یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

انقراض سینمای کودک و نوجوان و انفعال مدیران/۷

آزادی: سینمای کودک نمرده و نمی میرد/ فارابی به جای حمایت های چندین میلیاردی از فیلم های نفروش به سینمای کودک بها دهد!

غلامرضا آزادی در مراسم بزرگداشت فریال بهزاد در سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: غلامرضا آزادی تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان گفت: باعث تأسف است که سال های متمادی سینمای کودک به راه درآمدی برای فارابی بدل شده بود و کارمندان آن در هر جشنواره ای به اسم سینمای کودک برگزار می شد شرکت می کردند!

این استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید بدانند ما سینماگران کودک به مثابه یک خانواده هستیم که هرگز منقرض نمی شویم! ما کسانی هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سینمای کودک را به شکوفایی رساندیم و کاری کردیم که هر سال تعداد زیادی فیلم کودک در جشنواره های داخلی و خارجی بدرخشند و جوایز بی شماری را از آن خود کنند که در همین موزه سینما برخی اسناد آن موجود است.

وی ادامه داد: این نامادری ها و ناپدری ها بودند که به خانواده سینمای کودک رسوخ کردند و باعث از هم گسیختگی این سینمای ارزشمند شدند. مدیران باید بدانند نه تولد سینمای کودک دست آن ها بوده و نه مرگ این گونه سینمایی در دست آن ها خواهد بود.

آزادی سپس با بیان اینکه سال ها قبل سینمای کودک در اکران همیشه حرف اصلی را می زد یادآور شد: توجه زیاد مردم به فیلم های کودک و صف کشیدن های طولانی آن ها برای تماشای آثار کودک در کنار سالن های سینما برای ما سینماگران کودک یک انگیزه بود که فیلم کودک بسازیم و این گونه سینمایی را بیشتر شکوفا کنیم.

این سینماگر تأکید کرد: دخالت های بی جای مدیران و سیاست گذاران سینمایی در این سال ها باعث شد تا سینمای کودک همواره دچار آسیب شود! در دهه ۶۰ که به دوران طلایی سینمای کودک معروف است سینمای کودک به این میزان شاهد دخالت های مدیران فارابی نبود. متأسفانه امروزه دخالت های فارابی در روند تولید فیلم های کودک آنقدر به اوج رسیده که دیگر کمتر سینماگری رغبت به تولید اثر در این حوزه می کند. متأسفانه دخالت های آن ها کاملاً جهت دار است و باعث نابودی این سینما می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دره شاپرک ها» و «کاکلی» خاطرنشان کرد: همین الآن من در حال ساخت فیلم انیمیشن رئال «آرش کمانگیر» هستم؛ جالب است بدانید که بعد از آنکه پروانه ساخت به من دادند مرا در ارشاد خواستند و گفتند برگه ای امضا کن که اگر فیلمت فروش نکرد هیچ ادعایی نخواهی داشت! در واقع مدیران سینمایی عوض حمایت از سینما و سینماگر کودک آن ها را از تولید این آثار بری می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تولید فیلم های نفروش توسط بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر اظهار داشت: فارابی به جای حمایت های چندین میلیاردی از فیلم های نفروش به سینمای کودک بها دهد؛ همین فیلم های چندین میلیاردی که فارابی پارسال در جشنواره فیلم فجر داشت کجاست؟ بودجه های این فیلم ها می توانست خرج سینمای مهم کودک شود تا این سینما رونق بگیرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «سندباد و سارا» و «قبیله من» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مدیران باید بدانند که سینمای کودک نمرده و نمی میرد و اینک به مثابه آتش زیر خاکستر است! زمانی می رسد که همه ما سینماگران کهنه کار و قدیمی حوزه کودک و نوجوان با انرژی دست در دست یکدیگر داده و جلو بیاییم و جلوی اضمحلال بیشتر این سینما را بگیریم! درست که همه ما به کهولت سن گرفتار شده ایم اما وقتی کار کودک می سازیم احساس جوانی می کنیم و اگر مدیران دخالت های نا به جای خود را کنار بگذارند ما خانواده سینمای کودک و نوجوان می توانیم پس از سال ها باز هم باعث تحول در این گونه مهم سینمایی شویم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.