یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۹

هاشمی: شرایط زندگی بخش کثیری از اهالی سینما بغرنج است/ وقتی سینمای خصوصی شکست می خورد تولید به حداقل می رسد

سیدجواد هاشمی در نخستین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: بنده به شدت نگران گروه فراوانی هستم که در پشت صحنه کار می کنند و اغلب شان به دلیل رکود شدید در تولید نان شب ندارند و کار دیگری هم بلد نیستند و شرایط برایشان بسیار بغرنج و دشوار است! امثال بنده به نوعی گلیم مان را از گل بیرون می کشیم و شرایط مان این است اگر بازی نکنیم کار دیگری می کنیم و لقمه نانی به دست می آوریم اما قاطبه فعالان پشت صحنه سینما این امکان را ندارند و این وظیفه نهادها و دستگاه های فرهنگی و سینمایی است که تدبیری برای رفع بحران زندگی آن ها اندیشه کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهر گربه ها» و «تورنادو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه خانه از پای بست ویران است؛ وضعیت تولید در سینمای ما ساقط شده و گویا مسئولان وزارت ارشاد و تلویزیون تصمیم قاطعانه گرفته اند که از هنرمندان قدیمی استفاده نکنند و نیروهای جوان را وارد عرصه هنر کنند و همین مسأله هم اوضاع زندگی سینماگران را بحرانی تر کرده است.

وی ادامه داد: این انبوه نهادها و ارگان ها و سازمان ها و مدیران و متولیانی هم که در سینمای کشور وجود دارند و قرار بوده مسکنی برای کاهش رنج های هنرمندان که مورد بی مهری و ظلم قرار گرفته اند باشند رسماً سرشان به کارهای دیگری گرم است و هیچ نگاهی به وضعیت وخیم زندگی هنرمندان ندارند.

هاشمی سپس با بیان اینکه بخش خصوصی در سینما شکست کامل خورده اظهار داشت: وقتی سینمای خصوصی شکست می خورد تولید به حداقل می رسد و کیفیت و کمیت هر دو نابود شده و عوامل سینما بیکار می شوند. بنده معتقدم باید به صورت بنیادی و ریشه ای ماجرای تولید در کشورمان حل شود.

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: این همه سازمان های موازی مثل اوج، ساترا و... که به عنوان نهادهای جدید پدید آمده اند و یا نهادهای دولتی و ارگان هایی که از قدیم در سینما فعال بوده اند مانند حوزه هنری و فارابی و... رسماً می خواهند تولید در بخش خصوص را ساقط و نابود کنند! متأسفانه این قبیل نهادها مرتب هم مثل قارچ از اینجا و آنجا بیرون می آیند، بودجه های هنگفت دارند و بودجه های شان را هم تنها در اختیار برخی خواص و آدم های تازه به دوران رسیده می گذارند، فیلم های بدون جذابیت تولید می کنند و فقط در سینما پول خرج می کنند اما این خرج کردن شان نه باعث می شود مخاطب به سینما برود نه باعث می شود اهالی سینما نانی در سفره شان گذاشته شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «اخراجی ها» تصریح کرد: تا زمانی که سینما و تلویزیون و پلتفرم خصوصی نتوانند نفس بکشند بدون شک با چاه عمیقی روبرو هستیم که مانند چاه ویل است و هنرمندان در آن چاه غرق شده و می میرند!

هاشمی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در این اوضاع وانفسا بعید نیست خیلی از هنرمندان مانند آقای پوراحمد شوند. مدیران باید بدانند هنرمندان انسان های حساسی هستند و تصمیمات آنی می گیرند و این اتفاق برای جامعه هنری می تواند بسیار زیان بار باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما با شرایط بغرنج و سختی در سینما روبرو هستیم! متأسفانه نهادهایی که وظیفه شان حمایت همه جانبه از اهالی سینما است دیگر حتی مسکن ساده هم به زندگی هنرمندان تزریق نمی کنند و همین باعث شده تا هنرمندان بیش از پیش احساس یأس و پوچی کنند و از زندگی ناامید شوند.

هاشمی در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنده فیلمبردار درخشانی می شناسم که سالی یک کار هم ندارد از کجا بیاورد بخورد؟ بقیه اهالی سینما هم همین وضعیت را دارند! من نمی دانم مدیران سینمایی دیگر منتظر چه اتفاقی هستند تا به خود بیایند و تدبیری برای وضعیت کاری، مالی و معیشتی هنرمندان بکنند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.