جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش چهارم/زمستان۹۶

از تأکید بر لزوم انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا تا انتقادهایی به برگزاری بی رونق و کمرنگ جشنواره فیلم فجر

سینماپرس در سالی که گذشت-بخش چهارم

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۶ مربوط به مسائلی همچون: جایگاه تحقیق و پژوهش در تولید آثار تصویری، انجام کارهای بصیرت افزا در سینما، سینما و حماسه عظیم ۹ دی، انتظارات از مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی، کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران و یخ زدگی و بی رونقی جشنواره بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۷ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱- جایگاه «تحقیق و پژوهش» در تولید آثار تصویری

به مناسبت هفته تحقیق و پژوهش چند تن از سینماگران، کارشناسان فرهنگی و منتقدان سینما با بیان اینکه سینمای ایران این روزها سرشار از آثار نازل شده است تأکید کردند: دولت موظف است تا برای حمایت از پژوهشگران و محققان برای تولید آثار تصویری چه در سینما و چه در تلویزیون گام های اساسی بردارد. در همین رابطه ابراهیم فروزش و خسرو سینایی کارگردانان پیشکسوت سینمای کشور، علی خودسیانی فیلمنامه و نمایشنامه نویس، محمد صالح علاء مجری و نویسنده و همچنین عباس کریمی از منتقدان سینمای ایران با چندین گفتگو در رابطه با جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه تولید آثار تصویری در کشور سخن گفتند. جمعه ۱ دی ۱۳۹۶

۲- سینما و کار فرهنگی بصیرت افزا

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در پی تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا عنوان نمودند مسئولان و مدیران فرهنگی به جای توجه به تولید آثار روشنفکرمآبانه و پیروی از جریان سینمای غرب و حمایت از آثار تلخ و سیاه نما، حمایت خود را در جهت آثار دغدغه مند و در راستای منافع نظام و انقلاب اسلامی گسیل نمایند.   با رویکرد فرهنگی وجهانی انقلاب اسلامی می بایست سینمای ایران نیز در سطح جهان را با آثار دینی و انسانی و معنوی شناخته می شد و از سینمای ایران همیشه چنین انتظاری وجود دارد اما متاسفانه تصویری که با سینمای ایران به جهان مخابره می شود با حقیقت ذاتی پیام فرهنگی انقلاب فاصله ای بس گسترده دارد.  متأسفانه مدیران فرهنگی در کشور ما به خصوص طی سال های اخیر ثابت کرده اند که چندان توجهی برای تولید آثار فرهنگی مناسب برای مقابله با دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ندارند و شاید به همین خاطر است که مدت ها است سینماگران فعال و دغدغه مند نسبت به نظام و آرمان های های انقلاب اسلامی را خانه نشین کرده اند!

سینمای ایران مدتی است که به طور کل تحت سیطره افراد خاصی است که تجربه ثابت کرده دغدغه شان حمایت از افکار روشنفکرانه، سیاه نمایی، ترویج غرب زدگی و... است. اینک دیگر وقت آن رسیده با توجه به تأکیدات مهم مقام معظم رهبری بساط این نااهلان برچیده شود و سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر کشور تحت مدیریت جریان های انقلابی و ارزشی قرار گیرد. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: اسماعیل سلطانیان، داود بیدل، علی مهام، مهدی عظیمی میرآبادی، سیدسعید سیدزاده، سعید سعدی، علیرضا سربخش و جهانگیر الماسی با ما به گفتگو نشستند. سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶

۳- سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر

تعدادی از سینماگران کشور همزمان با انتخاب فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: توجه به مفاهیم ارزشی و انقلابی و توجه به استاندارها و قواعد سینمایی می بایست مهمترین رویکرد دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باشد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است. در همین رابطه ۶ تن از منتقدان و سینماگران کشور آقایان: حسین گیتی، حجت الله سیفی، ابراهیم وحیدزاده، سیروس الوند، حبیب الله بهمنی و حسن هدایت با ما به گفتگو نشستند. یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶

۴- سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور به مناسبت ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» تأکید کردند: سیاستگذاری سازمان سینمایی دلیل اصلی تولید نشدن فیلم های ضد فتنه است و باید به جای آنکه شاهد تولید فیلم های روشنفکرمآبانه در سینمای کشور باشیم از تولید فیلم های ارزشی و استراتژیک حمایت کنیم.

