چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

سازمان سینمایی؛ پیشرفت یا حرکت در مسیر غلط گذشته؟ /۱۰

عبدالعلی زاده: مدیران سازمان سینمایی در چنبره مشاوران نشسته در کنج های تاریک قرار دارند/ مدیران نباید فریب خورده و عوامل «برادران لیلا» را مورد بخشش قرار دهند

علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

علی اکبر عبدالعلی زاده منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: متأسفانه در تمامی دولت ها اتفاق مشترک این بوده که در حوزه فرهنگ و هنر با تغییر مدیریت اتفاق خاصی رقم نمی خورد. مدیران جدید در حلقه مشاورین نشسته در کنج های تاریک، قرار می گیرند و مسیر قبلی ها را تکرار می کنند! در واقع این مشاورین بعد از اعتماد سازی ارام آرام انگیزه ها و طرح های تحولی مدیر را زیر سوأل می برند و رفته رفته اولویت های اصلی حوزه سینما را به اولویت چندم تبدیل می کنند و اولویت های متأخر و دولت قبل را به اولویت اول می رسانند و همین باعث می شود مدیران جدید در مسیرهای قدیمی حرکت کنند و در دور باطل بیفتند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته قابل تأمل اینجا است که با جا به جایی اولویت ها شاکله مدیریت از هم پاشیده می شود. هر ساختاری که بخواهد دچار تحول شود فراتر از تحول ساختاری و محتوایی، موضوع مهمتری دارد که نیروی انسانی است. برای ایجاد تحول کادرسازی بسیار مهم است و باید علاوه بر کادر سازی، نیروهای مستقل و همسو را جذب کرد که البته این اتفاق به برنامه ریزی نیاز دارد.

عبدالعلی زاده سپس با تأکید بر اینکه ایجاد تحول در سازمان سینمایی دشوار است و انگیزه و عمل انقلابی می خواهد اظهار داشت: قطعاً با تغییر یکی دو مدیر اتفاقی نمی افتد. هسته اجرایی و مشاورانی که بر سازمان سینمایی چنبره زده اند و نفوذ و قدرت را در دست دارند انگیزه های منفعت طلبانه ای دارند و هرگز این جایگاه را از دست نمی دهند و با هر روشی نفوذ خود را حفظ می کنند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: مدیران باید آگاه باشند که وضعیت سینما بحرانی است و این مسأله جای تعارف ندارد و باید با ترکیب قاطع از برنامه ریزی، جریان شناسی برای تولید و عبور از حواشی فکری اساسی کنیم.

وی سپس با اشاره به فقدان قانون کافی و در نتیجه قانون شکنی های مکرر در سینمای ایران از جمله قانون شکنی عوامل فیلم متخلف «برادران لیلا» خاطرنشان کرد: چطور برخی سینماگران بدون مجوز به کن و مونیخ می روند و برای سینما و فرهنگ و هنر کشور حاشیه می سازند؟ در بی قانونی مفرط و فضای رسانه ای که برای این افراد فراهم می شود نکاتی مطرح می شود که در امتداد بازی جریان مخالف فرهنگ ایران اسلامی قرار می گیرد.

این منتقد سینما تصریح کرد: گویا دیگر شاکله ای وجود ندارد و از این جهت ما نیاز به تجدید نظر در نحوه مدیریت داریم. حفره ها و فقدان قانون در سینمای ما بیداد می کند و از این رو باید کارگروه قضایی با حضور متخصصان حوزه قضا و فرهنگ و هنر تشکیل شود و این کارگروه قوانینی را به مجلس ارائه دهند و مصوب کنند تا این آشفتگی ها از حوزه سینمای کشور رخت بندد.

عبدالعلی زاده متذکر شد: همه هنرمندان در دنیا تابع قانون هستند جز برخی هنرمندان ایرانی! در کشور فرانسه که هنرمند ما با دور زدن قانون در جشنواره کن آن شرکت می کند همه هنرمندان در راستای قانون حرکت می کنند. ما اگر قوانین متقن و کاملی داشته باشیم هنرمند هم تمکین می کند و اگر نکند منطقاً مثل تمام اقشار جامعه باید در دستگاه قضا پاسخگو باشد.

وی در همین راستا افزود: وقتی صحبت از اعمال قانون می شود متخلفان دست و پای خود را جمع می کنند؛ مثلاً همین آقای سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» ببینید چگونه صحبت هایش در مونیخ به شدت با مواضعش در جشنواره کن فرق کرد! البته مدیران سینمایی نباید فریب این چرخش ظاهری را خورده و عوامل «برادران لیلا» را مورد بخشش قرار دهند. چرا که آن وقت دیگران هم این رویه را تکرار می کنند.

عبدالعلی زاده تأکید کرد: استمرار و جدیت در اعمال قانون مهم است. آقای خزاعی می تواند برای جریان مدیریت سازمان سینمایی اقدامی شایسته کند. مهمترین اتفاقی که امروز در این مقطع مهم تاریخی باید انجام شود جریان شناسی سینمای کشور است. آشفتگی موجود حاصل نآگاهی هنرمند از جریان های مسلط برسینما و فرصت طلبی همان جریان های تخریبی است. روسای قبلی به نوعی نگران این بودند که پس از پایان دوره مدیریت باید برگردند و در فضای سینما دوباره کارکنند اما محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دولتن سیزدهم با توجه به اینکه از نظر حرفه ای تعلقی به جریان روشنفکری ندارد و از بدنه انقلابی سینماست می تواند متولی جریان سناسی شفاف در سینمای ایران باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما تا اینجای دولت سیزدهم غفلت کردیم. به عنوان مثال جشنواره فیلم فجر به عنوان یک جشنواره راهبردی، فرصت خوبی بود برای برگزاری جلسات جریان شناسی در سطوح مختلف سرمایه گزاری، تولید محتوا، فعالیت صنفی، مدیریت دولتی، رسانه های فرهنگی و... این فرصت با برگزاری جلسات ظاهرا تخصصی غیرمنطقی و بی ربط از دست رفت. این فرصت تاریخی باید شناخته شود و به بهترین وجه مورد بهره برداری قرار گیرد تا آشفتگی های موجود سامان یابد .

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.