جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۲۱

محمودی: متولیان سینمای کودک پتانسیل نهفته در این گونه مهم سینمایی را کشف نکرده اند/ جشنواره فقط عنوان «کودک و نوجوان» را با خود به یدک می کشد

نیلوفر محمودی

سینماپرس: نیلوفر محمودی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: متولیان سینمای کودک پتانسیل نهفته در این گونه مهم سینمایی را کشف نکرده اند و به همین دلیل است که به رغم همه شعارهای قشنگی که برای حمایت از سینمای کودک داده می شود ما در عمل شاهد هیچ اقدام مثبتی از سوی مسئولان برای برون رفت از بحران موجود در سینمای کودک نیستیم.

بازیگر فیلم سینمایی «رویای سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه این اتفاقات در حالی است که اگر امکانات لازم جهت رشد و شکوفایی ژانر کودک و نوجوان فراهم شود و تدبیری اساسی برای تولید و اکران فیلم های خوب و تأثیرگذار اندیشه شود، کودکان و نوجوانان و خانواده های شان از این سینما حمایت خواهند کرد و رونق مجدد به سینمای کودک و نوجوان بر می گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه تئاترهای کودکان و نوجوانان تاحدودی جای خالی فیلم های خوب را پر کرده اند و اکثر سالن های مختص به اجرای تئاترهای کودکان مملو از تماشاچی هستند و خانواده ها و فرزندان شان از این تئاترها استقبال می کنند؛ این اتفاق نشان از آن دارد که ما در سینما سیاست گذاری خوب و مناسب نداریم، امکانات کافی نداریم، سینماگران باتدبیر و به روز نداریم که اگر داشتیم قطعاً مردم از فیلم های کودک و نوجوان نیز همانند تئاتر حمایت می کردند.

محمودی تأکید کرد: عدم تخصیص اکران مناسب برای فیلم های کودک و نوجوان باعث شده تا انگیزه در میان سازندگان این آثار به طور کل از بین برود. آثار کودک و نوجوان فقط در جشنواره و به صورت محدود نمایش داده می شوند و جامعه هیچ تأثیری از آن ها نمی گیرد. سرمایه گذاران دیگر رغبتی برای تولید فیلم های کودک و نوجوان ندارند و نگاه سردستی به سینمای کودک و نوجوان رمقی برای این گونه مهم سینمایی باقی نگذاشته است.

بازیگر فیلم سینمایی «فرزند خوانده» در پاسخ به این سوأل که چرا با همه این شرایط و این بحران ها مدیران سینمای کشور و به خصوص متولیان سینمای کودک در تلاش هستند که با وعده دادن های مختلف و بیلان های کاری متعدد وضعیت این سینما را عالی جلوه دهند و واقعیت ها را کتمان کنند اظهار داشت: تعریف مدیریت در کشور ما تنها شعار دادن است و متأسفانه مدیران سینمایی و متولیان سینمای کودک هم کاری جز شعار داشتن نداشته و ندارند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: جشنواره فیلم کودک  نوجوان که همه ساله با صرف هزینه های گزاف برگزار می شود تنها عنوان «کودک و نوجوان» را با خود به یدک می کشد و متأسفانه این مهم ثابت شده که این جشنواره هرگز دغدغه کودکان و نوجوانان را ندارد. ما سال ها است هیچ خروجی مثبتی را از این جشنواره شاهد نیستیم و اصلاً دلیل برگزاری این جشنواره برایمان روشن نیست چرا که وقتی ما سینمای کودک نداریم، فیلم کودک نداریم، دغدغه کودک نداریم و خلاصه همه چیز را به حال خود رها کرده ایم چرا باید جشنواره برگزار کنیم؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.