دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

تأکید سینماگران بر لزوم اصلاح رویه در سازمان سینمایی؛

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

شکراله-وزیری-سیفی-شریفی-هدایت-سربخش-فرخنده کیش-میرفلاح-عبدالعلی زاده-لطفی-تهامی-داودنژاد-موثقی-رئیسیان-دزفولی زاده -منافی ظاهر

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در رابطه با معضلات سینمای کشور و عملکرد مدیران سینمایی متذکر شدند: مدیریت ما بر ۴ ستون شعار، لیست و آمار، تظاهر و همایش استوار است و تا زمانی که چنین است هیچ انتظاری برای رشد و تحول در سینمای کشور نمی توانیم داشته باشیم! کمترین توقع ما از مدیران سینمایی اصلاح و ثبات رویه در مسیر پیش روست.

به گزارش سینماپرس با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می رفت فجایعی که طی ۸ سال دولت «تدبیر و امید» بر سر سینمای ایران وارد آمده بود با انتصاب مدیران هوشمند، متعهد و کاربلد کمی التیام پیدا کند اما متأسفانه مدیران سینمایی طی نزدیک به گذشت یک سال از حضورشان حال سینما در این زمینه تدبیر جدی نکردند. امیدهای سینماگران با انتصاب برخی مدیران نالایق و ناکارآمد در نهادهای تابعه و زیرمجموعه سازمان سینمایی ناامید شد. مدیریت سینما به جای ساماندهی امور سینماگران در این مدت سفرهای زیادی را تجربه کرد و کما فی السابق جشنواره های بی خاصیت و ریز و درشت سینمایی در حال برگزاری و در این میان کسی به فریاد سینماگران بیکار و خانه نشین نرسید! مدیران سینمایی عملکردی منفعلانه با سینماگرانی که بر ضد منافع ملی در جشنواره های خارجی سخن گفته بودند داشتند و این در حالی بود که توده های مردم خواستار برخورد قاطع با این شبه هنرمندان شده بودند.

در همین راستا ۱۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: رضا شکراله، سیدمحسن وزیری، حجت الله سیفی، امیرحسین شریفی، حسن هدایت، علیرضا سربخش، فرید فرخنده کیش، مهرداد میرفلاح، علی اکبر عبدالعلی زاده، محمدرضا لطفی، کوروش تهامی، علیرضا داودنژاد، داود موثقی، علیرضا رئیسیان، بهرنگ دزفولی زاده و سرکار خانم: فرحناز منافی ظاهر با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

رضا شکراله فعال سینمایی در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: برخلاف وعده مدیران سینما از آرمان های انقلاب، فرهنگ ایرانی-اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری به شدت دور است! متأسفم که باید عنوان کنم وضعیت سینما در دوره آقای خزاعی تفاوتی با زمان امثال حیدریان و ایوبی نکرده و سینما همچنان تحت اختیار منافقان و مبتذل سازان است! یکی دیگر از معضلات سازمان سینمایی کنونی بخش رسانه ای آن است که قوی نیست و یک روز بیانیه می دهد و روز دیگر خودش بیانیه اش را تکذیب می کند! چطور کسی که وزیر ارشاد را «طالبانی» خطاب کرد رئیس شورای صنفی نمایش شده؟ باعث بهت و افسوس است که در انتخابات شورای صنفی نمایش کسی رئیس شده که روز انتخاب وزیر ایشان را طالبانی خطاب کرد! چطور آقای خزاعی این فضاحت و اظهارات را یادشان رفته؟ چرا می گذارند یک مشت مارکسیست و چپی در رأس امور باشند و به ریش ما بخندند؟

