چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور:

«فرهنگ عمومی» یعنی زندگی سالم و همراه با هنجارها و ارزش‌هایی که جامعه اسلامی آن‌ها را قبول دارد

شورای فرهنگ عمومی

سینماپرس: مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور از اهدای تندیس و نشان فرهنگ عمومی به افرادی خبر داد که در زمینه‌های فرهنگی کشور اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند.

به گزارش سینماپرس، رضا یعقوبی، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور در رابطه با شیوه‌های ارتقای فرهنگ عمومی همراه با حفظ ارزش‌های کهن ایرانی اسلامی بیان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را به صورت کلی تعریف کنیم باید بگوییم یعنی زندگی سالم و همراه با هنجارها و ارزش‌هایی که جامعه اسلامی آن‌ها را قبول دارد. مثل صداقت، راستگویی، امانت داری، احترام به والدین، درستکاری و... که جزء موارد فرهنگ عمومی محسوب می‌شوند. زیرا ارزش‌ها و شاخص‌هایی هستند که در حوزه فرهنگ عمومی می‌توان به آن‌ها اشاره کرد و در مقابل، ناهنجاری‌های عمومی ضد فرهنگ هستند.

یعقوبی تصریح کرد: با توجه به این که دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی زیادی در کشور داریم برای این که ارزش‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی توسعه و ترویج پیدا کنند هر کدام از آن‌ها باید در حوزه خود شاخص‌های فرهنگی را ارتقاء دهند که از آن جمله می‌توان به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که می‌تواند با برنامه‌های خود در زمینه توسعه فرهنگ عمومی به شناسایی ارزش‌های فرهنگی در جامعه کمک کند یا وزارت آموزش و پرورش کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی که می‌توانند به نوبه خود به منظور توسعه و ترویج ارزش‌های فرهنگی ایرانی و دینی گام‌هایی بردارند که اگر این مجموعه دستگاه‌ها به طور مشترک و به صورت هم افزایی فعالیت‌هایی داشته باشند به تقویت فرهنگ عمومی کمک زیادی می‌کنند.

مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: شورای فرهنگ عمومی یک شورای فراسازمانی است که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم سازی می‌کند چراکه از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مصوبه‌هایی در آن جا صورت می‌گیرد و برای دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنند تا به اجرای آن‌ها بپردازند. مثلاً جایزه ملی گوهرشاد در حوزه عفاف و حجاب است که دارای شاخص‌هایی است و برای این منظور و حوزه‌های فرهنگ و هنر دستگاه‌ها برنامه‌هایی را پیش بینی کرده و در این خصوص، جوایزی نیز، درنظر گرفته شده است و برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب بر اساس مصوبه برنامه‌هایی را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نظام گزارش گیری از دستگاه‌ها را داریم و یا سازمان مربوطه به عنوان متولی موضوع موظف به گزارش گیری از دستگاه هاست.

یعقوبی مطرح کرد: در روز ۱۴ آبان ماه ۱۳۶۴، آئین نامه شورای فرهنگ عمومی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و به همین دلیل، این روز در تقویم کشور به نام فرهنگ عمومی نامگذاری شده است و پس از گذشت دو دهه، مجمع ملی فرهنگ عمومی را با حضور ریاست جمهوری داریم و در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها همزمان با تهران، مجمع تشکیل می‌شود.

مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اهدای تندیس فرهنگ عمومی از امسال افزود: امسال تندیس و نشان فرهنگ عمومی را طراحی می‌کنیم که می‌خواهیم در این خصوص، هنرمندان به ما کمک کنند و برای این منظور و تقدیر از آن‌ها جوایزی هم درنظر گرفته شده که تا ۳۰ آذرماه مهلت ارسال آثار است و قرار است تندیس به افرادی اهدا شود که اگرچه در حوزه فرهنگ عمومی مسئول هستند، اما به صورت خاص، خیلی مطرح نیستند و این افراد می‌توانند معلم، مجری رادیو و تلویزیون، ناشر، کتابفروش و... باشند که درمورد فرهنگ عمومی کار ارزشمندی انجام داده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.