چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹

طنین سازها، تهران را شهر موسیقی می کنند

کنسرت موسیقی -جشنواره

در چهارمین و پنجمین روز از بیست و ششمین جشنواره مو سیقی فجر؛ اجراهای مختلف موسیقی در سبک های سنتی، کلاسیک و پاپ، تهران را شهر موسیقی می کند تا علاقمندان از پیر، جوان و حتی کودکان را به حضور در این شب های پر از موسیقی ترغیب کند.


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، در روزهای آخر هفته بزرگان موسیقی کشور همچون حسن ناهید، هادی منتظری، مسعود حبیبی به اجرا موسیقی سنتی خواهند پرداخت و در بخش موسیقی ایرانی، ارکستر ملی با اجرای قطعاتی ار حسین علیزاده، حسین دهلوی و ارسلان کامکار به روی صحنه خواهد رفت. در بخش موسیقی کلاسیک و "نیوایج" نیز علیرضا مشایخی به اجرای برنامه می پردازد. اجرای گیتار نوازی لیلی افشار نیز از کنسرت هایی است که علاقمندان به گیتار را راضی خواهد کرد. از سوی دیگر در موسیقی پاپ هم خوانندگان پر طرفداری همچون، حمید حامی، نیما مسیحا، مازیار فلاحی و علی اصحابی به اجرا خواهد پرداخت. این در حالی است که کودکان و نوجوانان نیز از اجراهای موسیقی در جشنواره بی نصیب نیستند و می تواند از کنسرت گروه آوازی کودکان ایران زمین دیدن کنند.

طنین نوای سحر انگیز "نی" حسن ناهید

فردا پنج شنبه پنجم اسفندماه از ساعت 18:30 دومین بخش از تکنوازی اساتید موسیقی در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

در این اجرا پس از مدت ها حسن ناهید استاد شهیر نی نوازی کشور به صحنه خواهد رفت تا جادو صدای ساز این استاد برگ زرینی برای بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر باشد.

در این بخش استاد هادی منتظری از شاگردان خلف، استاد نورعلی خان برومند، محمدرضا لطفی و محمد رضا شجریان به کمانچه نوازی خواهد پرداخت.

همچنین مسعود حبیبی از موسیقیدانان با سابقه کشور نیز به دف نوازی می پردازد.

بهرام ساعد از اعضای گروه عارف زنده یاد پرویز مشکاتیان نیز در در بخش اساتید موسیقی به نواختن تار خواهد پرداخت. فربد یدالهی هم از نوازندگان بنام سازهای کوبه ای به اجرای تنبک نوازی می پردازد.


ارکستر موسیقی ملی پس از دو سال به صحنه می رود

ارکستر موسیقی ملی ایران، با رهبری بردیا کیارس پس از دوسال تعطیلی این ارکستر در روزهای پنج شنبه و جمعه در تالار وحدت به اجرا برنامه خواهد پرداخت. ارکستر موسیقی ملی ایران متشکل از سازهای غربی و ملی با حضور 88 نوازنده و خوانندگی پوریا اخواص، قطعات " بیژن و منیژه" حسین دهلوی، "نینوا"، "سلام" و "رقصان" حسین علیزاده، "نغمه خراسانی" ارسلان کامکار، "هفت قطعه کوچک" احمد پژمان، "آدم"، "سوگ" و " مهتاب تر از باران" فردین خلعتبری را اجرا خواهد کرد.

ارکستر موسیقی ملی ایران، فردا پنج شنبه 5 اسفندماه از ساعت 21 در تالار وحدت به روی صحنه می رود و این ارکستر روز جمعه 6 اسفندماه نیز از ساعت 18:30 اجرای خود را در تالار وحدت تکرار می کند.


آوازهای عاشقانه چکناواریان در بخش موسیقی بین الملل

اما در بخش بین الملل بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر زهی "کمیتاس ایراون" با رهبری رازمیک اوحانیان و 20 نوازنده سازهای زهی و پیانو به اجرای قطعات کلاسیک و سویت های ایرانی خواهد پرداخت که از مهمترین سویت های رپرتوار اجرایی این ارکستر سویت آوازهای عاشقانه استاد لوریس چکناواریان است. این ارکستر روز پنج شنبه پنجم اسفندماه از ساعت 21 در تالار رودکی به صحنه خواهند رفت.


پیانو نوازی سامان احتشامی در نیاوران

اما روز پنج شنبه فرهنگسرای نیاوران از ساعت 21 میزبان تکنوازی سه تن از پیانیست های جوان اما باسابقه می شود.

در چهارمین روز از جشنواره بیست و ششم؛ سامان احتشامی، مزدا انصاری و بهرام دهقان‌پور که جملگی از شاگردان خلف استاد جواد معرفی هستند به تکنوازی پیانو خواهند پرداخت. هر یک از این سه پیانیست قطعاتی از استادان بزرگ کشور همچون، استاد فرامر پایور، استاد ابوالحسن صبا، استاد روح الله خالقی، استاد همایون خرم، استاد مرتضی محجوبی و استاد پرویز یاحقی را اجرا خواهند کرد.


کنسرت حمید حامی در برج میلاد

اما سالن همایش های برج میلاد نیز پس از تعطیلی امروز چهار اسفندماه؛ در روزهای پنج شنبه و جمعه میزبان کنسرت های چهار خواننده پر طرفدار موسیقی پاپ می شود تا بخشی دیگر از علاقمندان را جذب بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر کند.

