پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۲۰

بهبودی فر: مسئولان باید پاسخگوی دلایل بی توجهی به سینمای کودک باشند/ نهادهای متولی برای تولید کالاهای فرهنگی مختص این نسل چه می کنند؟

 رحیم بهبودی فر

سینماپرس: رحیم بهبودی فر کارگردان سینما همزپان با برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: سینمای کودک و نوجوان سینمایی بسیار حائز اهمیت است و ما باید مرتباً مبادرت دست به تولید آثار مختص این نسل بزنیم اما ناآگاهی ها در سطوح مدیریتی باعث می شود تا این آثار کمتر مورد توجه قرار بگیرند و از این رو مسئولان باید پاسخگوی دلایل بی توجهی به سینمای کودک باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «آدم آهنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولیت این اتفاق البته تنها به گردن مسئولان نیست و اساساً خود سازندگان و تولیدکنندگان آثار سینمای کودک و نوجوان هم یکی از مسببان این اتفاق هستند چرا که متأسفانه ما شاهد تولید آثاری هستیم که فاقد کیفیت لازم هستند. فیلم هایی کهنه و کلیشه ای که نمی توانند کودکان امروزی را به سمت خود جذب کنند و همین باعث می شود تا کودکان از تماشای آثار وطنی دلزده شوند و برنامه ها و فیلم های مختص خود را از میان آثار خارجی انتخاب کنند.

وی ادامه داد:نکته بسیار مهم آنجا است که سینمای کودک سینمای سختی است اما در کشور ما مسئولان و تولیدکنندگان بسیار ساده انگارانه به این سینما نگاه می کنند؛ سینمای کودک سینمای سختی است چرا که فارغ از بحث عدم حمایت مسئولان و مدیران سینمایی از این گونه مهم، القای یک داستان و شخصیت های فیلم به کودکان و نوجوانان بسیار سخت است. در واقع کودکان و نوجوانان مانند بزرگسالان فریب نمی خورند، در مورد شخصیت ها و اتفاقات پرسشگر هستند و از این رو باید با آن ها صادقانه برخورد کرد. سازندگان آثار سینمای کودک باید نگاهی هوشمندانه و مدبرانه نسبت کودکان و نوجوانان داشته باشند و چون این نگاه کمتر در میان آن ها وجود دارد ما شاهد تولید فیلم های سطحی در سینمای کودک هستیم که کودکان میلی برای تماشای آن ها ندارند.

بهبودی فر خاطرنشان کرد: من مایل نیستم از فیلمی خاص نام ببرم چرا که متأسفانه از این دست فیلم ها در سینمای کودک و نوجوان ما زیاد است اما نکته مهم آنجا است که اغلب فیلم هایی که اتفاقاً در جشنواره فیلم کودک و نوجوان جایزه می گیرند در اکران با شکست روبرو می شوند چرا که آثار بدی هستند، دروغ می گویند و به واسطه دروغ گویی های شان به دل کودکان و نوجوانان نمی نشینند.

کارگردان فیلم سینمایی «هشتگ» در پاسخ به این سوأل که چرا این باور در کشور ما وجود دارد که انجام کارهای فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان چندان اهمیت و ضرورتی ندارد و بالعکس باید در حوزه آموزشی و پرورشی کودکان دقت کرد اظهار داشت: همه این ها به آن دلیل است که ما با افرادی در حوزه های تصمیم گیری و مدیریتی روبرو هستیم که اشتباه فکر می کنند، اشتباه کار می کنند و همه چیز را به بیراهه می کشانند.

وی تأکید کرد: آیا تاکنون از خودمان سوأل کرده ایم نهادهایی مانند «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» برای تولید کالاهای فرهنگی مختص این نسل چه می کنند؟ بودجه ای دارند، خرج می کنند و بیکار نشسته اند و همه کودکان و نوجوانان را به حال خود رها کرده اند. این اتفاق متأسفانه در بسیاری از نهادها و موسسات و سازمان هایی که موظف هستند برای کودکان و نوجوانان کالاهای فرهنگی و هنری تولید کنند دیده می شود.

بهبودی فر در پایان این گفتگو متذکر شد: من امیدوارم با تدبیر و درایت همه جانبه و ایجاد اتحاد و انسجام میان یکایک دستگاه های آموزشی و تربیتی و فرهنگی و هنری که وظیفه دارند برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم کالای فرهنگی و هنری و آموزشی تولید کنند بتوانیم شاهد رشد و اعتلای تولید آثار ارزشمند برای کودکان و نوجوانان مان باشیم و دیگر شاهد هزینه کرد برای تولید آثار نازل، سطحی و بی اهمیت و برگزاری جشن و جشنواره ها به صورت باری به هر جهت نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.