به گزارش سینماپرس این مستندساز در نخستین روز از جشنواره فیلم و عکس صنعتی فردا در نشستی تخصصی با عنوان اینکه در حیطه کارهای صنعتی تلاش های زیادی شده است، بیان کرد: با این حال موضوع صنعت در سینمای مستند هنوز خیلی جا نیفتاده است و با اینکه فیلمهایی به شکل سفارشی تهیه میشوند، در ایران خیلی مورد توجه نیستند و برای برخی از فیلمسازها این نوع از فیلمها زنگ تفریح است و معرفی یک محصول را کسر شان میدانند. اما در اروپا اینطور نیست.
وی با تاکید بر اینکه کارگردانها از اینکه روابط عمومیها آنها را نمیفهمند، عنوان کرد: این مشکل فرهنگ سازی است چون آن ها نباید فیلم را بفهمند! در ایران به سازندگان فیلمهای صنعتی خیلی بها داده نمیشود، چون همانهایی که این روزها فیلم عروسی میسازند، امروز فیلم صنعتی هم میسازند.
این مستندساز با اظهار اینکه تعداد زیادی هنرمندان کارهای سفارشی انجام دادهاند، تاکید کرد: در قرن ۱۶ میلادی میکل آنژ پول میگرفت و برای کلیسا کار میکرد. خود من ۲۴ سال قبل به ایران آمدم و وقتی مترو فیلم صنعتی می خواست به من گفتند و ما ۳ ماه در متروی تهران تحقیقاتی را شروع کریم تا بتوانیم به فضای ذهنی کارفرما برسیم و بدانید که سخت ترین کار در فیلم صنعتی رسیدن به فضای ذهنی کارفرماست.
رزاق کریمی عنوان کرد: برای ساخت مستند صنعتی باید مهندسی معکوس کنیم و باید ببینیم که موضوع چیست و مخاطب به چه چیزی میخواهد برسد. در ایران فرهنگ طولانی در این زمینه نداریم. خیلی شنیده ام که فیلمسازها می گویند کارفرما ما را نمی فهمد و فقط می خواهند کاری را انجام دهند تا پول خودشان را بگیرند.
وی درباره میزان طنزی که در فیلمهای مستند میتوان استفاده کرد نیز گفت: برای این کار باید ببینیم با کدام روش فیلمسازی انجام میشود، برای مثال اگر کارفرمایی فیلمساز را انتخاب کند، خیلی نمیتوان روی بعد طنزها کار کرد، اما در نگاه دیگری که خود فیلمساز به دنبال موضوعی می رود و میخواهد آن را کار کند، دستش در سناریو باز است و میتواند در آن طنز داشته باشد، در این صورت ممکن است کسی هم که برای کار سرمایه گذاری میکند، آن را دوست داشته باشد.
رزاق کریمی تاکید کرد: سانسور در تمام دنیا زیاد است و مطمئن باشید به قدری هست که فکر نکنید آنجا همه کاری در حوزه میتوان انجام داد.
این مستند ساز با بیان اینکه در ایران هنوز مانند سالها قبل تبلیغات انجام میشود، ادامه داد: ما در ایران تغییری ایجاد نکرده ایم ، با اینکه از نظر فنی اتفاق هایی افتاده است اما محتوا هیچ فرقی نکرده است. ما دچار خودزنی شده ایم با آرم گرایی که در تبلیغات وجود دارد.
وی عنوان کرد: یادتان باشد همیشه حق با روابط عمومی است، آنها نزدیک ترین شخص به مدیر عامل هستند و باید بدانیم که ۵۰ درصد کار بر عهده شان ست و مابقی آن بر عهده فیلمساز است. و جالب اینکه در ایران کارگردانها خیلی لای پنبه است و در خارج از ایران خیلی خشنتر از این حرف ها با فیلمسازها برخورد میکنند.
«احسان علیخانی» مجری اختتامیه جشنواره فناوری و صنعتی «فردا» شد
احسان علیخانی اجرای مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی را برعهده دارد. این مراسم دو ساعته، با مدیریت محمد حمیدیمقدم که کارگردانی بسیاری از رویدادهای داخلی و خارجی را برعهده داشته است، برگزار خواهد شد.
در این مراسم، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر حجتاله ایوبی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از معاونان آنها به همراه سینماگران شاخص و مستندسازان و مدیران فناوری و صنعتی کشور حضور خواهند داشت.
مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۰ مرداد در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود و در این مراسم ضمن معرفی برگزیدگان بخش های مختلف، نکوداشت زنده یاد محمدرضا مقدسیان و بزرگداشت کامران شیردل نیز برپا خواهد شد.
ارسال نظر