سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۷

صبرکن: خانه سینما و صندوق اعتباری هنر دستاورد مثبتی برای اهالی سینما نداشته و ندارند/ هنرمندان درجه یک این کشور احتیاج به کمک مالی دارند

مهوش صبرکن در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: مهوش صبرکن بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: خانه سینما و صندوق اعتباری هنر دستاورد مثبتی برای اهالی سینما نداشته و ندارند؛ این نهادها هرگز قدمی برای رفع بحران شدید مالی از زندگی هنرمندان برنداشته اند و حداقل ما هیچ نکته مثبتی از دایر بودن این نهادها ندیده ایم!

بازیگر فیلم های سینمایی «در مسیر تندباد» و «صنوبر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه نه فقط سینما که حال هنرمندان در اغلب رشته های فرهنگی و هنری وخیم است؛ این باعث شرمساری است که هنرمندان درجه یک این کشور احتیاج شدید به کمک مالی دارند اما هیچ فرد و گروه و نهادی به داد آن ها نمی رسد!

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مردم به غلط تصور می کنند که زندگی هنرمندان به خصوص هنرمندان فعال در سینما و تلویزیون بسیار لوکس و لاکچری است در صورتی که این دورنما از زندگی هنرمندان به شدت غلط است؛ درست است ما هنرمندانی داریم که زندگی های به شدت لوکسی دارند اما آن ها تعداد بسیار انگشت شمار و محدودی هستند و متأسفانه زندگی اکثریت هنرمندان فاجعه بار است.

صبرکن سپس با بیان اینکه اغلب کسانی که در سینما درآمدهای بالا و نجومی دارند جزو افراد و تیم های خاص هستند که مرتب از این پروژه به آن پروژه دعوت می شوند و قراردادهای کلان با آن ها منعقد می شود اظهار داشت: دیگر کار به جایی رسیده که عامه مردم هم از این وضعیت آگاه هستند و می دانند که ما و امثال ما جزو این تیم ها نیستیم! آیا می شود مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری از این قضیه آگاهی نداشته باشند؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: گاهی با هنرمندان رفتارهایی صورت می گیرد که رسماً توهین به جایگاه و شأن هنری و شخصیت فردی و اجتماعی آن ها است؛ به عنوان مثال موسسه هنرمندان پیشکسوت برای هنرمندان ماهیانه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان مقرری در نظر گرفته که رسماً حتی پول یک پیتزا هم نمی شود! ما بارها تأکید کرده ایم بهتر است این مقرری ناچیز را برای همیشه قطع کنند یا یک بازنگری جدی و اساسی روی این مبلغ داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «تشریفات» و «جای او دیگر خالی نیست» متذکر شد: بسیاری از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان حتی توان تأمین داروهای مورد نیاز خود را ندارند. بدیهی است در این وانفسا این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به میدان بیاید، به هنرمندان نظر کند و رسیدگی عاجل به وضعیت وخیم مادی و معیشتی آن ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: هنرمندان سرمایه های فرهنگی این کشور هستند و نباید اینطور با این سرمایه های ملی و فرهنگی با بی توجهی و بی احترامی برخورد شود. این تلخ و تأسف بار است که بسیاری از اساتید ما در رشته های مختلف عاطل و باطل و بی درآمد هستند و زندگی شان مشغول هدر شدن است. چرا این همه دستگاه و نهاد به اسم هنر و هنرمند و سینما و سینماگر در این کشور تأسیس شده اما هرگز مشکل هنرمندان را حل نکرده و نمی کنند؟

صبرکن در پایان این گفتگو افزود: بود و نبود نهادهایی مانند خانه سینما و صندوق اعتباری هنر رسماً دیگر برای ما اهمیتی ندارد چرا که بعد از سال ها گذر زمان به ما اثبات کرده که بود و نبود ما نیز برای مسئولان این نهادها خالی از هرگونه اهمیتی است و آن ها اصلاً به ما توجهی ندارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.