حماسه نهم دی ماه و حضور ملت حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید. حماسه ۹ دی نماد شرف، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عج) و نایب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  را شاد ساخت.

ما متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما که رسانه ای مهم و تأثیرگذار است تاکنون به این حماسه بسیار بزرگ که برخی از آن به عنوان انقلاب سوم یاد می کنند پرداخت نشده است و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور با بی تفاوتی از کنار این حماسه بزرگ عبور کرده اند و در عوض همواره شاهد آن بوده ایم که از برخی فیلم های مدافع فتنه حمایت کرده اند. لزوم تولید آثار سینمایی در رابطه با حماسه جاودان و بزرگ نهم دی ماه بر همگان آشکار است و کم کاری متولیان فرهنگی کشور و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بر همگان آشکار؛   در همین رابطه با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حمید بهمنی، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد قهرمانی، سعید مستغاثی، سیدسعید سیدزاه و علی مهام به گفتگو نشستیم. دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶

۵-  اکران فیلم های خارجی؛ ضروری یا ضربه به سینمای ملی!؟

تعدادی از سینماگران کشور در پی اظهارات برخی مدیران سینمایی مبنی بر ضرورت اکران فیلم‌های خارجی تأکید کردند: اکران فیلم های خارجی اقدامی غیرکارشناسی، نابخردانه، ویرانگر و بر ضد حمایت از تولید ملی است و رانت خواران هستند که از این اقدام حمایت می کنند و می تواند موجبات ورشکستگی کامل سینمای ملی را در پی داشته باشد و سینماگران را بیش از پیش خانه نشین و بیکار کند.   دولت تدبیر و امید که دستاورد مثبتی در حوزه فرهنگ و هنر در پی نداشته و طی بیش از ۴ سالی که اداره کشور را بر عهده دارد موجب انتقادات شدید مسئولان، هنرمندان و سینماگران شده همچنان به اقدامات مخرب خود ادامه می دهد. حضور مدیران کارنابلد و غیرمتخصص در سینمای کشور باعث شده تا هنر هفتم روز به روز بیشتر به سوی نابودی و اضمحلال برود و متأسفانه هیچ نهاد ناظری بر تدبیری برای جلوگیری از فجایع فرهنگی آن ها ندارد.

فجایع فرهنگی در دولت تدبیر و امید آنقدر زیاد بوده که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کردند که مسئولان باید تدبیری برای حوزه فرهنگ و هنر کشور داشته باشند؛ ولنگاری فرهنگی و نفوذ فرهنگی از جمله سخنانی بود که توسط بزرگان دین و کشور به آن اشاره شد اما متأسفانه هیچ یک از مسئولان به این سخنان آنچنان که باید توجه نکردند و اثرات مخرب بی توجهی شان همچنان ادامه دارد. اینک برخی مدیران سینمایی ازجمله مدیر فارابی و مسئول گروه ورشکسته هنرو تجربه با طرح موضوع اکران فیلم های خارجی و حمایت ویژه از آن،  می خواهد ضربه نهایی را بر پیکره سینمای فلاکت زده کشور وارد سازد و با وارد کردن و اکران فیلم های خارجی در ابتدا سینما را ورشکسته کرده و در نهایت هم فرهنگ ملی ایرانی-اسلامی را به اضمحلال و نابودی بکشاند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: منصور لشگری قوچانی، امیرحسین شریفی، منوچهر مصیری، محمد قهرمانی، داوود توحیدپرست، ناصر شفق، مهدی صباغ زاده، جبار آذین، علی توکل نیا و رهبر قنبری با ما گفتگو کردند. شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶

۶- سینماگران؛ بحران اقتصادی و سوء استفاده دشمن

تعدادی از سینماگران کشور در پی بی تدبیری مسئولان دولت که منجر به برخی درگیری ها و سوء استفاده دشمنان نظام شد گفتند: بی تدبیری مسئولان دولت طی ۵ سال اخیر باعث فساد شدید اقتصادی، فقر مردم و بیکاری افراد تحصیل کرده شده است و باید حساب معترضان به فساد اقتصادی و عملکرد ضعیف مسئولان دولتی را از آشوب طلبان و فتنه گران جدا کرد.

