یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۶

بابائیان: مدیران سینمای کشور سال ها است نسبت به سینمای کودک جفا می کنند/ سینمای کودک سینمایی برای آینده سازان کشور است

داریوش بابائیان در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مدیران سینمای کشور سال ها است نسبت به سینمای کودک جفا می کنند؛ بی مهری و بی توجهی های مفرط مدیران سینمای کشور نسبت به این گونه مهم سینمایی باعث شده تا بسیاری از دغدغه مندان و فعالان عرصه سینمای کودک عطای حضور در این عرصه را به لقایش ببخشند و دیگر توانی برای حضور و فعالیت در این راستا نداشته باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اتل متل توتوله» و «کاکلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دغدغه بنده از ابتدای حضورم در سینما فیلمسازی برای کودکان و حمایت از آثار سینمای کودک بوده است چرا که اولاً عاشقانه کودکان سرزمینم را دوست دارم و در ثانی معتقدم توجه به سینمای مهم و ارزشمند کودک می تواند تأثیرات مثبت شگرفی بر آینده کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه همواره طی تمامی سال هایی که در سینما فعالیت داشته و دارم بعد از ساخت فیلم های کودک با بی مهری های متعدد مواجه شده ام؛ این بی مهری ها تنها محدود به زمان مدیریتی یک مدیر ختم نمی شود و متأسفانه اغلب مدیران سینمای کشور همواره نسبت به سینمای مهم کودک بی توجهی و بی مهری های زیادی کرده اند. من بعد از ساخت فیلم های «کاکلی» و «اتل متل توتوله» آنقدر با بی مهری روبرو شدم که تا سال ها دیگر توانی برای حضور در سینمای کودک را نداشتم و مجدداً که با فیلم های کودک «یک فراری از بگبو» و «راز دشت تاران» پا به این عرصه گذاشتم باز هم بی مهری دیدم و بس!

بابائیان خاطرنشان کرد: اما با این همه من روند حضورم در سینمای کودک را ادامه داده و می دهم و خوشحالم که فیلم هایی مانند: «ننه نقلی» و «حقه باز دم دراز» را در کارنامه سینمایی خود دارم و بی مهری ها باعث نشده تا از حضور در این عرصه مهم و خطیر پا پس بکشم!

تهیه کننده فیلم سینمایی «یک آمپول ناقابل» در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمای کشور که شفافیتی در کارشان دیده نمی شود همواره بودجه بخش سینمای کودک را به کسانی می دهند که اصولاً توانایی تولید در سینمای کودک را ندارند؛ فیلم هایی با این بودجه های دولتی ساخته می شود که جایی نمایش داده نمی شود و اگر احیاناً به اکران می رسد با شکست مفتضحانه در گیشه مواجه می شود اما بخش خصوصی همواره آثار خوبی را در این حوزه تهیه کرده اما مسئولان دولتی و سینمایی ترجیح می دهند رانت ها را به رانت خواران و باندها و مافیای سینمای کودک اختصاص دهند!

این تهیه کننده سینمای کشور تأکید کرد: باید از سینمای کودک حمایت شود؛ سینمای کودک سینمایی برای آینده سازان کشور است؛ سینمای مهم و استراتژیک است؛ سینمایی مهم و ارزشمند است اما متأسفانه حضور برخی مدیران کوته فکر باعث شده تا همواره با دیده تحقیر به این سینما نگاه شود و هیچ گاه اهمیت این گونه مهم سینمایی به خوبی و درستی درک نشود.

وی سپس با بیان اینکه چرا باید کسی بر مسند مدیریت شورای کودک فارابی باشد که کارنامه اش سرشار از فیلم های ناموفق است؟ اظهار داشت: مگر در سینمای کشور قحط الرجال آمده که کسانی بر مسندهای مدیریتی در حوزه های مختلف تکیه می زنند که کمترین تجربه موفقی در آن حوزه ندارند!؟؛ سوأل بنده از آقایان مدیر این است که چرا مدیر بخش سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی که مثلاً متولی اصلی سینمای کودک است نباید از میان افرادی متبحر و باسابقه در سینمای کودک همچون: کیومرث پوراحمد، مسعود کرامتی، مرضیه برومند، مجید مجیدی و... انتخاب شود؟

بابائیان متذکر شد: این بسیار بد است که ما آدم ها متبحر، باتجربه، کارشته و کاربلد را کنار می گذاریم و اصلاً آن ها را نادیده می گیریم و شخصی را مدیر و تصمیم گیرنده می کنیم که اصلاً درک درستی از سینمای کودک ندارند و حتی در کارنامه اش یک فیلم برای کودکان به چشم نمی خورد و تنها یک فیلم شکست خورده درباره کودک و خانواده داشته است!

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم برای یک بار هم که شده مدیران و مسئولان سینمای کودک دست از آزمون و خطا بردارند، بیایند و تصمیم گیری برای سینمای کودک را به دست افراد متحبر این حوزه بسپارند و باعث شوند گونه مضمحل شده کودک در سینمای کشور مجدداً احیا گردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.