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی متذکر شد: یکی از بزرگترین معضلات ما در سینمای کشور حضور مدیرانی است که صرفاً تکنسین و از بدنه سینما هستند؛ مثلاً تهیه کننده یا کارگردان سینما هستند! این اتفاق غلط است چرا که ما در سینما نیاز به مدیری استراتژیست داریم نه تکنسین! یک تکنسین نهایتاً می تواند وظیفه تکنسینی خود را به خوبی انجام دهد اما یک استراتژیست دورنمایی را برای خود تصور می کند و برای رسیدن به آن افق خود را متعهد می داند. یک مدیر هوشیار باید جلوی فیلم ها و فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام و انقلاب اسلامی را بگیرد؛ ما در سینما مدیری می خواهیم که جلوی شیطنت های یک عده خاص را بگیرد. ما مدیری می خواهیم که مراقب باشد تا کسانی که می دانیم چه شیطنت هایی می کنند اجازه کار پیدا نکنند. ما باید درصدد باشیم تا اهداف متعالی انقلاب اسلامی را در سینما پیاده سازی کنیم و اجازه ندهیم دشمنان با دیدن برخی فیلم های مان شاد شوند.

حجت الله سیفی کارگردان سینما خاطرنشان کرد: مدیریت ما بر ۴ ستون شعار، لیست و آمار، تظاهر و همایش استوار است و تا زمانی که چنین است هیچ انتظاری برای رشد و تحول در سینمای کشور نمی توانیم داشته باشیم! مدیران کنونی سینما باید بدانند سخنرانی و حرف زدن مثل مدیران دولت قبل که مانند فلاسفه حرف می زدند و هنرمندان را سر کار می گذاشتند راهی به هیچستان است و نه تنها نمی تواند موجب تعالی و پیشرفت سینما شود بلکه دلزدگی و یأس بیشتر در جامعه سینمایی ایجاد می کند. ما در سینما مدیری می خواهیم که در پی شوآف هایی مانند برگزاری جشنواره کودک به شکل زائد و بیهوده نباشد! ما مدیری می خواهیم که بی اخلاقی موجود در سینما را که امروز بدل به یک بحران جدی شده از بین ببرد و کمی خلق و منش و شخصیت پهلوانی و قهرمانی در سینما به وجود بیاورد.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در رابطه با معضلات سینمای کشور اظهار داشت: سکوت مدیران سینمایی و انفعال شان در مواجهه با برخی اتفاقات پذیرفتنی نیست! یکی از دردهای بزرگ ما همین جشنواره کن است و کمترین توقع ما از مدیران سینمایی بایکوت بازیگرانی است که در جشنواره کن با حیثیت سینما بازی کردند؛ بنده قسم می خورم اگر مدیران سینمایی قاطعانه با این افراد برخورد کرده و مانع از ادامه فعالیت شان شوند دیگر هیچ کس جرأت تکرار حرکات آن ها را نخواهد داشت. پر واضح است که این ها با حیثیت سینما و نظام و حکومت و مردم بازی کردند. این ها اگر به فکر ایران و مردم بودند چرا از تحریم و فشارهای ناجوانمردانه غربی ها سخن نگفتند؟ چرا از تحریم دارو حرف نزدند؟ آنچه ما از مدیران سینمایی می خواهیم این است که این ها را هرچه سریع تر از سینما حذف و بایکوت کنند. اگر این ها دیگر اجازه کار پیدا نکنند بقیه هم حواس شان را جمع می کنند و دیگر به خود اجازه نمی دهند که هر حرفی را بزنند و یا هر حرکتی را انجام دهند.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس تأکید کرد: تصمیم غلط افزایش قیمت بلیت سینماها در شرایط کنونی اقتصاد کشور و عدم اعطای وام به تولیدکنندگان باعث رکود شدید در تولید و عرضه آثار سینمایی شده و این وظیفه مدیران سینمایی است که تدبیری عاجل برای رفع معضلات شدید حاکم شده در سینما داشته باشند و اجازه ندهند بحران در هنرهفتم بیش از آنچه شاهدیم گسترش پیدا کند. مسئولان سینمایی نباید دست روی دست بگذارند و تنها نظاره گر بحران در سینما باشند؛ یکی از کارهای مهمی که مدیران سینمایی می توانند انجام دهند این است که دستورالعملی صادر کنند و همه تهیه کنندگان و کارگردانان را ملزم کنند که برای تولید اثرشان حداقل از یک یا دو چهره جدید در نقش های اصلی استفاده کنند تا به این ترتیب فیلم های ارزان تری در سینما تولید شود! اگر چنین شود هم تحصیل کرده های پشت در سینما می توانند وارد بازار کار شوند و هم انحصار از دست برخی سلبریتی ها خارج می شود و هم فیلم ها ارزان تر تمام می شود و جریان تولید در سینما رونق می گیرد.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