طی روزهای گذشته شاهد آغاز فتنه ای بودیم که بر بستر جنگ اقتصادی شکل گرفته بود؛ تعدادی از مردم که از بیکاری، فقر، اختلاس، بی تدبیری مسئولان دولتی، رکود شدید اقتصادی، بانک سالاری، قطع یارانه ها، قطع بیمه سلامت، چند برابرشدن مالیات و عوارض در بودجه سال ۹۷ کل کشور و... به ستوه آمده بودند در تجمعاتی اعتراض شدید اللحن خود را نسبت به مسئولان دولت های یازدهم و دوازدهم ابراز داشتند اما در این میان برخی سوء استفاده گران، آشوب گران و فتنه انگیزان با برنامه ریزی هدفمند قبلی، از تجمعات اعتراضی مردمی سوء استفاده کردند و سعی داشتند در این میان به اهداف و امیال شوم خود دست پیدا کنند که با تدبیر و درایت جدی مردم تو دهانی محکمی به یکایک آن ها زده شد و مردم صفوف خود را از آن ها جدا کردند. در همین رابطه نظرات ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها: مریم بوبانی، پروانه معصومی و مهشید افشار زاده و آقایان: هوشنگ توکلی، جبار آذین، محسن محسنی نسب و مهران رجبی را جویا شدیم. سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶

۷- انتظارات سینماگران از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس

در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سینماگران فعال در این عرصه تاکید کردند این انجمن باید سردمدار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در کشور و سرآمد و شاخص برای تولید آثار انقلابی و دفاع مقدسی باشد و عملکرد و سابقه درخشان انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نباید در سایه سایر مجموعه ها محو شود.

طی روزهای اخیر حسین صابری تهیه کننده سینما توسط مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس منتصب شد؛ این اتفاق در حالی بود که چندی قبل شنیده شد در پی تغییر مدیریت در بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن‌های تحت پوشش این بنیاد کوچکتر و به گروه تبدیل شده‌ اند و در همین راستا انجمن  سینمای انقلاب و دفاع مقدس با قدمتی طولانی مدت و آثار ارزنده در شرف انحلال قرار گرفته است! اما این خبر با واکنشی از سوی احسان محمد حسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و سازمان اوج روبرو شد و وی این مطلب را تکذیب کرد و اعلام نمود مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در یک مجمع عمومی توسط سینماگران انقلاب و دفاع مقدس انتخاب می شود. تنها چند هفته پس از مطرح شدن این مطلب، خبر عدم حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در محل کارش شنیده شد، خبری که نشان از اعتراض وی به اتفاقات روی داده حول و حوش انجمن می توانست باشد که در ادامه مشخص شد وی استعفای خود را نیز ارایه داده است،  بلافاصله پس از شنیده شدن این خبر، خبر دیگری بر خروجی های خبرگزاری ها قرار گرفت مبنی بر اینکه توسط مدیرعامل بنیاد روایت و بدون وعده داده شده مبنی بر برگزاری مجمع عمومی، حسین صابری تهیه کننده سینما به مدیرعاملی انجمن انتخاب شده است! انتخابی که برخی آن را تشریفاتی می دانستند و برخی دیگر باز هم به آن امید بستند. در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها: انسیه شاه حسینی و مریم دوستی و آقایان: اکبر حر، حسن علیمردانی، سیدجواد هاشمی، جمال شورجه، ماشاالله شاهمرادی زاده، داود بیدل، مهدی سجاده چی و سیدهادی منبتی به گفتگو نشستیم. سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

۸- سینماگران و نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی؛

عدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور ضمن انتقاد از وضعیت فعلی سینمای ایران تأکید کردند: بین سینمای امروز و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ارتباطی وجود ندارد، گویی فضای مدیریتی سینما دل در گروی اهدافی غیر آن دارد و این امر در حالی است که سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر می بایست تبدیل به آینه تمام نمای انقلاب اسلامی شوند.   جشنواره فیلم فجر جزو اولین جشنواره هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای عرضه محصولات سینمایی انقلابی و استراتژیک بنیان گذاشته شد اما تغییر در ماهیت جشنواره فیلم فجر در طول سی و پنج دوره گذشته، همواره دغدغه ایست که سینماگران بسیاری در رسانه و محافل سینمایی از آن سخن می گویند و گاه این رویداد سینمایی را به یک جشن دور همی تشبیه می کنند که از اهداف انقلابی و استراتژیک خود دور مانده و بعضا در پی ترویج دیدگاه هایی بوده که هیچ نسبتی با انقلاب نداشته و بعضا در مقابل آن نیز قرار می گیرند!

