شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۱۰

سلطان محمدی: بخش کثیری از رسانه های به اصطلاح تخصصی عملکرد تخصصی ندارند/ جایگاه سواد رسانه ای و تحلیل در میان رسانه ها کجاست؟

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما در رابطه با عملکرد برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: بخش کثیری از رسانه های به اصطلاح تخصصی هیچ عملکرد تخصصی و مبتنی بر تولید آگاهانه ندارند، تولید اولیه و ابتدایی رسانه ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و گویی در رسانه های ما شرایطی به وجود آمده که همه دنباله روی یک روند از قبل تعریف شده اند؛ به نحوی که مرتباً ما شاهد پخش خبرهای تکراری در آن ها هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در هر محفل و مهمانی و جشنواره و همایش سینمایی سیل انبوهی از افراد را می بینیم که به عنوان اهالی رسانه و منتقدان حضور دارند اما فاجعه آنجا است که این سیل انبوه که عنوان افراد رسانه ای را با خود به یدک می کشند افرادی «تولید نکن» هستند! مایه افسوس است که ما وقتی رسانه های تخصصی مان را رصد می کنیم متوجه می شویم که حتی اغلب مصاحبه های به اصطلاح اختصاصی آن ها با اشخاص و افراد هم تکراری هستند! متأسفانه اغلب رسانه های مان بدل به «کپی پیست» کاران خبرگزاری های موثق و قدیمی شده اند و از این رهگذر می خواهند خود را برای روابط عمومی ها که اغلب فاقد دانش و سواد هستند مهم جلوه دهند!

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: گویی در رسانه های ما شرایطی به وجود آمده که همه دنباله رو پیروی یک روند از قبل تعریف شده اند؛ رسانه های ما امروزه عملکردشان همانند رسانه ملی شده، به نحوی که مرتباً ما شاهد پخش خبرهای تکراری در آن ها هستیم.

این منتقد سینما سپس با تأکید بر اینکه روابط عمومی های سینمایی نیز عملکردی به شدت غلط دارند و یک تنبلی مفرط در میان آن ها و اهالی رسانه به وجود آمده اظهار داشت: این بسیار بد است که اهالی رسانه تولید آگاهانه و منطبق بر تحلیل ها و سوألات جدید ندارند؛ این تنبلی که این روزها در جامعه رسانه ای ما اپیدمی شده بسیار زجرآور است و باعث می شود اندک افراد پیشکسوت این حوزه درمانده و افسرده حال شوند. یکی از عوامل این اتفاق فضای مجازی است که خوشبختانه مردم امروزه در حال پس زدن و گریزان شدن از آن هستند و یکی دیگر از عامل این اتفاقات نیز روابط عمومی های فاقد تخصص و دانش و مهارتند.

وی سپس با طرح این پرسش که جایگاه سواد رسانه ای و دانش و تحلیل و درک در میان رسانه ها کجاست؟ اظهار داشت: این روزها ما شاهد آن هستیم که برخی از رسانه ها تنها به دنبال موج سازی هستند؛ موج هایی مرتباً می آیند و می روند اما هیچ فرد آگاه و فهیمی در رسانه ها پیدا نمی شود تا بداند باید با این موج ها چه کند؟ کسی به دنبال محتوا نیست! همه این روزها در پی حاشیه سازی و جنجال آفرینی هستند و این وسط مردم بخت برگشته پریشان احوال در پی آن هستند تا بدانند اطلاعات اصلی و مورد دلخواه خود را از کجا باید دریافت کنند!

سلطان محمدی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که عملکرد جناحی بخش عمده ای از رسانه ها که متکی به روابط عمومی نهادهای مختلف سینمایی شده اند و جناحی و سیاسی برخورد می کنند را چطور ارزیابی می کنید گفت: ذات جامعه ما سیاسی و جناحی شده؛ متأسفانه دیگر هر فرد غیرمتخصصی عملکرد جناحی و سیاسی دارد و حتی هنرمندان ما در صفحات شخصی شان و اظهارنظرهای شان رسماً سیاسی شده اند. باعث تأسف است اینکه خدای ناکرده برخی رسانه ها خودشان و قلم شان را بخواهند بفروشند و برخلاف عدالت و اخلاق به نفع گروهی خاصی قلم بزنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: در آخر می خواهم تأکید کنم موج سازی نباید با پیش داوری باشد بایدهمراه  با اطلاعات باشد باید با محتوا باشد. رسانه ها نباید کپی پیست کار شوند. نباید اپراتور ساده شوند. سواد رسانه ای و دانش و تحلیل و درک شان کجاست؟ این یعنی چی که ما منبع می زنیم؟ ما باید دنبال محتواسازی باشیم. تمام فضای مجازی این شده همه انگار برنده اند که زودتر کپی پیست کنند و بتوانند نزد روابط عمومی ها خودشان را موجه جلوه دهند! اصلاً بنده نمی دانم مگر قرار است رسانه ها در خدمت روابط عمومی ها باشند؟ چرا رسانه ها به ارزش و جایگاه ارزشمند خود واقف نیستند؟

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۱۳:۱۵
    0 0
    سالاری حاج حسییین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.