سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۸

ذاکری: باندبازی و رانت سیستم فرهنگی و هنری کشور را نابسامان کرده/ در روابط عمومی ها و رسانه های سینمایی مافیا به جای شایسته سالاری حاکم است

فریده ذاکری

سینماپرس: فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در رابطه با عملکرد برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: وضعیت امروز سینمای ایران و رسانه های تخصصی آن را می توان وضعیتی جنگی تصور کرد که گویا هیچ گاه قرار نیست تمام شود، این روزها برای حضور اندیشمندان واقعی که دغدغه فرهنگ وهنر دارند جایی در سینما و عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم فراهم نیست وشرایط حضور وکار برای آن ها بغرنج و بحرانی شده اما از سوی دیگر باندبازی، فامیل بازی و رانت های رایج، سیستم فرهنگی و هنری کشور را به شدت نابسامان کرده است.

دبیر سابق فرهنگ و هنر روزنامه «آفرینش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای رسیدن به یک راهکار درست در مطبوعات سینمایی و نقد نویسی ایران  باید در نخستین گام افراد منتقد و تحلیل گر فیلم درست تربیت شوند و حرفه ای باشند. آن ها باید مسلط به ابزار سینمای جهان و ایران باشند، یعنی نه فقط انشای خوب و نگارش متن و رونویسی قوی داشته باشند و مسلط به کپی نمودن از نقد های خارجی بوده باشند بلکه باید تبحر داشته باشند و بتوانند یک نقد یا متن سینمایی خارجی را خوب ترجمه و تبدیل به یک نقد فارسی بنمایند.

وی ادامه داد: اگر به نوشته های اکثر منتقدین سینمایی ۷۰ سال گذشته نگاهی بندازیم این امر صدق می کند؛ کپی از نقد های فیلمهای خارجی که نقد نویسی نیست خوب می دانم درمطبوعات سینمایی ایران از ۷۰ سال پیش عده ای با زرنگی خود را جا زده و یک متد غلط  و کلیشه ای را پایه گذاری کرده اند و عادی شده است، کسانی به زور خود را منتقد می نامند به خود این حق را  می دهند که منتقد باشند نه دوره ای دیده اند نه کار عملی در حیطه سینما انجام داده اند اگر هم در حد دستیاری کاری انجام داده باشند بدون شناخت عملی  از اصول بازیگری، نورپردازی، تدوین، فیلمبرداری، کارگردانی، طراحی صحنه... تاکید می کنم نه نظر ی، به طور عملی وارد همه این شاخه های سینما شده باشند، حتی کسانی از مدیران مجله های سینمایی در این رشته می شناسم که در سینما درس خوانده اند اما بازهم نظری کار کرده اند نه عملی!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: این بسیار بد است که رسانه ها امروزه به «خانه» ها منتقل شده است و کسانی به عنوان سینمایی نویس و منتقد در خانه های شان می نشینند و بدون داشتن سواد و آگاهی به راحتی پنبه فیلم و یا شخص فیلمساز را می زنند اما اگر از آن ها سوال شود اصول سینما چیست در عمل نمی دانند!

منتقد مجله «سیاه و سپید» سپس با بیان اینکه این امر و زبان بازی خیلی از آن ها باعث شده که «شایسته سالاری» در حوزه رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی ها به شدت سرکوب شود  و باند بازی رشد کند اظهار داشت: البته حمایت های مدیران دولتی بی سواد در امور سینما و هنر هم به این امر کمک کرده است و مدیران نا کارآمد هم باعث  در به وجود آمدن این فضا شده اند و همینطور سیاست که باعث شد تامافیا به جای شایسته سالاری در رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها حکومت کند.

ذاکری در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی همراه با رشد سینما در حوزه اصول نقد و تحلیل فیلم همگام جلو رفته و حتی گاهی جلو زده اند؛ وقتی اصول در سینما و  هنر عقب مانده و بی هدف و غیر واقعی باشد و غیر واقعی به سینما نگاه شود انتظاری بیش از این نیست ما نشسته بودیم در انتظار گودو! تا بیاید و ما را در سینما نجات دهد که گویا هیچ وقت نخواهد آمد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.