متاسفانه در دولت یازدهم اتفاقاتی که در عرصه سینما روی داد موجب گشت مسیر جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای انقلاب فاصله زیادی بگیرد و در همین زمینه بود که رئیس سابق سازمان سینمایی با فرافکنی جدی، تولیدات ارزشی و استراتژیک را تمسخر کرد و آن ها را «دکان و مغازه» توصیف نمود. ادامه این تفکر چنان می شود که خروجی امروز جشنواره فیلم فجر با رویکرد نابخردانه مدیران سینمایی کشور فاصله ای دوچندان با آرمان های انقلاب اسلامی می گیرد. غرب زدگی مفرط، ترویج روشنفکرمآبی، تولید فیلم های ضد انقلابی، ضد ارزشی و سیاه در سینمای کشور و حمایت از برخی فیلمسازان که تجربه ثابت کرده دغدغه ای برای ترویج و اشاعه تفکرات و آرمان های اسلامی و انقلابی ندارند و بالعکس در مقابل نظام و انقلاب اسلامی ایستاده اند نکته بسیار مهمی است که دل دلسوازان نظام و انقلاب اسلامی و هنرمندان متعهد و برجسته ای را که واسطه سیاست های غلط و نادرست مدیران سینمایی که خود را همه کاره سینما می دانند و می خواهند هنرهفتم را از مسیر انقلابی و آرمانی اش دور کنند به درد آورده است.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدرضا آهنج، مقصود جباری، جهانگیر الماسی، حسین مسافرآستانه، محمدتقی فهیم، روح الله سهرابی، سهیل سلیمی، علیرضا سربخش، محمد کاسبی و ابوالفضل همراه به گفتگو نشستیم. دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶

۹-  بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها

بی توجهی به فیلم اولی ها در جشنواره ۳۶ ام به اوج خود رسید. در همین زمینه با تعدادی از سینماگران جوان به گفتگو نشستیم که ایشان این رویه را مسیری اشتباه در سیاستگذاری مدیران سینمایی عنوان کردند، مسیری که در امتداد سایر تصمیم گیری های غلط، جشنواره سی و ششم را کمرنگ، خنثی و یخ زده نموده است.   شعار جوانگرایی در سینمای کشور در دوران مدیریتی حجت الله ایوبی ریاست سابق سازمان سینمایی به شدت شنیده می شد؛ شعاری که هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفت و همواره در حد یک شعار زیبا باقی ماند و متأسفانه آنچه از عملکرد مسئولان سینمایی طی این دوران شاهدیم حاکی از سیاست های مسئولان فرهنگی دولت های یازدهم و دوازدهم برای حذف جوانان از سینمای کشور است.

در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران، منتقدان و اهالی رسانه بدترین دوره جشنواره فیلم فجر بود که حتی داوری های آن منجر به اعتراضات شدید سینماگران و دادن بیانیه های تند علیه دست اندرکاران جشنواره و مدیران سینمایی کشور شد بخش مهم «نگاه نو» که در آن کارگردانان فیلم های اول شان را به نمایش می گذاشتند به طورکل حذف گردید. این اتفاق پیروی سیاست های غلط رئیس سازمان سینمایی وقت بود که هیچ پیشینه مدیریتی در سینمای کشور نداشت و تنها بر اساس علایق و سلایق شخصی اش اقدامات مضری انجام می داد.   شعار جوانگرایی در حالی به شعار اصلی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید بدل گشته که اغلب سینماگران قدیمی و پیشکسوت با بی تدبیری این مدیران در بدترین شرایط زندگی به سر می برند و زندگی های شان در آستانه اضمحلال و نابودی قرار دارد و اغلب آن ها در شرایط نامناسبی زندگی می کنند که به هیچ عنوان شایسته فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیست و از سوی دیگر جوانان هم بیکار و سرگردان و حیران هستند و تمامی امکانات سینمای کشور تنها در دست عده معدودی افراد قرار دارد!