در روز پنج شنبه 5 اسفند، مازیار فلاحی و علی اصحابی از ساعت 21 در برج میلاد به صحنه خواهند رفت.

مازیار فلاحی در این کنسرت شش قطعه اجرا خواهد کرد که معرفترین آنها ترانه "مجنون لیلی" است که باعث شهرت این خواننده و نوازنده جوان شد. فلاحی در این کنسرت ترانه های "دروغه"، "خداحافظ"، "فرض محال"، "دلم گرفته" و "تورو دوست دارم" را نیز اجرا خواهد کرد.

علی اصحابی نیز در اجرای خود در جشنواره بیست و ششم فجر قطعات؛ " چشای بارونی"، "دست خودت نیست"، "لاف عاشق"، "تو نزدیکی"، "ایران"، "ولنتاین" و" تو راست میگی" را اجرا خواهد کرد.
اما روز جمعه ششم اسفند دو خواننده پر طرفدار پاپ کلاسیک؛ حمید حامی و نیما مسیحا که هر دو از شاگردان زنده یاد بابک بیات هستند، در برج میلاد به روی صحنه خواهند رفت.

حمید حامی از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ در کنسرت خود هفت ترانه؛ "سفر"، "یاد من باش"، "دلم گرفت"، "خاکستر شب"، "ماهی تنگ"، "سلام" و "فقط نگاه میکنم" را اجرا خواهد کرد.

از سویی دیگر در بخش دوم این کنسرت نیما مسیحا خواننده ارکستر سمفونیک تهران نیز 9 ترانه، "توهم"، "دستهای آلوده"، "گل مریم"، "بارون دلتنگی"، "احساس"، "دلوا پسم نباش"، "مهتاب"، "عاشقانه" و" ماهی نقره ای" را اجرا خواهد کرد.


کودکان هم از موسیقی بی نصیب نیستند

اما در روزهای داغ جشنواره بیست و ششم؛ کودکان نیز سهمی از موسیقی دارند وعلاقمندان می توانند از کنسرت آوازی کودکان ایران زمین به رهبری سودابه سالم بهره مند شوند. این گروه به همراه بازی های نمایشی که توسط محمد چرمشیر نگاشته و محمد عاقبتی کار گردانی آنرا به عهد دارد قطعاتی همچون؛ " خورشید خانم"، "مدرسه موش ها"، "آسیاب بچرخ"، "خونه مادربزرگه"، جمجمکبرگ خزون" و... را با حضور کودکان ومربیان به صحنه می برند.

کنسرت آوازی کودکان ایران زمین در روزهای پنج شنبه و جمعه 5 و 6 اسفندماه از ساعت 18:30 در تالار اندیشه حوزه هنری میزبان علاقمندان خواهد بود.


کنسرت علیرضا مشایخی در تالار رودکی

اما روز جمعه ششم اسفندماه علیرضا مشایخی با ارکستر موسیقی نو در تالار رودکی به روی صحنه خواهد رفت. این ارکستر که در آستانه 18 سالگی خود قرار دارد در این اجرا آثاری از علیرضا مشایخی، سعید علیجانی، فرخ صابری و اشکان پاشازاده را اجرا خواهد کرد تا علاقمندان به موسیقی نو و (نیو ایج) نیز از جشنواره موسیقی فجر بی نصیب نباشند.

در این اجرا قطعات، "آتنال – تنال ویولنسل اپوس 166"، "گفتگو برای ویلن، ویلنسل و پیانو اپوس 170" . آوازهای شماره یک و سه برای ویلنسل و ارکستر اپوس" از ساخته های علیرضا مشایخی با رهبری این استاد پیشکوت اجرا خواهد شد.

این کنسرت روز جمعه 6 اسفند از ساعت 30/18 درتالار رودکی برگزار خواهد شد.


موسیقی فولک یونانی در جشنواره موسیقی فجر

موسیقی فولکور یونانی برای علاقمندان ایرانی موسیقی ناشناخته ای نیست، از این رو اجرای گروه "کاریستاس" می تواند برخی از علاقمندان به موسیقی را راضی کند.

این گروه 13 نفره یونانی قرار است در جشنواره بیست و ششم فجر آثاری از آهنگسازان شهیر یونان همچون، تئودوراکیس، حاجیداکیس، لوزیوس و همین طور ترانه های سنتی یونان، آسیای صغیر و نواحی دریای اژه را برای علاقمندان ایرانی اجرا کند.

گروه موسیقی فولکلور "کاریستاس" روز جمعه ششم اسفندماه از ساعت 18:30 در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می رود.


گیتار نوازی لیلی افشار در فرهنگسرای نیاوران

اجراهای لیلی افشار نخستین زن صاحب دکتری گیتار نوازی در جهان همیشه طیف وسیعی از مخاطبان موسیقی را به خود جلب کرده است.

این گیتار نواز چیره دست روز جمعه از ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران به صحنه خواهد رفت تا با نوای سحر آمیز گیتار خود آثاری از ساخته های خود و ایساک آلبنیز، فرانسیس ترگا، اگوستین باریوس و... را اجرا کند.

انتهای پیام/ن.ف