سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱

گمرکی: دست هایی مانع از فعالیت و حضور دغدغه مندان و سینه سوختگان برای تولید آثار کودک می شوند/ شاهد رانت خواری در سینمای کودک هستیم

غلامرضا گمرکی

سینماپرس: غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: دست هایی مانع از فعالیت و حضور دغدغه مندان و سینه سوختگان برای تولید آثار کودک در سینما می شوند؛ «مافیا» همین است، پدیده پیچیده تری نیست و متأسفانه ما سال ها است با این معضل اساسی در سینمای کودک مواجهیم و مسئولان ذیربط هم هیچ تدبیری برای برون رفت از این شرایط دهشتناک ندارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تارزن و تارزان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه برخلاف سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی دیگر سینمای کودک سینمایی به صرفه و پولساز نیست؛ عدم حمایت مسئولان دولتی از این سینما و سینماگران این حوزه باعث شده تا سینمای کودک از نظر کمی و کیفی سال به سال بیشتر دچار بحران و آسیب شود و به همین علت این گونه مهم سینمایی برای مخاطبان جذابیت خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: از تهیه کنندگان سینمای کودک هیچ حمایت جدی و اساسی صورت نمی گیرد و مسئولان به جای آنکه راه را برای حضور آن ها در این عرصه هموار سازند متأسفانه با بی درایتی و بی تدبیری مفرط کاری می کنند تا این گونه مهم سینمایی بیش از پیش دچار معضل و آسیب شود. متأسفانه اغلب آدم هایی که در رأس کار سینما قرار گرفته اند اصولاً مقوله سینما را به درستی نمی شناسند چه برسد به اینکه بخواهند بخش های سینما را به صورت مجزا تفکیک کنند و نسبت به ژانرها و اهمیت آن ها اطلاع داشته باشند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «سرتو بدزد رفیق» خاطرنشان کرد: اگر امروزه قدیمی ها و دلسوزان سینمای کودک همچنان در این حوزه فعال باقی مانده اند به خاطر عقاید خودشان است چرا که مسئولان هیچ حمایتی از آن ها به عمل نمی آورند و متأسفانه این سینما به شدت دچار بحران و آسیب جدی شده است. سرمایه گذاران بخش خصوصی که بی هیچ چشمداشتی برای این سینما کار می کردند از سمت مسئولان طرد شده اند و در عوض ما شاهد حضور برخی افراد به اسم سینماگر و تهیه کننده سینما هستیم که برای ساخت فیلم های سینمایی کودک بودجه های هنگفتی از مسئولان دولتی می گیرند و فیلم هایی می سازند که اصلاً به درد کودک و نوجوان نمی خورد و هیچ نکته آموزشی، تربیتی و یا حتی سرگرمی هم در آن دیده نمی شود.

گمرکی سپس با تأکید بر اینکه امروزه شاهد رانت خواری گسترده در سینمای کودک هستیم اظهار داشت: همچنان برای من جای سوأل است که چرا مسئولان به افرادی توجه می کنند و به آن ها بودجه های نجومی برای ساخت فیلم های کودک می زنند که خروجی مثبتی در کارنامه شان دیده نمی شود؟؛ اصولاً صرف اینکه سالانه فیلم های ساخته شوند تا تنها در جشنواره حضوری نمایشی داشته باشند کافی است؟ آیا ما تعریف مان برای حمایت از سینمای کودک همین است؟

این سینماگر پیشکسوت تصریح کرد: متأسفانه مسئولان سینمای کشور گوش شنوایی برای شنیدن حرف ها و درددل های ما ندارند؛ بنده خودم بارها در مصاحبه های مختلف در رابطه با معضلات سینمای کشور و بالاخص سینمای کودک که با جان و دل برای آن کار انجام داده ام صحبت کرده ام اما هرگز شاهد آن نبوده ام که مدیر و مسئولی پاسخگوی خواسته ها، مطالبات و نیازهای مان باشد.

وی ادامه داد: اما با این همه عشق به سینمای کودک است که همچنان بنده و امثال بنده را سرپا نگه داشته و باعث می شود تا در این راه دچار انحراف و سرخوردگی نشویم؛ من خودم شخصاً اگر پولی داشته باشم با عشق آن را برای تولید فیلم کودک خرج می کنم اما متأسفانه پولی در بساط مان نیست و مسئولان هم که تنها از مافیا حمایت می کنند.

گمرکی در پایان این گفتگو افزود: سینمای کودک برای برون رفت از معضلات عدیده ای که آن را احاطه کرده است نیازمند تخصیص بودجه های کافی، دور کردن دست مافیا، تدبیر مدیران و... است تا دوباره بتواند روی پای خود بایستند و مانند سال های دور با استقبال مخاطبان روبرو شود و بتواند برای کودکان امروز و آینده سازان فردای کشور فیلم های ارزشمندی تولید کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.