فجایع به وجود آمده در رابطه با فیلم اولی ها در سینمای کشور باعث شده تا سینماگران خواهان رویارویی با سیستم حاکم بر سینمای کشور شوند! در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان سینمای کشور خانم ها: روح انگیز شمس و رقیه توکلی و آقایان: مرتضی علی عباس میرزایی، حسین گیتی، عباس لاجوردی، مسعود مددی، داریوش غذبانی، سیدجمال سیدحاتمی، پیمان حقانی و مصطفی سلطانی به گفتگو نشستیم. جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

۱۰-  کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران

مدیران فعلی سازمان سینمایی برای بقا در قدرت، حساست زدایی از جشنواره فیلم فجر و خنثی سازی آن را به هر نحو ممکن در دستور کار قرار دادند و درست با همین رویکرد بود که از منظر قاطبه سینماگران نیز جشنواره سی و ششم یخ زده اطلاق شد و تغییرات سلیقه ای که باعث آسیب جدی به حیثیت جشنواره شده مورد انتقاد جدی قرار گرفت.

نبود یک چارچوب و آیین نامه مدون در راستای برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور نکته ای است که بارها به آن اشاره شده اما متأسفانه با بی تدبیری مدیران و سیاست گذاران سینمای کشور هیچ گاه به آن توجهی نشده است و همین مسأله باعث شده تا هر دبیری که برای برگزاری این رویداد مهم سینمایی انتخاب می شود تنها بر اساس سلایق و نظرات شخصی خود دست به تغییراتی بزند که اصولاً بسیاری از این تغییرات به نفع سینمای کشور نیستند و تنها برای برخی افراد خاص منافعی در پی دارند؛ جداکردن اهالی سینما و اصحاب رسانه از یکدیگر، تغییر مکان برگزاری جشنواره از برج میلاد به پردیس ملت، بی توجهی مفرط به فیلم اولی ها، بازبینی فیلم ها توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و انفعال مدیران سینمایی و کوچک سازی جشنواره فیلم فجر از جمله نکاتی است که در دوره ۳۶ ام این رویداد شاهد آن هستیم و این اتفاقات صدای اعتراض بسیاری از اهالی سینمای کشور را درآورده است.   در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: عباس رافعی، علیرضا رئیسیان، افشین شرکت، ابراهیم وحیدزاده، عبدالله علیخانی، محسن محسنی نسب، سیدمحسن وزیری، حسن کاربخش، مهدی صباغ زاده و فرزاد موتمن با ما به گفتگو نشستند. یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶

۱۱- سینماگران و جشنواره بی رمق، کمرنگ و یخ زده فجر!

تعدادی از اهالی سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: بی رمقی و کم رونقی، مهندسی شدن جشنواره، بی توجهی به آثار ارزشی از جمله واقعیات جشنواره سی و ششم بود و متأسفانه برخی فیلم های به نمایش درآمده در این جشنواره موجب وهن انقلاب و نظام اسلامی شد، جشنواره ای که فیلم های حاضر در آن مروج رابطه های نامشروع، به سخره گرفتن شعارهای انقلاب باشد هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی ندارد!   سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سرشار از ایرادات، اشکالات و معضلات مهم و اساسی بود؛ اشکالاتی که اعمال سلیقه های شخصی مدیران سینمایی و دست اندرکاران جشنواره به وجود آورنده اصلی آن بودند و باعث شدند تا این رویداد سینمایی به کمرنگ ترین، یخ زده ترین، بی هویت ترین و خنثی ترین دوره جشنواره ۳۶ ساله فیلم فجر تشبیه شود.

