دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

انقراض سینمای کودک و نوجوان و انفعال مدیران/۸

رضوی: تا نگاه فکری مدیران و سیاست گذاران سینمای کودک تغییر نکند نمی توانم هیچ امیدی به بهبود وضعیت این گونه سینمایی داشته باشیم

زحل رضوی

سینماپرس: زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن گفت: تا نگاه فکری مدیران و سیاست گذاران سینمای کودک تغییر نکند نمی توانم هیچ امیدی به بهبود وضعیت این گونه سینمایی داشته باشیم؛ در سینمای کودک یک بلبشو حاکم شده و تکلیف مسئولان با این سینما روشن نیست و اصلاً خودشان نمی دانند می خواهند برای این سینما چه بکنند و همین مسأله باعث شده تا من و بزرگترهای من به یک بن بست فکری برسیم و نتوانیم هیچ راه چاره ای برای عبور از بحران سینمای کودک و نوجوان ارائه دهیم.

کارگردان انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک باید از حالت سیاست زده خارج شود. تولیدات سینمای کودک و نوجوان نباید شعارگونه باشد. ما در سینمای کودک نیازمند تولید آثاری هستیم که ضمن آنکه امیدوارکننده و آموزشی باشند بتوانند فضایی شاد را برای کودکان خلق کرده و باعث رشد فکری و ذهنی و روانی و اجتماعی آن ها شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه متولیان سینمای کودک حمایت عملی از تولیدکنندگان این حوزه ندارند؛ بنده ماه ها قبل یک فیلمنامه رئال انیمیشن را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادم و مدت ها در انتظار پاسخ آن ها بودم تا اینکه حدود یک ماه قبل با بنده تماس گرفتند و از من خواستند که به فارابی بروم؛ وقتی رفتم آنجا کلی از فیلمنامه بنده تعریف و تمجید کردند اما در نهایت اعلام کردند ما نمی توانیم از فیلمنامه شما برای تولید حمایت کنیم! کسی نیست که به این آقایان بگوید پس نقش شما چیست؟ چرا مرا خواستید و این سخنان را گفتید؟ من که خودم بهتر از شما می دانم که فیلمنامه ام خوب است!

رضوی در همین راستا یادآور شد: چند ماه قبل نیز مسئولان بنیاد سینمایی فارابی بخشی از سینماگران کودک از جمله بنده را در این نهاد دور هم جمع کردند تا ما به آن ها نظرات و راهکارهای مان را برای احیای سینمای کودک و نوجوان بدهیم اما متأسفانه آن کاری را کردند که تصمیم خودشان بود! در واقع آن ها آمدند همه ما را زیر یک سقف دور هم جمع کردند که در اخبار بزنند که با رأی و نظر سینماگران کودک فلان تصمیم گرفته شد اما آنچه اعلام کردند تصمیم جمعی نبود.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر با بحران روبرو است تصریح کرد: متأسفانه آنچه ما شاهدیم یک بحران صرف در حوزه فرهنگی و هنری کشور است. مگر سینمای رئال و بزرگسال وضعیت خوبی دارد؟ مگر تئاتر، موسیقی و حوزه نشر وضعیت شان مناسب است؟ سینمای کودک که اصولاً همیشه در انتهای صف بوده و همچنان نیز در انتهای صف قرار دارد؛ بنده معتقدم با وضعیتی که شاهد هستیم بحران سینمای بزرگسال هم برطرف نخواهد شد چه برسد به آنکه بتوانیم شاهد رشد و تحول در سینمای کودک و نوجوان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.