چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱۳

زارعی: سینمای کودک از لحاظ «کمیت» و «کیفیت» دچار مشکل است/ جشنواره کودک با ایجاد فضایی شاد باید کودکان را به سینما رفتن تشویق کند

ملیکا زارعی در جشن بزرگ پروانه ها

سینماپرس: ملیکا زارعی ملقب به «خاله شادونه» مجری برنامه های کودکان و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: سینمای کودک از لحاظ «کمیت» و «کیفیت» دچار مشکل است؛ ما هم فیلم برای کودکان کم داریم و هم فیلم درباره کودکان؛ سینما باید ظرفیت بیشتری برای تولید آثار کودک و نوجوان اختصاص دهد و سینماگران نیز باید مرتباً خود را به روز کرده و توجه ویژه ای برای باکیفیت شدن فیلم های شان داشته باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: موضوعات و سوژه های متنوع و متعددی در کشور ما وجود دارند که هر یک از آن ها می توانند دستمایه تولید چندین اثر سینمایی برای کودکان و نوجوانان شوند؛ خوشبختانه ما از نظر سوژه و موضوع کمبودی نداریم اما متأسفانه برخی از سینماگران ما به موضوعاتی تکراری و کلیشه ای چسبیده اند و این اتفاق برای سینمای کودک بد است چرا که سازندگان آثار کودک باید همواره خلاقیت و نوآوری را مد نظر قرار دهند.

زارعی ادامه داد: خلاقیت و نوآوری در فیلم های سینمایی می تواند باعث شود که مخاطبان هدف سینمای کودک و خانواده های آن ها خود به خود تشویق شوند تا از سینما به عنوان یک ابزار مهم رسانه ای و سرگرم سازی استقبال کنند.

این هنرمند سپس با بیان اینکه جشنواره کودک با ایجاد فضایی شاد باید کودکان را به سینما رفتن تشویق کند اظهار داشت: درست است که ما شاهد آن هستیم که متولیان سینمای کودک تلاش می کنند تا این فضا ایجاد شود اما برای بسترسازی مناسب تر و حضور حداکثری کودکان در سینماها ما نیازمند تلاش بیشتر مدیران و متولیان سینما هستیم. فیلم های سینمای کودک نیاز به یک سازماندهی دارند؛ سازماندهی در تولید و اکران باید وجود داشته باشد؛ فیلم ها باید دسته بندی سنی شوند و حداقل در هر فصل از اکران یک فیلم برای کودکان و نوجوانان اکران شود.

زارعی تأکید کرد: ایجاد فضای شاد، خلاقانه و به روز در فیلم های سینمایی می تواند باعث شود تا اشتیاق کودکان و نوجوانان ما برای تماشای فیلم های خارجی و بازی های خارجی کم شود و آن ها تمایل پیدا کنند تا از فیلم ها و آثار بومی بهره مند شوند. کودک امروز با کودک هیچ دوره و زمانه دیگری قابل مقایسه نیست و تفاوت‌های بنیادین دارند. در سال‌های اخیر فن‌آوری و تکنولوژی رشد فزاینده‌ای داشته است و کودکان خواسته و یا ناخواسته وارد این فضاهای ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند؛ این ها مسائلی است که باید در آثار سینمایی به آن توجه شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: باز هم دوست دارم تأکید کنم ایجاد فضای شاد برای جذب کودکان موثر است؛ جشنواره فیلم کودک باید فضایی کودکانه و شاد داشته باشد و از حالت رسمی خارج شود این فضای شاد می تواند روی کودکان و نوجوانان ما اثربخشی مناسبی داشته باشد و امیدوارم که مسئولان این کار را انجام دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.