شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱۵

براری: در ایران به سینمای کودک به چشم «سربار» نگاه می شود/ برگزاری جشنواره فیلم کودک به خاطر تخلیه بودجه های سرگردان دولتی است!

اسماعیل براری*

سینماپرس: اسماعیل براری کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: این تأسف بزرگی برای یکایک ما است که مدیران نالایق و ناتوانی داریم که از اداره کار روشن، درست، اصولی و صحیح برای سینمای کودک بازمانده اند و این اتفاق در حالی است که افرادی شایسته خارج از این حلقه مدیریتی حضور دارند که قادر به اداره آن هستند. اصرار شدید به ادامه نقص ها خیلی فاجعه بار است. در تمام دنیا سینمای کودک در مقام پرفروش ترین گونه ها است و در ایران به چشم طفیلی و سربار نگاه می شود و فیلم های کودک شرایط مناسبی برای اکران ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «شهر در دست بچه ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:حرف های ما در رابطه با سینمای کودک تکرار مکررات است؛ من ۱۰ سال قبل مقاله ای مفصل راجع به معضلات و مشکلات عدیده سینمای کودک به روزنامه «همشهری» دادم که سال های بعد همزمان با برگزاری جشنواره کودک در رسانه های مختلف مرتباً تجدید چاپ شد و هیچ تغییری طی این سال ها ایجاد نشد! متأسفم بگویم ۱۰ سال است که این مقاله چاپ می شود و حتی یک مورد از اشاره های بنده در این مقاله توسط مدیران اصلاح نشده است.

وی در پاسخ به این سوأل که چرا هیچ یک از فعالان سینمای کودک جلوی ادعاها، شعارها و بریز و بپاش های متولیان سینمای کودک ایستادگی نمی کنند و پاسخی قاطع به عملکرد غلط آن ها نمی دهند اظهار داشت: دروغ در کشور ما مالیات ندارد و به همین دلیل آقایان راحت دروغ می گویند. همه به راحتی دروغ می گویند و حتی از یک «ببخشید» گفتن هم دریغ می کنند! به همین دلیل است که نمی توان شعارها و وعده های توخالی برخی افراد را «رو» کرد!

براری سپس با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره فیلم کودک به خاطر بیلان درآوردن برای بودجه های سرگردان دولتی است تصریح کرد: جشنواره کودک در مجموعه وزارت ارشاد مثل یک جیب بغل است به نحوی که بودجه و پولی به آن سرازیر شود و مخفیانه تخلیه شود. مسئولان هیچ پاسخگویی راجع به صرف بودجه های این جشنواره ندارند. یکی از راه های در روی پول در وزارتخانه جشنواره کودک است. در واقع برگزاری جشنواره یک فرصت و یک امکان است تا بودجه های سرگردان را جمع کنند و جایی خرج کنند و سودی ببرند!

این سینماگر ادامه داد: سوأل بنده از شما این است که کدامیک از این مدیران اصلاً به کودکان لبخند می زنند؟ ایا صرف اینکه در زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک کمی لباس های شان «صورتی» تر می شود و ظاهرسازی می کنند کافی است؟ من به شما می گویم که این ها اصلاً دغدغه کودک ندارند و حقوق کودک را به رسمیت نمی شناسند. اینکه بیلان بدهند کاری ندارد. خودشان می برند و می دوزند و هر کاری دوست دارند انجام می دهند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: عدم شناخت مدیران نسبت به سینمای کودک باعث شده تا این سینما روز به روز بیشتر دچار اضمحلال شود. بنده شخصاً با برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شدت مخالفم؛ چرا که معتقدم بهتر است یا ما جشنواره ای برای کودکان نداشته باشیم و یا جشنواره ای برگزار کنیم که برای پر کردن بیلان های کاری مدیران سینمایی نباشد و تشریفات و چشم و هم چشمی در آن حرف اول و آخر را نزند؛ متأسفانه نحوه برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال های اخیر به شدت تشریفاتی بوده و ما تنها شاهد صرف هزینه های کلان برای هتل ها و رفت و آمد ها و خوراک ها و تفریحات و... و. بوده ایم و نشانی از سینمای کودک در جشنواره ها مشاهده نشده و نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.