بی توجهی به فیلم اولی ها و حذف بخش بسیار مهم «نگاه نو» از جشنواره، کم کردن تعداد فیلم های سینمایی که علیرغم آنچه مسئولان بازگو می کنند موجبات سرشکستگی جشنواره را به وجود آورد، جداسازی اهالی رسانه و سینماگران از یکدیگر، حضور فیلم های ضد ارزشی، عرفی و اسلامی در جشنواره و بعضاً اهدای جایزه به آن ها از جمله نکاتی بود که بارها موجبات اعتراض کارشناسان، منتقدان و رسانه های دلسوز و دغدغه مند را درآورد اما مسئولان با بی توجهی تمام از کنار دغدغه ها عبور کردند و راه خود را ادامه دادند؛ راهی که ادامه دادن آن می تواند تبعات ناخوشایندی برای سینمای ما در سال های آتی داشته باشد. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی سینمای کشور آقایان: حسین گیتی، محمدتقی فهیم، محمد قهرمانی، حمید بهمنی، جبار آذین، محسن فاضلی، سعید مستغاثی، ماشاالله شاهمرادی زاده، هوشنگ توکلی و علیرضا سربخش با ما به گفتگو نشستند. شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

*لازم به ذکر است تا زمان تنظیم این گزارش چندین سوژه دیگر از جمله: «لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما»، «جشنواره مستقل فیلم اولی ها؛ تدبیر یا بی تدبیری؟»، «انتقادات اهالی سینما به مافیای اکران» و... که انتشار آن ها در فصل زمستان آغاز شده بود همچنان در بهار ۹۷ ادامه دارد و به همین دلیل این موضوعات در این گزارش خبری گنجانده نشده اند.

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در زمستان ۹۶ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات و گزارشات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت که از جمله این مقالات و یادداشت ها و گزارشات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و ریزش مخاطبان و عدم استقبال مردم از فیلم های روی پرده برآن شدیم تا از اقشار مختلف مردم درباره انتظارات شان از سینما، سینماگران و مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی سوأل کنیم.

سینما با حضور مخاطبان و تماشاگران معنا پیدا می کند اما متأسفانه سال ها است که در سینمای ایران شاهد ریزش مخاطبان بوده ایم و تجربه ثابت کرده که اغلب مردم و خانواده های ایرانی میلی برای حضور در سالن های سینما از خود نشان نمی دهند که شاید بخشی از آن به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهای زیاد بر روی زندگی مردم باشد که دیگر پولی برای خرج کردن در سینما ندارند و بخش دیگر هم شاید به تولیدات سینما بازگردد. اما در هر صورت توجه به مسأله مهم دوری کردن مردم از سینما ضروری است.

بی توجهی مردم به سینما و فیلم های سینمای باعث شده تا به خصوص طی سال های اخیر همواره مسئولان، سیاست گذاران و بسیاری از اهالی دغدغه مند سینمای کشور از خطر ورشکستگی سینما و بحران شدید اقتصادی سینما سخن بگویند اما تاکنون هیچ تدبیر موثری در این زمینه اندیشیده نشده و همه وعده های مدیران سینمایی تبدیل به شعار شده اند!

تلخی و سیاهی های رایج در فیلم های سینمایی و از سوی دیگر ابتذال گرایی و ساخت فیلم های هجو و تولید گسترده آثار سینمایی که فاقد هرگونه ارزش هنری و اخلاقی هستند و بعضاً با شرع و عرف جامعه به شدت درگیر شده و به نوعی عقیده های عمیق مردم را به استهزا کشانده اند نیز یکی دیگر از مواردی است که مخاطبان سینمای ایران را به شدت از سالن های سینما گریزان ساخته است. علاوه بر این عدم استفاده مدیران سینمایی از نظرات و عقاید پژوهشگران، کارشناسان و دغدغه مندان فعال عرصه سینما برای شناخت راهکاری برای برون رفت از این معضلات نیز شاید یکی دیگر از دلایل افت کیفی تولید آثار سینمایی در کشور شده که مسئولان نسبت به آن چاره اندیشی نکرده اند.

