یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۱

علامی: دست اندرکاران خانه سینما به این سوأل پاسخ دهند که وجود این نهاد بودجه بربادده به چه دردی می خورد؟/ خانه سینما نهادی توخالی مانند بادکنک است!

ناهید علامی

سینماپرس: ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران گفت: دست اندرکاران خانه سینما برای یک بار هم که شده به این سوأل پاسخ دهند که وجود این نهاد بودجه بر باد ده به چه دردی می خورد؟ وجود این خانه چه حسنی برای اهالی سینما داشته و دارد؟ وقتی حتی این خانه شب عید از این عاجز بود که بتواند با کمک دولت یا سایر نهادها و دستگاه ها رقمی ناچیز به عنوان عیدی به اعضایش بدهد چرا باید همچنان پابرجا باشد؟ اگر بحث بیمه مطرح است که اعضا از طریق صندوق اعتباری هنر می توانند بیمه شوند پس چرا باید این نهاد بودجه را حرام کند و کلی به کارمندانش حقوق پرداخت کند؟

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «قطار آن شب» و «پسر مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امسال ما شاهد عجیب ترین سال و عجیب ترین اتفاق بودیم؛ خانه سینما حتی ریالی عیدی برای اعضای خود در نظر نگرفت و این در حالی بود که بیکاری و بی پولی این روزها در سینما بیداد می کند. برخی از همکاران بنده که به مناسبت نوروز با یکدیگر در تماس بودیم به شدت از این وضعیت اسفبار گلایه داشتند و از مسئولان خانه سینما ناراحت بودند.

وی تصریح کرد: باعث تأسف است که از اهالی سینما در آستانه نوروز هیچ حمایتی نشد؛ البته اهالی سینما سال ها است شاهد این بی مهری ها هستند اما امسال اوضاع بدتر از گذشته شد! خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی موظف است پیگیر وضعیت مالی و معیشتی اعضایش باشد نه اینکه در سخت ترین شرایط آن ها را به حال خود رها کند.

علامی سپس خانه سینما را به بادکنکی توخالی تشبیه کرد و در این باره متذکر شد: خانه سینما نهادی توخالی مانند بادکنک است! وجود این خانه یک شو تمام عیار است! بنده برای هزارمین بار می گویم دل آدم از وضعیت زندگی برخی هنرمندان به درد می آید اما نمی دانم چطور برخی مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چشم خود را روی این وضعیت اسفبار بسته اند و هیچ تدبیری برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان ندارند!

این سینماگر یادآور شد: بنده، خانم زینت رضا، خانم پروین صفری و بسیاری دیگر از عزیزان سال های سال صادقانه برای خانه سینما و هم صنفی های مان خدمت کردیم اما کسانی بودند که مانع فعالیت های حرفه ای ما می شدند و نمی خواستند که ما آنجا باشیم. خدا را شکر همه ما خودمان را از خانه سینما نجات دادیم و دیگر درگیر کار صنفی نیستیم اما این اتفاق نباید مانع مطالبه گری ما از مدیران سینمایی و دست اندرکاران خانه سینما شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به انتصاب مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما اظهار داشت: من از آمدن خانم برومند به خانه سینما خوشحال هستم و امیدوارم حضور ایشان گره گشا باشد. من به حضور ایشان امیدوارم چرا که خانم ها همیشه عواطف شان نسبت به مسائل دیگر غالب است. من امیدوارم ایشان از نزدیک شرایط اسفبار سینماگران را ببینند و به عنوان مدیرعامل یک نهاد صنفی قدمی جدی برای رفع معضلات معیشتی هنرمندان بردارند.

این چهره پرداز در پایان تأکید کرد: امروزه معیشت بسیاری از اهالی سینما تنها از طریق کار در سینما تأمین می شود اما جایی برای حضور و کار آن ها فراهم نیست. این اتفاق تلخ و دردآوری است که باید به آن توجه شود. خانم برومند اولویت را برای کسانی بگذارند که زندگی شان وابسته به کار است و الآن بیکار هستند. مسئولان خانه سینما می توانند و باید با مدیران دولتی و سایر دستگاه و ارگان ها رایزنی کنند و بودجه ای را برای رفع معضلات معیشتی یکایک اعضای صنوف بدون هیچ تبعیضی در نظر بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.