حسن هدایت کارگردان سینما خاطرنشان کرد: متأسفانه سینما از نظر سیستماتیک شاهد هیچ رشد و تحول مثبتی نیست و باعث حیرت است که حتی توجه ایدئولوژیک هم به سینما نمی شود و ما با یک آشفته بازار جدی روبرو شده ایم. همه ما آگاهیم که مدیریت علی السویه جز نابودی سینما دستاوردی نخواهد داشت؛ نباید اجازه داد این گونه مدیران تشویق شوند یا بعد از برکنار شدن شان پست های جدید بگیرند؛ نه تنها در سینما که در سایر حوزه ها و بخش های کشور نیز باید چنین باشد.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان و تهیه کننده سینما در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: انتصاب برخی مدیران کلیدی سازمان سینمایی که قبلاً در رأس امور بودند و امتحان مناسبی را پس ندادند توسط آقای خزاعی کار صحیحی نبود؛ اینکه ایشان سکان نظارت و کنترل را به دست فردی سپردند که همه اذعان دارند مدیر موفقی نبوده عملی غیرطبیعی و غیرمنصفانه است چرا که طبیعتاً نباید از افراد با تجربه های منفی استفاده شود و از سوی دیگر نظام نباید خود را از حضور مدیران خوب و متعهد محروم کند. من هیچ نزدیکی بین افکار آقای خزاعی و برخی مدیران نزدیک ایشان نمی بینم مگر اینکه سفارشی شده باشد تا این افراد انتخاب و به کار گمارده شوند! بنده شخصاً در این رابطه دچار شبهه شده ام و معتقدم آقای خزاعی بهتر است با شجاعت و اعتماد به نفس جلوی این مسائل بایستند تا موفق باشند و سینما بیش از این دچار بحران نشود.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

علیرضا داودنژاد تهیه کننده و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: برنامه ها چیده شده تا سینمای ایران بیش از پیش تضعیف شود و مجدداً به دوران سلطه واردات برگردیم! حال این واردات می تواند صورت رسمی داشته باشد یا چنانکه می بینیم بصورت غیررسمی و در بازار سیاه اتفاق بیفتد؛ نکته مهم اینجا است که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و سقوط تولید و نا امنی در بازار نمایش خانگی ادامه پیدا کند سینمای ایران جایش را به سینمای وارداتی خواهد داد و فضای دیداری و شنیداری مملکت یکسره توسط بازار سیاه تسخیر خواهد شد و این برنامه ای است که قطعا پیروز نهایی آن کمپانی های بزرگ جهانی پخش فیلم خواهند بود. یادمان باشد که در طی دهه های اخیر همه سینماهای ملی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا با سانسور و انبوه واردات از پا در آمدند و تنها ملتی که توانست سینمای ملی خود را نجات بدهد و با نگرشی تازه در بازارهای داخل موفق شود و در جشنواره های جهانی بدرخشد ایران بوده است و امروز چگونه می توان باور کرد که خودمان با دست خودمان این سینمای موفق و نمونه را به ضعف و ناتوانی و رخوت و رکود بکشانیم و ان را در پیشگاه سینمای هالیوودی/ بالیوودی قربانی کنیم؟ آیا این عین ارتجاع نیست؟