از آنجا که مردم به عنوان سرمایه های اصلی سینما نام برده می شوند و حضور آن ها است که می تواند سینمای ایران را از هرگونه بحران اقتصادی و مالی رهایی بخشد، سینماپرس برآن شد تا ضمن گفتگو از مخاطبان و مردم سینمای ایران راهکارهای تشویق آن ها برای حضور در سالن های سینما را مورد بررسی قرار دهد، شاید از این رهگذر مدیران سینمای کشور تلاش کنند تا با متبلور ساختن خواسته های مردمی سینمای کشور را از ورشکستگی نجات دهند و دوباره شاهد حضور گسترده مخاطبان در صف های گیشه های سینما باشیم. دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶

جشنواره فیلم فجر امسال در حالی برگزار می شود که جای خالی بانوان فیلمساز در این رویداد مهم سینمایی به چشم می خورد؛ در حالی که یکی از دو فیلم برتر جشنواره فیلم فجر ۳۵ یعنی ویلایی ها اثر یک فیلمساز زن بود و از نسل جدید فیلمسازان زن آثار خوبی در این دوره از جشنواره حضور داشت ولی در جشنواره ۳۶ از این نسل فیلمسازان زن خبری نیست و در کل تنها یک فیلمساز زن در جشنواره حضور دارد.   جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد سینمای کشور امسال در حالی ۳۶ ساله می شود که از میان ۲۵ فیلم حاضر در بخش مسابقه این رویداد تنها یک فیلم به بانوان سینماگر اختصاص دارد؛ اتفاقی عجیب که گویا نشان از عدم سیاست مشخص در قبال فیلمسازان زن در این دولت دارد. نکته قابل تأمل آن است که از میان ده ها اثر متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز تعداد بسیار معدودی بانوی فیلمساز فرم حضور در جشنواره را پر کرده بودند! این اتفاق نادر این پرسش را در اذهان به وجود می آورد که  آیا مسئولان سازمان سینمایی درصدد حذف کردن کارگردانان زن سینمای کشور هستند!؟

این اتفاق در سینمای کشور آن هم در دولتی که ادعای حمایت از زنان را دارد بسیار عجیب می نماید. بی توجهی به فیلمسازان زن سینمای کشور، عدم تسهیل شرایط برای حضور و فعالیت آن ها در سینما و بی توجهی مسئولان سینمایی کشور به زنان درست نقطه مقابل نظرات مقام معظم رهبری در مورد مسأله زنان است. چرا که ایشان تأکید دارند: «شخصیت والای زن هنوز آنطور که باید و شاید در جامعه ترسیم نشده است». ایشان وضعیت کنونی زنان مسلمان ایرانی را به‌رغم توسعه حضور اجتماعی، دارای حد متوسطی از پیشرفت می‌دانند و معتقدند زنان ایرانی هنوز در اول راه پیشرفت قرار دارند. به همین دلیل افراد جامعه به ویژه زنان باید نسبت به موضوع «زن» آگاهی‌های لازم را از دل «اسلام» به دست بیاورند. جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶

برای اولین بار مراسم قرعه کشی فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت با شعار عدالت طلبی از سوی مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی به نحوی برگزار شد که گویی جایگاه «سینما» با «فوتبال» اشتباه گرفته شده است. از سوی دیگر مسئولان برگزارکننده این رویداد علیرغم شعار عدالت طلبی تنها از دوستان و آشنایان شان برای قرعه کشی دعوت کردند. برگزاری مراسم های «شو» مانندی مانند آنچه در آیین قرعه کشی فیلم های حاضر در جشنواره برای اکران در سینمای رسانه ها صورت گرفت علی رغم ظاهری جذاب ولی در عمل کاری نسنجیده شد. اکران فیلم ها در سینمای رسانه ها باید به گونه ای باشد که فیلم های دارای مضمون مشابه در یک روز اکران نشوند،  اما بی تدبیری مسئولان برگزارکنده این رویداد سینمایی باعث شد تا ۴ فیلم با مضامین مقاومت و دفاع مقدس شامل  «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر طی ۳ روز متوالی اکران شوند. اتفاقی که قطعاً برای اهالی رسانه که باید با بررسی و تفکر بیش‌تری این آثار را دنبال کنند، کار را سخت و شتاب زده می‌کند و مانع پرداخت درست به این آثار می شود. مشابه این اتفاق در جشنواره پیش رو برای بسیاری از فیلم های اجتماعی نیز رخ داده است.

