دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱۷

قناد: خبرنگاران و رسانه ها از متولیان سینمای کودک درباره چرایی عملی نشدن وعده های شان سوأل کنند/ انفعال در سینمای کودک پذیرفتنی نیست

مجید قناد

سینماپرس: مجید قناد تهیه کننده و کارگردان و مجری شناخته شده برنامه‌های کودک و نوجوان همزمان با برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: خبرنگاران حاذق و رسانه های متعهد موظفند سراغ متولیان سینمای کودک رفته و از آن ها در مورد چرایی عدم عملی شدن وعده های شان سوأل کنند؛ مسئولان و متولیان سینمای کودک باید بدانند صرف دادن وعده های فراوان و شعارهای زیبا دردی را از سینمای کودک درمان نمی کند و آن ها موظف هستند راه چاره ای برای برون رفت از رخوت این گونه مهم سینمایی اندیشه کنند.

تهیه کننده مجموعه نمایشی «پالام پولوم پیلیم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران و متولیان سینمای کودک و نوجوان و یا همه فعالان در حوزه های فرهنگی و هنری که آثار مختص کودکان و نوجوانان را تولید می کنند اگر به این باور برسند که این بچه ها آینده سازان این سرزمین هستند و فردا قرار است جای ما را در همه عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... بگیرند، قطعاً عملکرد بهتری برای آموزش و تربیت و رشد آن ها خواهند داشت.

وی ادامه داد: این وظیفه ما است که از امروز به فکر فردای میهن مان باشیم؛ این وظیفه ما است که از امروز به بچه ها بها بدهیم تا فردا آینده سازان میهن اسلامی مان مشکلی نداشته باشند و بتوانند قدرتمندانه کشور را اداره کنند. ما موظف هستیم با تولید کالاهای فرهنگی و هنری مناسب و ارزشمند روحیه خودباوری و مثبت اندیشی و آینده نگری را در فرزندان مان تقویت کنیم و نگذاریم که آن ها دچار پسرفت و عقبگرد شوند.

قناد سپس با انتقاد از برخی فیلم های سینمای کودک اظهار داشت: انفعال در سینمای کودک پذیرفتنی نیست؛ متأسفانه ما بعضاً شاهد تولید فیلم هایی در سینمای کودک و نوجوان هستیم که با تکرار کلیشه های قدیمی ساخته شده اند؛ کلیشه هایی که به درد کودک و نوجوان امروزی نمی خورد و به همین دلیل آن ها نمی توانند هیچ ارتباط مثبتی با این آثار برقرار کنند و ترجیح می دهند که با بازی های کامپیوتری و فیلم ها و کارتون های خارجی خودشان را سرگرم کنند!

تهیه کننده و مجری برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» تصریح کرد: این بسیار بد است که فیلمسازان ما خودشان را به روز نمی کنند و بر اساس نیازهای روز کودکان و نوجوانان و ذائقه آن ها فیلم تولید نمی کنند؛ ما باید بدانیم کودکان و نوجوانان امروز با نسل های پیشین تفاوت های بسیاری دارند به نحوی که ذهن یک کودک امروزی در حد یک نوجوان و ذهن یک نوجوان در حد انسانی جوان است؛ از این رو فیلمسازان و سینماگران ما با درک این مسأله مهم نباید عقب بمانند و آثاری تولید کنند که شاید ۲-۳ نسل قبل از آن ها خوششان می آمد!

این هنرمند خاطرنشان کرد: سینما هنر و رسانه ای بسیار مهم و ارزشمند است و باید به درستی برای کودکان و نوجوانان قدم بردارد؛ بنده باز هم تأکید می کنم این وظیفه هنرمندان دغدغه مند حوزه کودک و نوجوان و رسانه ها و خبرنگاران متعهد است که همواره عملکرد ضعیف مسئولان سینمای کودک را نقد کنند و از آن ها جهت عملی شدن وعده های شان مطالبه گری داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: همه باید دست در دست هم دهند تا کودکان این سرزمین در مسیر درست هدایت شده و رشد کنند چرا که امروزه کودکان ما در معرض هجوم برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و شبکه های مجازی هستند که می تواند در زمینه تخریب روحیه آن ها موثر واقع شود. وزارت آموزش و پرورش، سازمان سینمایی، صدا و سیما و رسانه ها و جراید نقش کلیدی و موثری در این زمینه دارند و با یک اتحاد و انسجام و وحدت و همدلی باید دست در دست هم داده و کودکان این سرزمین را در مسیر درست هدایت کنند و کمک کنند تا آن ها به درستی رشد کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.