سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

سازمان سینمایی؛ پیشرفت یا حرکت در مسیر غلط گذشته؟/۵

وزیری: تصمیم غلط افزایش قیمت بلیت سینماها در شرایط کنونی اقتصاد کشور و عدم اعطای وام به تولیدکنندگان باعث رکود شدید در تولید و عرضه آثار سینمایی شده است

 سید محسن وزیری

سینماپرس: سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: تصمیم غلط افزایش قیمت بلیت سینماها در شرایط کنونی اقتصاد کشور و عدم اعطای وام به تولیدکنندگان باعث رکود شدید در تولید و عرضه آثار سینمایی شده و این وظیفه مدیران سینمایی است که تدبیری عاجل برای رفع معضلات شدید حاکم شده در سینما داشته باشند و اجازه ندهند بحران در هنرهفتم بیش از آنچه شاهدیم گسترش پیدا کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ساعت شلوغی» و «حالا چه شود» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از کارهای مهمی که مدیران سینمایی باید انجام دهند این است که به یکایک تهیه کنندگان و افرادی که دفاتر پخش دارند وام های کم بهره بدهند؛ بی شک این اتفاق می تواند موجب رونق تولید و پخش در سینمای کشور شود.

وی ادامه داد: در دولت قبل وعده دادند به کسانی که پروانه ساخت اعطا شده و سینماگرانی که دفاتر پخش دارند واک با ۴ درصد بهره داده می شود؛ خودشان زنگ زدند که بیایید و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از ما وام دریافت کنید اما متأسفانه این کار انجام نشد و بعد از تغییر دولت، مدیران جدید نیز نسبت به این مسأله بی توجهی کردند و هیچ مبلغی دست ما را نگرفت.

وزیری خاطرنشان کرد: بی شک این وظیفه مسئولان و مدیران سینمایی است که به تهیه کنندگان بدون خودی و ناخودی کردن وام بدهند؛ این وظیفه آن ها است که بخشی از بودجه سینمای کشور را به عنوان سوبسید به سینماداران بدهند و قیمت بلیت را کاهش دهند تا سینما بتواند در سبد تمامی خانواده های کشور جا بگیرد و مردم بیشتری به تماشای فیلم های سینمایی بروند.

این سینماگر تأکید کرد: بنده در همین شرایط اقتصادی قاطعانه عنوان می کنم اگر فیلم خوب ساخته شود که برای مردم جذاب باشد و دولت هم قیمت بلیت سینماها را کاهش دهد باز هم شاهد رونق سالن های سینما خواهیم شد. اما متأسفانه بی تدبیری زیادی در این زمینه وجود دارد و گویا برای عده ای مهم نیست که اصلاً مردم به سینما بروند یا نه! پول و سرمایه تنها در اختیار افرادی خاص است و این سینماداران هستند که رسماً تصمیم گیر سینمای کشور شده اند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «کالسکه» و «سایه های غم» با بیان اینکه مسئولان سینمایی نباید دست روی دست بگذارند و تنها نظاره گر بحران در سینما باشند اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که مدیران سینمایی می توانند انجام دهند این است که دستورالعملی صادر کنند و همه تهیه کنندگان و کارگردانان را ملزم کنند که برای تولید اثرشان حداقل از یک یا دو چهره جدید در نقش های اصلی استفاده کنند تا به این ترتیب فیلم های ارزان تری در سینما تولید شود! اگر چنین شود هم تحصیل کرده های پشت در سینما می توانند وارد بازار کار شوند و هم انحصار از دست برخی سلبریتی ها خارج می شود و هم فیلم ها ارزان تر تمام می شود و جریان تولید در سینما رونق می گیرد.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: در حال حاضر فشارهای متعدد باعث شده بسیاری از سینماگران خود به خود از سینما حذف شوند؛ امروزه تولید یک فیلم در ارزان ترین شرایط حدود ۴-۵ میلیارد تومان هزینه دارد و این وظیفه دولت است به تهیه کنندگانی که وارد باندهای قدرت و ثروت نشده اند یارانه بدهند و از آن ها حمایت کند تا بیش از این شاهد زمین خوردن این دست از تهیه کنندگان نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.