مسعود دلخواه در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران گفت: در نخستین گام باید مفهوم تئاتر دینی تعریف شود، تئاتر دینی هنوز مفهومی گنگ و نامشخصی در بدنه تئاتر کشور دارد. از نظر من همه تئاترها دینی هستند مگر ضد دین باشند. با این تعریف، تئاتر دینی هیچ محدودیتی ندارد و محدودیت آن فقط خطی است که آن را از مفاهیم «ضد دین» جدا میکند.
وی افزود: در همه دنیا نمایش مذهبی و آیینی وجود دارد. اما نباید فراموش کنیم که در مفهوم عام دین، هنر و هنرمند می توانند سلیقه ای عمل کنند، منظور من از اعمال سلیقه نگاهی است که از جهان بینی و دید یک هنرمند در خلق یک اثر نمایشی با محوریت مبانی دینی ممکن است شکل بگیرد.
کارگردان نمایش «خدا در آلتونا حرف می زند» با تاکید بر لزوم رسیدن به تعریفی مشخص از هنر دینی گفت: تنها در این صورت است که سخنان ما برای همه مردم جهان با هر دین و عقیدهای قابل درک خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر با چنین تعریفی ما میتوانیم از همه کشورها، آثار نمایشی دینی به جشنوارههای داخلی بیاورم. اگر این اتفاق فرهنگی صورت گیرد ما می توانیم در قالب هنر نمایش به یک زبان جهانی برای انتقال دین به همه مردم جهان استفاده کنیم که بی شک اتفاقی خوشایندو بزرگ است و نمایش ایران با توجه به پتانسیل های خود می تواند رد این امر پیشگام و موفق باشد.
انتهای پیام/ن.ف
سهشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱
آسیب شناسی تئاتر دینی/13
دلخواه : تعریف جهانی از تئاتر دینی نداریم
یک پژوهشگر و مدرس تئاتر معتقد است: تا از تئاتر دینی یک تعریف جهان شمول ارائه نکردهایم، در عرصه تئاتر بینالمللی جایگاهی نخواهیم داشت .
اخبار مرتبط
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/20
اکبرلو: تئاتر دینی ما تشریفاتی شده است
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/19
کرمی: با خود سانسوری در نمایشنامه های دینی هویت آنها را کمرنگ کرده ایم
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/18
فتحعلی بیگی: آسیب بزرگ تئاتر دینی کمبود متن مناسب است
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/17
خلج: کسی توانایی این را ندارد تا جلوی رشد تئاتر دینی را بگیرد
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/16
سرابی: مسئولان تئاتر برای ترویج تئاتر دینی برنامه ریزی ندارند
ارسال نظر