سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۴

رضا: خانه سینما هویت اصلی خود را از دست داده و اگر قرار است به همین منوال ادامه مسیر بدهد بهتر است که دیگر وجود نداشته باشد/ خانه سینما برای عده قلیلی محل خوش گذرانی شده است

زینت رضا

سینماپرس: زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه گفت: بنده پیش از این هم عرض کرده ام که خانه سینما هویت اصلی خود را از دست داده و اگر قرار است به همین منوال ادامه مسیر بدهد بهتر است که دیگر وجود نداشته باشد؛ می تواند نهاد و سازمان دیگری در ذیل وزارت ارشاد وظیفه رسیدگی به امور بیمه ای و رفاهی سینماگران را بر عهده بگیرد و این نهاد برای همیشه برچیده شود.

این سینماگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر بخواهیم به معضلات امروز خانه سینما رسیدگی کنیم باید به گذشته نقب بزنیم چرا که آسیب های کنونی نشأت گرفته از عملکردهای غلط مدیرعامل و هیأت مدیره های قبلی است.

وی ادامه داد: مدیران پیشین خانه سینما هیچ کارآیی مثبتی نداشتند و تنها بین صنوف نفاق ایجاد کردند. آن ها بزرگترین آسیب ها را بر پیکره جامعه اصناف سینمای ایران وارد کردند و هنرمندانی را که همیشه یکپارچه و متحد در کنار هم بودند و در هر شرایطی هوای هم را داشتند به جان یکدیگر انداختند.

رضا تصریح کرد: گویا دستور کار مدیران پیشین خانه سینما این بود که صنوف را از یکدیگر منفک کرده و داخل آن ها نفوذ کنند و اتحاد را از بین ببرند که اتفاقاً در این وادی موفق هم عمل کردند.

این منشی صحنه پیشکسوت سینما با بیان اینکه اجبار صنوف برای ثبت در ذیل وزارت کار یکی از بزرگترین آسیب هایی بود که توسط مدیران پیشین به جامعه اصناف سینمای ایران وارد شد اظهار داشت: امروز یک نفر بیاید و پاسخگو باشد که ثبت صنوف در ذیل وزارت کار چه نتیجه مثبتی برای سینما و سینماگران در پی داشت؟ ما که هرچه نگاه می کنیم حتی یک نتیجه مثبت هم از این کار نمی بینیم!

وی یادآور شد: در آن زمان تا توانستیم مبارزه کردیم و حرف زدیم اما هیچ کس پاسخی به انتقادات و پرسش های ما نداد. آن ها برخی سینماگران را به نوعی فریب دادند که اگر در ذیل وزارت کار ثبت شوید برایتان آورده های خوبی حاصل خواهد شد در صورتی که هرگز چنین نشد و امسال شاهد بودیم که حتی بسته های کمک معیشتی ناچیزی که طی سال های گذشته به برخی سینماگران اعطا می شد نیز به طور کامل حذف شد.

رضا تأکید کرد: منافع جمعی به طور کل از خانه سینما رخت بست و همه به فکر منافع شخصی شان شدند. متأسفانه در این میان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم هیچ کار شایسته و قابل قبولی انجام ندادند و سینماگران را به طور کامل به حال خود رها کردند.

وی متذکر شد: سینماگران امروز بدترین و مزخرف ترین بیمه را دارند به نحوی که حقوق بازنشستگی آن ها در حداقلی ترین حالت ممکن است. من ماندم چرا مسئولان خانه سینما از فرصت های متعددی که در اختیار دارند استفاده نمی کنند تا حداقلی ترین امکانات از جمله یک بیمه مناسب را برای سینماگران درست کنند! می خواهم به آن ها بگویم شمایی که خانه سینما را نابود کردید تا همه تحت وزارت کار بروند چرا حتی یک بیمه درست و حسابی برای سینماگران در نظر نگرفتید؟ چرا اهالی سینما بیمه بیکاری ندارند؟ وعده امنیت شغلی به کجا رسید؟ چرا در این دوران رکود و رخوت و سکون و بیکاری شدید هیچ بسته کمک معیشتی به اهالی سینما اختصاص پیدا نکرده است؟

این سینماگر با بیان اینکه خانه سینما برای عده قلیلی محل خوش گذرانی شده است تصریح کرد: عده ای در خانه سینما دور هم جمع شده اند و دایره معدودی درست کرده اند و از وجود خانه سینما منفعت می برند. همه مهره های ثابت صفحه شطرنج شده اند که مرتب جای شان با یکدیگر عوض می شود اما از این جا به جایی ها هیچ چیز عاید اهالی بخت برگشته سینما نمی شود.

رضا سپس با اشاره به انتخاب مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما گفت: ایشان باید قاطعانه به پیشنهاد مدیرعاملی نه می گفتند؛ ایشان به ویرانه ای وارد شدند که هرگز قابل اصلاح نیست. پرسش بنده از خانم برومند این است که ایشان چند بار در مجامع عمومی خانه سینما مشارکت و حضور داشتند که حالا پیشنهاد مدیرعاملی را پذیرفتند؟ ایشان چه اشرافی به معضلات و مسائل خانه سینما دارند؟ آیا خانم برومند قرار است تغییرات اساسی در خانه سینما ایجاد کنند یا خودشان توسط افرادی از پشت پرده هدایت می شوند؟

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: خانم برومند در شب عید این فرصت طلایی را داشتند که اقدام مناسبی برای رسیدگی به امور رفاهی اهالی سینما انجام دهند و یک استارت اولیه برای تغییرات اساسی در خانه سینما بزنند اما نه این اتفاق افتاد و نه می افتد؛ متأسفانه حتی برخی شنیده ها حاکی از آن است که با یک عضو انجمن دستیاران کارگردان هم برخورد بدی در خانه سینما صورت گرفته که همه ما منتظر واکنش رسمی از سمت این صنف و یا خود خانه سینما هستیم تا همه چیز برایمان آشکار و شفاف شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.