دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

سازمان سینمایی؛ پیشرفت یا حرکت در مسیر غلط گذشته؟/۱۲

لطفی: رئیس سازمان سینمایی به جای رفع معضلات سینما، سفر می کند/ نتیجه عملکرد مدیران فعلی، فرار مخاطب از سالن های سینما است!

محمدرضا لطفی در نشست خبری فیلم سینمایی «تعارض»

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: رئیس سازمان سینمایی به جای رفع معضلات سینما به شهرهای مختلف سفر می کند، مدیران سازمان خود را درگیر بروکراسی کرده اند، به فیلمسازان تسهیلات نمی دهند و نمی گذارند فیلم ها به جامعه نزدیک شود و همین باعث شده تا مخاطب دیگر میلی برای حضور در سالن های سینما نداشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «تعارض» و «روایت ناپدید شدن مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سازمان سینمایی کنونی سکان سینمای کشور را در شرایط عجیبی در دست گرفت. آن ها باید با دست پر و هوش بالا و بهره گیری از مشاورین نخبه هوشمندانه گام بر می داشتند اما متأسفانه این اتفاق به صورت جامع نیفتاد و گویی آن ها در شرایطی عادی سکان سینما را در دست گرفتند.

وی ادامه داد: ما امروزه با مهمترین و بی سابقه ترین اتفاق در طول تاریخ سینمای پس از انقلاب روبرو شده ایم که آن حذف و یا بهتر بگویم قهر مخاطب از سالن های سینما است. این در حالی است که سینما ۳ ضلع تولید و پخش و مخاطب دارد و این ۳ ضلع در کنار هم شکل می گیرند اما اینک ضلع مخاطب به دلایل متعدد حذف شده است.

لطفی تأکید کرد: مخاطب به دلایل متعددی از سینما دور شده که یکی از آن ها به مسأله کیفیت فیلم ها باز می گردد؛ بیماری کرونا و عقب تر ایستادن سینما از جامعه نیز عوامل دیگر قهر مخاطب از سالن های سینما هستند. متأسفانه سینمای ما حداقل ۱۰ سال عقب تر از جامعه حرکت می کند و این اتفاق خیلی تلخ است.

این سینماگر تصریح کرد: ما در حال حاضر با ریزش ۶۰-۷۰ درصدی مخاطب نسبت به ۳ سال قبل روبرو هستیم و نکته قابل تأمل آنجا است که که در آن زمان هم ۲ درصد جامعه به سینما می رفتندو فیلم ها را می دیدند!

سخنگوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه گویا دغدغه مدیران بازگشت مخاطب به سالن های سینما نیست اظهار داشت: اگر آن ها چنین دغدغه ای داشتند می توانستند مثلاً تا سقف یک میلیارد تومان بلیت رایگان بین را بین کارکنان نهادها، دانشجویان و... توزیع کنند تا سینما دوباره کمی جان بگیرد اما برای مدیران فعلی سینما ریزش مخاطب اهمیتی ندارد و اصولاً نتیجه عملکرد مدیران فعلی، فرار مخاطب از سالن های سینما است!

لطفی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه ما وارد برهه ای شدیم که فیلم های کمدی کهرسماً کنسرت های حسن ریوندی هستند و زمانی ناجی سینما بود نیز دیگر فروش نمی کنند و در ایده آل ترین شرایط تنها یک میلیون مخاطب دارند اما گویا مدیران از اینکه مخاطب از چرخه سینما حذف شده بدشان نمی آید و به همین علت کمترین تلاشی برای رفع این معضل مهم ندارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.