کودک و نوجوان و انفعال مدیران/۳

بزدوده: مدیرانی که به غلط انتخاب شدند دلیل اصلی انقراض و نابودی سینمای کودک هستند/ اگر می خواهیم سینمای کودک دوباره جان بگیرد باید یک خانه تکانی در مدیران صورت دهیم

عادل بزدوده در مراسم ختم زنده یاد دنیا فنی زاده

سینماپرس: عادل بزدوده کارگردان نمایش های عروسکی و عروسک گردان سینما گفت: مدیرانی که به غلط انتخاب شدند دلیل اصلی انقراض و نابودی سینمای کودک هستند؛ چرا مدیرانی که تسلط ندارند مسئولیت هایی را به عهده می گیرند که توانش را ندارند؟ وقتی یک مدیر کاربلد نباشد افرادی را دور خود جمع می کند که آن ها هم آگاهی ندارند و نمی توانند هیچ برنامه ریزی دقیقی برای رشد و تحول سینما داشته باشند و آینده نگری کنند و همین مسأله است که باعث انقراض و نابودی سینما می شود.

طراح عروسک فیلم های سینمایی «الو الو من جوجوام» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده یک پرسش اساسی از مدیران بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی دارم و آن پرسش این است که چرا از امثال ما که سال های عمرمان را برای رشد سینمای کودک و نوجوان صرف کردیم استفاده نمی کنند؟ چرا از ما نظر نمی گیرند و چرا از ما نمی خواهند که این سینما را نجات دهیم؟

وی ادامه داد: البته پاسخ پرسش بنده مشخص است دلیل این اتفاق آن است که این افراد دغدغه شان کودک و نوجوان نیست! وقتی دغدغه شان این نیست در ذهن شان هم هیچ برنامه ای برای ایجاد تحول در سینمای کودک و نوجوان وجود ندارد و نخواهد داشت.

بزدوده سپس با بیان اینکه اگر می خواهیم سینمای کودک دوباره جان بگیرد باید یک خانه تکانی در مدیران صورت دهیم تصریح کرد: اگر مسئولان ارشد سینمایی می خواهند این عارضه بیشتر تسری پیدا نکند باید هرچه سریع تر تدبیری عاجل برای به کار گماردن مدیرانی داشته باشند که ضمن دغدغه داشتن برای اعتلای سینمای کودک و نوجوان در این حیطه تجربه و تبحر نیز داشته باشند.

این فارغ‌التحصیل رشتهٔ نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: سازوکار اصلی سینمای کودک و نوجوان به نوع سیاست گذاری نهادهایی مانند سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی برمی گردد. این ها چقدر برای این بخش حاضر به سرمایه گذاری هستند؟ سرمایه گذاری مهمترین اصل ماجرا است که متأسفانه آقایان آن را نادیده گرفته اند.

عروسک گردان فیلم سینمایی «شهر موش ها۲» و «الو الو من جوجوام» متذکر شد: حرف آقای جوادی بسیار درست است؛ ما به سرعت در حال تماشای انقراض سینمای کودک و نوجوان هستیم؛ این اتفاق برای همه ما دردناک و التهاب آور است اما الآن زمان آن است که از خودمان سوأل کنیم چه مسیری را باید می رفتیم که نرفتیم و باعث شدیم این فاجعه دامن گیر سینمای کودک و نوجوان شود؟

وی خاطرنشان کرد: وقتی بودجه های اندک و بسیار توهین آمیز به فیلم های کودک و نوجوان اختصاص می دادیم یاد این اتفاق بودیم؟ وقتی سینمای جشنواره ای را باب می کردیم و باعث می شدیم اغلب سینماگران به فکر حضور در جشنواره ها باشند و برای تندیس گرفتن فیلم بسازند و این سیاست غلط را اشاعه دادیم به فکر امروز بودیم؟

بزدوده در همین راستا خاطرنشان کرد: انقراض سینمای کودک و نوجوان مسأله ای است که مقصران آن در وهله اول سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی اند اما آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و... نیز در این تقصیر دخیل هستند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: آقایان شما در اتاق های فکرتان به چه فکر می کنید؟ به نابودی سینمای کودک و نوجوان؟ قطعاً همین است و اگر اینطور نبود شاهد این همه سهل انگاری و بی تفاوتی نسبت به سینمای کودک و نوجوان از سوی شما نبودیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.