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما اظهار داشت: مشکل اصلی سینمای کشور حضور مدیرانی فاقد تجربه و دارای کمبود دانش آکادمیک در حوزه سینما و مدیریت است که حاصل این اتفاق شبیه به دوره آخر دولت قبل شده که مدیرانی فاقد دانش و تجربه برای سینما تصمیم گیری می کردند؛ مدیران سینمایی در همان قالب مدیران دولت قبل با شعارهای دیگر حرکت می کنند که این مسأله باعث به وجود آمدن «نظم پریشان» شده است! مدیران سینمایی حتی معنای واژه هایی که به زبان می آورند را نمی دانند؛ مثلاً وقتی می گویند باید سینمایی در تراز سینمای انقلاب داشته باشیم واژه هایی پراکنده را گرد هم جمع می کنند و عاجزند که تعریف دقیق سینمایی از این واژه ها ارائه دهند و مثلاً به عنوان نمونه بگویند منظورشان از سینمای تراز انقلاب اسلامی چیست؟ اگر قبل از این وجود داشته باید مصادیق آن را عنوان کنند و اگر وجود نداشته باید تولید شده و به وجود بیاید؟

مهرداد میرفلاح کارگردان سینما در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: سینمای ایران از هر نظر دچار تشتت و بحران است و امیدی به بهبود شرایط آن ندارم و معتقدم با رفتن این مدیر و آمدن آن مدیر هیچ چیز دچار تغییر و تحول نخواهد شد چرا که سینمای ایران به مثابه یک پیر ۱۱۰ ساله ای است که تمامی اعضای بدنش بیمار است و به هیچ وجه با بهبود یک عضو نمی توان انتظار جوان شدن این پیر مریض را داشت! متأسفانه مدیران یا سخنگوی دیگران هستند و یا بی سوادند و فکر می کنند اگر صدر مجلس بنشینند کار مهمی انجام داده اند و حضورشان در صدر مجلس می تواند به خودی خود حائز اهمیت باشد و دردی از سینما درمان کند!

علی اکبر عبدالعلی زاده منتقد سینما و کارشناس فرهنگی به سینماپرس گفت: متأسفانه در تمامی دولت ها اتفاق مشترک این بوده که در حوزه فرهنگ و هنر با تغییر مدیریت اتفاق خاصی رقم نمی خورد. مدیران جدید در حلقه مشاورین نشسته در کنج های تاریک، قرار می گیرند و مسیر قبلی ها را تکرار می کنند! در واقع این مشاورین بعد از اعتماد سازی ارام آرام انگیزه ها و طرح های تحولی مدیر را زیر سوأل می برند و رفته رفته اولویت های اصلی حوزه سینما را به اولویت چندم تبدیل می کنند و اولویت های متأخر و دولت قبل را به اولویت اول می رسانند و همین باعث می شود مدیران جدید در مسیرهای قدیمی حرکت کنند و در دور باطل بیفتند. استمرار و جدیت در اعمال قانون مهم است. آقای خزاعی می تواند برای جریان مدیریت سازمان سینمایی اقدامی شایسته کند. مهمترین اتفاقی که امروز در این مقطع مهم تاریخی باید انجام شود جریان شناسی سینمای کشور است. آشفتگی موجود حاصل نآگاهی هنرمند از جریان های مسلط برسینما و فرصت طلبی همان جریان های تخریبی است. روسای قبلی به نوعی نگران این بودند که پس از پایان دوره مدیریت باید برگردند و در فضای سینما دوباره کارکنند اما محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دولتن سیزدهم با توجه به اینکه از نظر حرفه ای تعلقی به جریان روشنفکری ندارد و از بدنه انقلابی سینماست می تواند متولی جریان سناسی شفاف در سینمای ایران باشد.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: رئیس سازمان سینمایی به جای رفع معضلات سینما به شهرهای مختلف سفر می کند، مدیران سازمان خود را درگیر بروکراسی کرده اند، به فیلمسازان تسهیلات نمی دهند و نمی گذارند فیلم ها به جامعه نزدیک شود و همین باعث شده تا مخاطب دیگر میلی برای حضور در سالن های سینما نداشته باشد. گویا دغدغه مدیران بازگشت مخاطب به سالن های سینما نیست اگر آن ها چنین دغدغه ای داشتند می توانستند مثلاً تا سقف یک میلیارد تومان بلیت رایگان بین را بین کارکنان نهادها، دانشجویان و... توزیع کنند تا سینما دوباره کمی جان بگیرد اما برای مدیران فعلی سینما ریزش مخاطب اهمیتی ندارد و اصولاً نتیجه عملکرد مدیران فعلی، فرار مخاطب از سالن های سینما است!

