سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

پایه های سست خانه سینما و بیم حذف اعضا از صندوق اعتباری هنر/۵

راستگو: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیت ندارد/ شب عید برای برخی افراد عیدی ریختند و در آن واحد خودشان برداشت کردند!

حسین راستگو

سینماپرس: حسن راستگو طراح جلوه های ویژه در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخش کثیری از اعضای خانه سینما گفت: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیتی ندارد چرا که با تصمیم به حذف برخی اعضا این نهاد رسما عدم حمایت خود از هنرمندان را آشکار کرده؛ بنده واقعا نمی دانم صندوق اعتباری هنر بر اساس چه سیاستی کار می کند و چرا تصمیم به چنین کاری گرفته و در این بحران کرونا و بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دل آن ها و خانواده های شان را بیش از پیش خون کرده است!

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم های سینمایی «لژیونر» و «بزرگمرد کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مدت ها است عضو هیأت مدیره انجمن جلوه های ویژه هستم و به واسطه همین نسبت به مشکلات اهالی سینما واقفم و می دانم سینماگران با چه سختی و مرارتی در حال گذران زندگی شان هستند و بعضا حتی توان تأمین معاش روزانه شان را هم ندارند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: صندوق اعتباری هنر در یک برهه زمانی به صورت انبوه به بسیاری افراد عضویت داد و برایشان کارت صادر کرد اما گویا در میان راه بودجه کم آوردند و به مشکلاتی خوردند و حالا به همین خاطر تصمیم گرفته اند به صورت رندومی دست به حذف برخی سینماگران بزنند!

وی تأکید کرد: نکته تلخ و دردآور آنجا است که برخی دستیاران و افراد تازه کار که سابقه چندانی در سینما ندارند همچنان عضو صندوق هستند اما از سوی دیگر عضویت برخی چهره های قدیمی و پیشکسوت یا پذیرفته نشده و یا به حالت تعلیق درآمده است. دلیل اصلی این اتفاق هم آن است که بر اساس قانون وزارت کار که خانه سینما صنوف خود را ملزم کرده در ذیل این وزارتخانه ثبت شوند اعضا مجبورند که رزومه کاری ۲ سال اخیر خود را ارائه دهند و این در حالی است که طی ۲ سال اخیر اغلب سینماگران به دلیل گسترش ویروس کرونا و تعطیلی پروژه ها بیکار و خانه نشین بودند!

راستگو خاطرنشان کرد: این مایه تأسف است که نهادهایی مانند صندوق اعتباری هنر و خانه سینما که باید در شرایط حساس هوای اهالی فرهنگ و هنر را داشته باشند این چنین آن ها را آزار می دهند و دردی به دردهای شان اضافه می کنند. نکته مهم آنجا است که طی این سال ها امکانات چندانی هم از سوی این نهادها در اختیار سینماگران قرار داده نشده که حالا می خواهند همین امکانات حداقلی را هم از سینماگران دریغ کنند!

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم های سینمایی «اکباتان» و «باغ قرمز» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: تبعیض قائل شدن میان اهالی سینما توسط صندوق اعتباری شایسته نیست! اگر مواهب و امکاناتی وجود دارد یا باید برای همه به صورت یکسان باشد یا باید برای هیچ کس نباشد. ای بسیار تلخ است که برخی دستیارانی که سال ها است دیگر در سینما حضور ندارند و کار نمی کنند یا تغییر شغل داده و یا حتی جلای وطن کرده اند کارت عضویت صندوق را داشته باشند و از سوی دیگر پیشکسوتانی که بعضا دچار کهولت سن هستند و نیاز به حمایت مادی دارند یا عضویت شان تعلیق شود یا اصلا عضویت شان مورد پذیرش قرار نگیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه حرف و درد بسیار است. من چندی پیش یکی از فیلمبرداران حرفه ای سینما را دیدم که با یک پراید در خیابان مسافرکشی می کرد وقتی جلو رفتم و با نهایت تعجب از او در مورد چرایی کارش سوأل کردم به من گفت چاره دیگری ندارم و مجبورم که فعلا برای امرار معاش در خیابان ها مسافرکشی کنم! واقعا این نوع سبک زندگی در شأن یک هنرمند است؟

این سینماگر سپس با اشاره به برخی اتفاقات اخیر اظهار داشت: شب عید برای برخی افراد عیدی ریختند و در آن واحد خودشان برداشت کردند! چرا این اتفاق افتاده؟ صندوق اعتباری هنر باید در مورد این مسائل شفاف سازی کند. آن ها چرا به اسم حمایت از هنرمندان بودجه می گیرند و رفتاری این چنینی با هنرمندان دارند؟ این پول ها که برگشت خورده به کجا می رود؟ این نهاد تابع چه قانون و معیاری است؟ این ها پرسش هایی است که مدیران این صندوق باید به آن پاسخ دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.