چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۹

چخماقی: روابط عمومی ها نگاه شان به رسانه ها بر اساس منافع شان است/ چوب لای چرخ گذاشتن، رفتار غیرحرفه ای و خواسته های بیش از حد کار دائم روابط عمومی ها شده!

زهرا چخماقی

سینماپرس: زهرا چخماقی خبرنگار صدا و سیما در رابطه با عملکرد غلط برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: گرچه اگر روابط عمومی ها نبودند سهولت دسترسی به اخبار و انتشار آن ها فراهم نبود امّا وقتی به بعضی چوب لای چرخ گذاشتن، رفتار غیرحرفه ای و خواسته های بیش از حد شان فکر می کنم می بینم اگر آن ها نباشند شاید حال بعضی رسانه ها که به دنبال اطلاع رسانی شفاف و منصفانه هستند بهتر بود و خبرنگاران شان احتمالاً راضی تر!

خبرنگار «۲۰:۳۰» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  گاهی فکر میکنم اگر نبودند دنیا چه جای بهتری بود برای ما خبرنگارها!؛  روابط عمومی ها را می گویم، همان ها که گاهی به جای یارخاطر بودن می شوند بار شاطر! همان ها که اغلب نگاه شان به رسانه ها بر اساس منافع شان است آن ها نگاه شان به رسانه ها این گونه است که کدامیک صندلی  و زمین ما را بیشتر تضمین می کند تا ما هم هوایش را داشته باشیم!
وی ادامه داد: بنده معتقدم اگر قرار است روابط عمومی و به  اصطلاح تازه ای که  راه افتاده «مدیر ارتباطات رسانه ای»! هر نهاد و ارگان و سازمانی صرفاً تا زمانی ما را در رسیدن به اخبار و واقعیت ها همراهی کند که چیزی به ضرر نهاد و ارگانش نباشد این بودن ارزشی ندارد.
چخماقی تصریح کرد: روابط عمومی هر نهادی زمانی که تلاش کند نقدها و حواشی را هم در کنار تمجید ها و انعکاس اخبار روزانه با هم ببیند آن وقت میشود اصطلاحاً یک روابط عمومی تراز!؛ همکارانِ خوب من در رسانه های مختلف حتماً هر یک تجربه ای دارند از زمانی که درخواست پاسخگویی و یا مصاحبه تفصیلی و چالشی و یا انتقادی از یک مقام مسئول را داشته اند امّا با عدم همکاری روابط عمومی مواجه و اصطلاحاً پیچانده شده اند.
وی افزود: البته که برای اهل رسانه هم اصطلاحاً دور زدن روابط عمومی و ارتباط گرفتن با آن مقام مسئول بدون اطلاع روابط عمومی شان چندان کار سختی نیست امّا تصور کنید چه بهتر بود این همکاری حرفه ای صورت می گرفت و کسی دیگری را از این همکاری محروم نمی کرد.
چخماقی سپس با انتقاد شدید از عملکرد بسیاری از روابط عمومی هایی که به دنبال مجیزگو می گردند و هیچ گونه عملکرد حرفه ای و خردورزانه ندارند اظهار داشت: خدا نیاورد روزی را که شخصی به عنوان خبرنگار دستش یا قلمش به مقام مسئول نهادی برسد و سوال های چالشی یا انتقادی از وی بپرسد و در رسانه اش منعکس کند! آن وقت است که آن روابط عمومی رفته رفته آن رسانه را در لیست سیاه قرار می دهد و کم کم از دایره رسانه هایی که در برنامه های مختلف دعوت می شوند هم خارج ات می کنند.
این خبرنگار باسابقه در پایان این گفتگو افزود: همین می شود که گاهی برخی رسانه ها و خبرنگاران برجسته می بینند در مهمانی ها، گردهمایی ها و نشست های خبری، سفرهای کاری و خبری و... نمایندگانی از رسانه ها حاضرند که اغلب شان نه تنها نقدی به نهاد مربوطه ندارند که برایشان در انعکاس اخبار مثبت و چشم پوشی بر ضعف ها و نقدها سنگ تمام می گذارند.   با این روند شما چطور فکر می کنید؟ روابط عمومی به این شکل و با این سطح انتظار از رسانه ها بهتر است باشد یا نباشد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.