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: سررشته امور از دست مدیران سینما در رفته است و به همین علت ما مرتباً شاهد اتفاقات عجیب و غیرمترقبه در حوزه سینما هستیم! امروزه وضعیت اکران فیلم ها بدل به یک فاجعه شده! فیلم های متعدد همزمان با یکدیگر در حال اکران هستند و این اتفاق یک فیلمسوزی تمام عیار محسوب می شود. بی تردید اگر مدیریت کارآمد و دغدغه مندی وجود داشته باشد می تواند تدبیری برای این اتفاق اندیشه کند.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

داود موثقی کارگردان سینما خاطرنشان کرد: مدیران فعلی تسلطی به ابزار مدیریت ندارند و با معضلات سینما بیگانه اند! در بهترین حالت می توان این گونه تصور کرد که آن ها نمی توانند مشکلات سینما را درک کنند و راه حلی برای بهبود وضعیت پیدا کنند و در بدبینانه ترین حالت می توان گفت ممکن است مأمور باشند تا سینمای ملی را نابود کنند. سینما نباید در انحصار برخی افراد خاص باشد اما متأسفانه آنچه سال ها است شاهدیم و در دوران مدیریت جدید نیز ادامه دارد سینمای انحصاری است که تنها یک عده افراد خاص می توانند در آن فعالیت داشته باشند.

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

بهرنگ دزفولی زاده عکاس و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: با اینکه مدیران سینمایی از جنس سینما هستند اما عملکرد مدیران سازمان سینمایی باعث عقبگرد جدی سینما شده است! اگر وضعیت به همین منوال پیش برود ما با سینمایی عقیم و اخته روبرو خواهیم شد که نمی تواند برای مخاطب جذابیتی داشته باشد و این اتفاق مرگ سینما را در پی خواهد داشت. سینما بدل به یک بازار مکاره حراجی شده و هیچ چیز در آن به فرهنگ و هنر ارتباطی ندارد؛ مدیران سینمایی باید اشتباهات رایج در سینما را متوقف کنند. ما این روزها با پدیده های عجیبی در سینما روبرو هستیم مثلاً اخیراً پروانه ساخت هایی صادر شده و معلوم نیست افرادی که به عنوان تهیه کننده معرفی شده اند با چه عقبه ای توانستند این سمت را بگیرند؟ این ها چطور پروانه ساخت سینمایی برایشان صادر شده؟

از انتقاد نسبت به انتصاب برخی مدیران تا لزوم به کارگیری مدیرانی استراتژیست/ تکلیف فیلمسازان نامأنوس با فرهنگ و نظام را روشن کنید!

فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: آینده سینما تاریک است و هیچ روزنه امیدی مشاهده نمی شود؛ مافیا در سینمای ایران قدرت پیدا کرده و بودجه ها در اختیار افرادی خاص است و از سوی دیگر بخش اعظمی از اهالی سینما در بیکاری مطلق به سر می برند و هیچ تدبیری برای رفع بحران زندگی آن ها از سوی مدیران سینمایی اندیشه نمی شود. مدیران سینمایی همواره شعار می دهند اما به شعارهای خود عمل نمی کنند؛ روابط جای ضوابط را گرفته و مدیران هیچ تدبیری برای رفع بحران های متعدد سینما ندارند؛ تولیدات ضعیف و نازل در سینمای ایران بیداد می کند، مخاطبان مدت ها است از سینما قهر کرده اند و سالن ها با بحران مخاطب روبرو شده است، سینماگران بیکار شده اند و معلوم نیست بودجه های سینما صرف چه چیزی می شود اما از آن سو مدیران سینمایی همواره شعارهای زیبا می دهند و می خواهند وضعیت سینما را مطلوب نشان دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.