حداقل کاری که برگزارکنندگان این جشنواره می توانستند انجام دهند آن بود که فیلم های حاضر در جشنواره را بر اساس موضوع «سیدبندی» کنند و بر این اساس قرعه کشی فیلم ها انجام گیرد. از سوی دیگر این مراسم در حالی برگزار شده بود که برخی پیشکسوتان و فعالان حوزه نقد و رسانه برای حضور در این مراسم دعوت نشدند، هر چند اصولا این مراسم برای خوشایند آنها تدارک دیده شده بود که زبان رسانه ها بیشتر از گذشته بسته شود و کسی انتقادی نکند و خنثی نمودن جشنواره بیشتر از پیش شود! سوأل مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا بهتر نبود دست اندرکاران جشنواره به جای انتخاب برخی از دوستان و نزدیکان شان برای قرعه کشی فیلم ها، اسامی اهالی رسانه و منتقدان را که در مراسم حضور داشتند هم به صورت قرعه انتخاب می کردند؟ چطور در این مراسم یک فرد رسانه ای کم سابقه انتخاب می شود ولی رسانه های همچون خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایکنا، مشرق نیوز، تابناک، روزنامه وطن امروز و... انتخاب نمی شوند؟ چرا مسئولان حتی میان روزنامه های سینمایی و هنری هم تفاوت قائل شدند و تنها از یک روزنامه سینمایی در مراسم قرعه کشی دعوت کردند؟ چطور از یک هفته نامه نه چندان مطرح سینمایی ۲ نفر برای مراسم قرعه کشی روی صحنه رفتند اما هیچ خبری از حضور مسئولان هفته نامه ها و ماهنامه های مهم مانند سوره سینما، دنیای تصویر، فیلم و... در این مراسم نبود؟ چرا برخی از مشاوران رسانه ای در این مراسم روی صحنه رفتند و برخی دیگر از مشاوران رسانه ای حرفه ای و پرکار دیگر به طورکل نادیده گرفته شدند؟ یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶

در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و همزمان با توزیع بلیت های پیش فروش شده در پردیس سینمایی ملت اقشار مختلف مردم که این بلیت ها را در زمان پیش فروش تهیه کرده بودند و اینک برای دریافت آن آمده بودند با اعتراض شدید نسبت به مسئولان برگزارکننده این دوره از جشنواره برای در اختیار گذاشتن بلیت فیلم ها به صورت رندومی تأکید کردند: حضور فیلم های مستند در بین آثار جشنواره از اساس اشتباه است و مسئولان باید پول های ما را بازگردانند چرا که ما در زمان خرید فکر نمی کردیم که برای فیلم های مستند که جایشان هیچ وقت در بین آثار سودای سیمرغ نبوده پول پرداخت می کنیم!

بدعت گذاری، اعمال سلیقه های شخصی و سیاست گذاری های نادرست و غیراصولی مسئولان برگزارکننده جشنواره سی و ششم آنقدر دهشتناک شده که علاوه بر اعتراض بخش اعظمی از منتقدان، اهالی رسانه و... که بارها اعتراض های شان را نسبت به مسائلی همچون: عدم حضور فیلم های اول در این رویداد مهم سینمایی، تغییر نامناسب مکان سینمای رسانه ها، کمرنگ سازی جشنواره و... اعلام کرده بودند اینک عموم مخاطبان و علاقمندان سینما هم نسبت به آن ها معترض شده اند. قضیه از این قرار است که مخاطبان این دوره از جشنواره که بلیت های فیلم ها را در زمان پیش فروش تهیه کرده بودند با خرید بلیت های سری سودای سیمرغ یک از دیدن ۲ فیلم و از سری سودای سیمرغ ۲ از دیدن یک فیلم محروم می‌شوند؛ این که از بین فیلم های حاضر در هر سری چه اثر یا آثاری برای فرد مربوطه حذف می شود کاملا به شانس او برمی گردد یعنی ممکن است دقیقا فیلم مورد علاقه او در بلیت هایش نباشد؛ این اتفاق پیش از این دستمایه برخی گزارش ها در سایت های خبری، روزنامه ها و خبرگزاری ها قرار گرفته بود و اینک همزمان با توزیع بلیت های پیش فروش شده در پردیس سینمایی ملت مردم که از تصمیم گیری های ضدمردمی، خلق الساعه و غلط مدیران به تنگ آمده بودند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس خواستار تغییر جدی در روند پیش فروش بلیت ها شدند. شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.