شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۱۲

گیتی: این روزها افراد متخصص خانه نشین شده اما افراد بی استعداد و وابسته به جریان های خاص در رسانه ها و روابط عمومی ها جولان می دهند

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد سینما در رابطه با عملکرد غلط برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: این روزها افراد متخصص، باسواد و باتجربه خانه نشین شده اما در عوض افراد بی استعداد اما وابسته به جریان های خاص در رسانه ها و روابط عمومی ها جولان می دهند؛ این وضعیت و همچنین ظهور و بروز کانال های متعدد در فضای مجازی و اینکه هرکسی از گرد راه نرسیده خود را منتقد و خبرنگار سینما می داند بسیار دردآور است و این وظیفه مسئولان فرهنگی است که تدبیری اساسی برای این ماجرا اندیشه کنند.

نگارنده کتاب «مطبوعات سینمایی ایران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه تعداد رسانه های سینمایی بالا باشد به خودی خود امر بدی نیست اما بدی قضیه از آنجا آغاز می شود که کسانی کارمند و گرداننده و نویسنده این رسانه ها هستند که کمترین تجربه، دانش و مهارت و سواد سینمایی ندارند و به جای آنکه به سینما و هنرهفتم کمک کنند بر ضد سینما عمل کرده و کاری می کنند که سینما از بین برود!

وی ادامه داد: متأسفانه بنده به عنوان یک منتقد و فعال قدیمی عرصه مطبوعات سینمایی که سال ها است از نزدیک رسانه های تخصصی سینمایی را رصد می کنم شاهد این قضیه هستم که طی سال های اخیر بسیاری از علاقمندان سینما، دانشجویان هنر و اصولاً مخاطبان سینما اعتمادشان نسبت به رسانه ها سلب شده و دیگر اصلاً رسانه های قدیمی سینمایی را هم دنبال نمی کنند!

گیتی خاطرنشان کرد: ما داریم در رابطه با رسانه های تخصصی صحبت می کنیم؛ واژه «تخصصی» خود گویای همه چیز است! ما باید شاهد حضور کسانی در روابط عمومی ها و رسانه های تخصصی سینمایی باشیم که تخصص و سواد این کار را دارند نه اینکه در خانه شان بنشینند و از روی شکم سیری یک کانال راه بیندازند و خود را جزو خبرنگاران و منتقدان رسانه های سینمایی بدانند! این باعث شرم و تأسف است که امروزه پیشکسوتان عرصه رسانه بیکار و خانه نشین شده اند اما جوانان بی استعداد و مجیزگو و بله قربان گو همه کاره سینما شده اند.

این منتقد پیشکسوت سینما تأکید کرد: دلیل اصلی این امر حضور مدیرانی است که «بله قربان گو» و «مجیزگو» می خواهند!؛ متأسفانه سیستم مدیریت سینمای ما هم درست نیست و خود مدیران هم درست در جای خود قرار نگرفته اند و به همین علت است که روز به روز وضعیت رسانه های تخصصی سینمایی، روابط عمومی ها و حتی خود سینما بدتر از گذشته می شود!

گیتی تصریح کرد: معلوم است که مدیران سینمایی سراغ افراد متبحر، باسواد، باتجربه و باهوش نمی روند چرا که آن ها کسانی را می خواهند که سوارشان شوند و بتوانند مانند عروسک های خیمه شب بازی آن ها را برقصانند و اداره کنند! امروزه بسیاری از رسانه ها و روابط عمومی ها عروسک های خیمه شب بازی مدیران سینمایی شده اند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی تأکید کرد: ما امروزه شاهد هستیم که تنها تعداد اندکی از رسانه های تخصصی سینمایی مان درست هدایت و اداره می شوند که «سینماپرس» یکی از معدود رسانه هایی است که راه درست را می رود و درست هدایت می شود.

این منتقد سینمای کشور سپس یادآور شد: رسانه ها زمانی در کشور ما حرمت داشت و هر کسی نمی توانست به عنوان ژورنالیست و منتقد سینما به رسانه ها راه پیدا کند و در آن ها قلم بزند اما طی سال های اخیر در کشور ما شرایط عجیبی حاکم شده و هر کسی می تواند در هر رسانه های به عنوان ژورنالیست فعالیت کند و بی سوادی و ناآگاهی و بی دانشی برخی از این افراد کیفیت رسانه های تخصصی سینما را دچار افول کرده است.

گیتی در پایان این گفتگو با بیان اینکه من بسیار متأسف می شوم از اینکه برخی از سینمایی نویس ها و خبرنگاران سینمایی به جای آنکه به فکر رشد و اعتلای سینما باشند به فکر آن هستند که با این و آن عکس بگیرند و در صفحات شخصی شان منتشر کنند اظهار داشت: متأسفم که برخی افراد به اسم رسانه عوام را فریب داده و خود را بزرگ جلوه دهند در صورتی که کمترین دانش و خردی ندارند و معلوم نیست به واسطه کدامین رابطه و زد و بند در سینما فعالیت می کنند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.