یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

روز ملی سینما و انتظارات سینماگران از مسئولان/۱

دریامج: مشکلات شدید ناشی از بیکاری روح هنرمندان را آزرده کرده است

فریده دریامج

سینماپرس: فریده دریامج گفت: متأسفانه گویا هیچ یک از مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با اهالی سینما اصلاً به این مسأله توجه ندارند و این تلخی ها را نمی بینند!

فریده دریامج بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: مشکلات شدید ناشی از بیکاری روح هنرمندان را آزرده کرده و افسردگی شدیدی را در آن ها به وجود آورده است اما متأسفانه گویا هیچ یک از مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با اهالی سینما اصلاً به این مسأله توجه ندارند و این تلخی ها را نمی بینند!

بازیگر فیلم های سینمایی «گیلانه» و «ترانزیت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید همه مدیران سینمایی و مسئولانی که در نهادهایی همچون خانه سینما، سازمان سینمایی و... حضور دارند خودشان از همه بیشتر به مشکلات هنرمندان واقف هستند و از گرفتاری های عدیده ما خبر دارند چرا که مشکلات و معضلات ما بر کسی پوشیده نیست و اظهر من الشمس است.

وی ادامه داد: همه مدیران به خوبی می دانند که بسیاری از هنرمندان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند؛ به خوبی می دانند که بخش کثیری از هنرمندان در رشته های مختلف سینمایی مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند و رکود شدیدی که در حوزه تولید حاکم شده مانع از حضور و فعالیت آن ها در پروژه ها شده است. مدیران به خوبی می دانند ما با مشکلات شدیدی در خصوص تأمین مسکن، معیشت و... روبرو هستیم اما اسفا که هیچ تدبیر و اقدام اساسی و عاجل برای رفع این معضلات انجام نمی دهند گویا که ما اصلاً برای آن ها اهمیتی نداریم.

دریامج سپس با بیان اینکه ای کاش مدیران مختلف در نهادهای متعدد سینمایی برای یک لحظه خودشان را جای ما می گذاشتند تا ذره ای دردمان را درک کنند اظهار داشت: بیکاری و بی پولی اذیت کننده است! البته این برای مدیران قابل درک نیست چرا که پست و میز و حقوق و پول دارند و نمی توانند از جماعت بیکار و خانه نشین و گرسنه با خبر باشند.

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: نکته قابل تأمل اینجا است که این همه نهاد سینمایی وجود دارد اما هیچ یک از آن ها حتی برای یک بار هم که شده با ما تماسی نمی گیرند و جویای احوال مان نمی شوند. بنده سال ها سال است در این سینما فعالیت می کنم اما دریغ از اینکه یک بار مثلاً از سازمان سینمایی یا خانه سینما با بنده تماس گرفته باشند و یک احوالپرسی خشک خالی از من کرده باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «ناهید» و «خاله سوسکه» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه باعث تأسف است که بخشی از هنرمندان حتی از یک بیمه درمانی ساده هم برخوردار نیستند تصریح کرد: آیا واقعاً لیاقت هنرمندان سینمای این مرز و بوم این بیمه ناقص است؟ مدیران سینمایی چرا به فکر تأسیس یک مرکز درمانی برای سینماگران نیستند تا ما بتوانیم به صورت کاملاً رایگان کارهای درمانی خود را در آنجا انجام دهیم؟ چرا ما باید برای ساده ترین کارهای درمانی مان کلی هزینه کنیم و در نهایت هم یا پول مان را ندهند یا فقط اندکی از پولی که خرج کرده ایم را برگردانند؟

وی در پایان این گفتگو افزود: درد در دل ما بسیار است! آنقدر زیاد که واقعاً نمی دانم در این مجال کوتاه باید به کدامیک از آن ها اشاره کنم! من متأثرم از اینکه می بینم بسیاری از اهالی سینما حتی در تأمین کرایه خانه خود مانده اند. متأسفم از اینکه می بینم بسیاری از جوانان سینماگر ما ازدواج نمی کنند چون نمی توانند مسکن تهیه کنند؛ واقعاً وظیفه مدیران سینمایی در قبال این جماعت چیست؟ آیا با وعده دادن و حرف زدن مشکلات ما حل می شود؟

دریامج در پایان این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی گفت: آقایان روح هنرمندان لطیف است و با کوچکترین ضربه ای آسیب جدی می بیند. شما باید به عنوان متولی سینمای کشور تلاش داشته باشید تا جسم و روح هنرمندان را از هر بلا و گزندی دور کنید نه اینکه خودتان عاملی برای آسیب بیشتر به روح و روان شان شوید. تا دیرتر نشده به فکر ما باشید و تدبیری اندیشه کنید تا از این وضعیت بحرانی خلاص شویم! بود و نبود روز ملی سینما در تقویم مهم نیست، مهم آن است که اهالی سینما در همه روزها احساس آرامش و آسایش داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.